همه معابر منتهی به مدارس استثنایی مناسب سازی می‌شوند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: شهرداری تهران مکلف شد همه معابر منتهی به مدارس استثنایی را برای بهبود شرایط دانش‌آموزان معلول مناسب سازی و دسترس پذیرتر کند.

به گزارش ایمنا، وحید قبادی دانا روز شنبه در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور که در دفتر وزیر آموزش و پرورش و با حضور معاونان وزارتخانه‌های عضو این ستاد تشکیل شد، افزود: در این جلسه طبق ماده ۲ حقوق افراد دارای معلولیت، مصوباتی در ارتباط با وظایف آموزش و پرورش درباره مناسب سازی شرایط محیطی در مدارس و ساختمان‌های این وزارت خانه به تصویب رسید.

وی یادآور شد: ایجاد شرایط لازم برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و ساختمان‌های جدید در دست احداث، ایجاد شرایط مناسب برای تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت و عدم ایزوله کردن آنها، آموزش فرهنگ مناسب سازی و طرز مواجه با افراد دارای معلولیت در آموزش و پرورش و استفاده از امکانات آموزشی و تکنولوژی‌ها نوین برای افراد دارای معلولیت از دیگر مصوباتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر ستاد هماهنگی مناسب سازی کشور با بیان اینکه وزارتخانه‌های عضو این ستاد، شامل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت آموزش پرورش، سازمان صدا و سیما، بنیاد شهید و ایثارگران، نماینده شهرداری‌ها و نماینده تشکل‌های افراد دارای معلولیت و جانبازان هستند، خاطرنشان کرد: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ارتباط با فعالیت‌های مناسب سازی و دسترس پذیری در این سازمان برای گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت اعم از گروه‌های ناشنوایان، نابینایان و افرادی که دارای اختلالات ذهنی یا طیف گروه اختلالات اوتیسم گزارش خوبی ارائه دادند.

وی افزود: محتوای آموزشی، استفاده از تکنولوژی‌های آموزشی و مناسب سازی محیطی و فضای آموزشی و منابع انسانی برای این افراد و همچنین موضوعاتی در ارتباط با بحث اشتغال افراد دارای معلولیت در وزارت آموزش و پرورش هم از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: همچنین پیشنهاد سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای نهضت مشارکت توان افزایی در جهت تأمین اقلام مورد نیاز افراد دارای معلولیت که دانش آموز هستند و در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند توسط خیرین مورد تاکید قرار گرفت.

قبادی دانا با اشاره به گزارشی از فعالیت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس توسط رئیس این سازمان در ارتباط با مناسب سازی ساختمان‌ها و مدارس برای دانش آموزان استثنایی، یادآور شد: این جلسه ۱۲ مصوبه داشت که یکی از آنها، ایجاد کارگروه مشترک مرکب از نمایندگان آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، دبیرخانه مناسب سازی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران و تشکل‌های غیردولتی معلولان و جانبازان برای تدوین سرفصل و مطالب آموزشی جهت گنجاندن در محتوای کتب درسی دانش آموزان بود.

وی افزود: موضوع دیگر در ارتباط با دانشگاه فرهنگیان بود که پیشنهاد شد مباحث مناسب سازی و دسترس پذیری در سرفصل و محتوای دروس دانشجویان گنجانده شود و بخشی از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی و پایان نامه‌های تحصیلی دانشجویان این دانشگاه به این موضوع اختصاص داده شود.

دبیر ستاد هماهنگی مناسب سازی کشور خاطرنشان کرد: به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس توصیه شد که رعایت ضابطه ۲۴۶ نظام فنی و اجرایی مشاوران و پیمانکاران را در همه فعالیت‌های عمرانی اعم از احداث یا انجام تعمیرات از محل اعتبارات دولتی یا مشارکت خیرین الزامی کند و بر حسن اجرای ضوابط نوسازی نظارت داشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: همچنین همه مدارس دولتی و غیردولتی ملزم شدند طی یک برنامه زمانبندی کوتاه مدت و میان مدت، کلاس‌ها و کارگاه‌ها و کتابخانه‌ها و حیاط مدرسه و سرویس‌های بهداشتی را جهت دسترس پذیری معلولان مناسب سازی کنند. ضمن اینکه با تاکید وزیر آموزش و پرورش، اردوگاه فرهنگی، آموزشی و تربیتی تحت پوشش این وزارت خانه ملزم شدند که جهت دسترس پذیری دانش آموزان معلول مناسب سازی شوند.

قبادی دانا در بخشی دیگر از سخنان خود، در ارتباط با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم تصریح کرد: این کانون ملزم شد در ارتباط با داستان نویسی، طی فعالیت‌هایی، مؤلفان و نویسندگان را برای اینکه موضوعاتی مربوط به معلولان، سالمندان و جانبازان و حضور آنان در محیط‌های اجتماعی و تکریم آنها ترغیب و تشویق کند.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین یادآور شد: برای اینکه مجموعه شاد و آموزش‌های مجازی در اپلیکیشن شاد برای بهره‌مندی دانش آموزان نابینا و ناشنوا به طور کامل مناسب سازی شود، تاکید شد. ضمن اینکه با همکاری سازمان صدا و سیما برای بهره‌مندی این دانش آموزان از برنامه آموزشی مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش قرار شد زیرنویسی مطالب و استقرار رابط ناشنوایان برای افزایش بهره‌مندی آنان در شرایط کرونایی ایجاد شود.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش ضمن همراهی و همگامی با مصوبات قبلی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی را برای پیگیری و اجرای مصوبات در جهت بهبود شرایط برای دانش آموزان در آموزش و پرورش و مدارس به عنوان نمایند وزیر تعیین کرد.

بنابه گزارش ایرنا، قبادی دانا خاطرنشان کرد: در این جلسه شهرداری تهران مکلف شد همه معابر منتهی به مدارس استثنایی را مناسب سازی کند البته بسیاری از این معابر از قبل مناسب سازی شده و جهت تکمیل آن اقدام می‌کند که معاون عمرانی شهرداری در جلسه این تکلیف را پذیرفتند. همچنین قرار بر این شد که از طریق معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور هم اقدام مشابه توسط شهرداری‌های سراسر کشور در سایر شهرها برای مناسب سازی معابر منتهی به مدارس استثنایی صورت گیرد.

کد خبر 456759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.