اهمیت مصرف پیاز قرمز در پاییز و زمستان امسال

معجون سلامتی بدن با مصرف میوه‌ها، آشنایی با خواص خرمالو، اهمیت مصرف پیاز قرمز در پاییز و زمستان امسال، توصیه‌های طب سنتی برای سرما نخوردن و پرهیز از خوردن جگر مرغ برای افراد کلسترول بالا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکترای تغذیه دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی در خصوص اینکه مصرف میوه‌های رنگی باعث افزایش سیستم ایمنی می‌شوند و معجون سلامتی بدن هستند، اظهار کرد: افرادی که تغذیه مناسبی دارند، دچار اضافه وزن و کمبود وزن نمی‌شوند. افرادی که درصد چربی بدن آنها به اندازه کافی باشد از شرایط التهابی کمتری برخوردار هستند. افراد سالمند و خانم‌های باردار بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری هستند و به علت در خانه ماندن دچار سو تغذیه دو وجهی می‌شوند، یعنی هم اضافه وزن پیدا می‌کنند و هم دچار کمبود ویتامین D می‌شوند.

خدیجه میرزایی، افزود: توصیه می‌کنیم که تنقلاتی را که ارزش غذایی بالایی ندارند را از سبد خانوار حذف و به جای آن از سبزیجات تازه و میوه‌های تازه استفاده شود. مصرف مایعات و نوشیدنی‌های گرم مثل چای و انواع دم نوش‌ها می‌تواند از ابتلاء به بیماری کرونا پیشگیری کند. حتماً باید غذایی که مصرف می‌کنیم متعادل با نیازهای بدن و متناسب با شرایط کاری و جسمی ما باشد.

توصیه‌های طب سنتی برای سرما نخوردن

یک متخصص طب سنتی در خصوص راه‌های جلوگیری از ابتلاء به سرماخوردگی با توجه به قرارگیری در فصل سرما، اظهار کرد: یکی از مشکلات شایع فصول سرد سال ابتلاء به سرماخوردگی است که علائم آن محدود به آبریزش بینی، عطسه، بی حالی و خستگی است.

ناصر رضایی پور، افزود: سرماخوردگی یک بیماری واحد نیست و متخصصان می‌گویند این بیماری مجموعه‌ای از علائم خفیف تا شدید است که دست کم هزار عامل ویروسی و باکتریایی در بروز آن نقش دارند. اما از نگاه طب ایرانی روش‌های ساده، کم هزینه و در دسترسی برای پیشگیری، درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت بروز هرکدام از علائم سرماخوردگی فرد باید تا حد امکان استراحت داشته باشد، بیان کرد: پرهیز از مصرف خوردنی‌هایی که موجب سردی و تری بدن می‌شود از جمله ماست، خیار، گوجه، کاهو، ترشیجات و میوه‌های ترش در زمان سرماخوردگی از جمله نکات مهمی است که فرد باید رعایت کند همچنین استفاده از سوپ‌ها و آش‌های ساده و گرم تا حد زیادی به بهبودی فرد کمک خواهد کرد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به معرفی چند نمونه از دمنوش‌ها و مواد تغذیه‌ای مؤثر برای جلوگیری از ابتلاء به سرماخوردگی و بهبود این بیماری و اظهار کرد: شلغم با مزاج گرم وتر به صورت کاملاً پخته و یا سوپ برای سرماخوردگی و همچنین پیشگیری از این بیماری به خصوص در کودکانی که زیاد سرما می‌خورند به شرط آنکه روزانه میل شود در فصل پاییز و زمستان می‌تواند بسیار مؤثر باشد به بیان دیگر شلغم پخته شما را در برابر سرماخوردگی واکسینه می‌کند.

وی تصریح کرد: مصرف شربت‌های گوارایی از تخم بالنگو، به شکلی که یک قاشق چایخوری سر پر از دانه‌های بالنگو به همراه یک سوم لیوان گلاب و دوسوم لیوان آب با کمی شکر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در کودکان و پیشگیری از سرماخوردگی‌های مکرر در آن‌ها می‌شود. همچنین نوشیدن شربت عسل و آبلیمو برای پیشگیری از این بیماری در فصول پاییز و زمستان بسیار مؤثر است چراکه عسل خاصیت ضد باکتریایی، ویروسی و قارچی دارد که در کنار آبلیمو با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدعفونی کننده تأثیر خوبی در مقاوم سازی بدن در برابر بیماری ایجاد می‌کند. مصرف منظم این شربت به ویژه در صبح باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال ابتلاء به سرماخوردگی می‌شود.

رضایی پور، تاکید کرد: در زمان سرماخوردگی می‌توان یک قاشق عسل و یک برش لیموترش را به همراه آب ولرم مصرف کرد، زیرا لیموترش در کنار خواص بسیار خوبی از جمله افزایش آرامش، نشاط، کاهش آلرژی، شاداب کننده پوست که دارد در بهبود علائم سرماخوردگی نیز مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: از جمله موارد دیگری که می‌تواند از ابتلاء به سرماخوردگی جلوگیری کند می‌توان به کدو حلوایی اشاره کرد همچنین برای کاهش علائم سرماخوردگی به ویژه در شروع علائم مصرف دم کرده گل گاوزبان به همراه کمی لیو عمانی به صورت چند بار در روز می‌تواند از خستگی زیاد، استرس، بی خوابی، سردرد، سنگینی چشم و حالات شبه آنفلوانزا جلوگیری کند.

این متخصص طب سنتی، گفت: دارچین با خاصیت ضد ویروسی و عناب نیز که منبع بسیار خوب ویتامین C و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است هر دو از تقویت کننده‌های خوب سیستم ایمنی بدن هستند و در جلوگیری از ابتلاء به سرماخوردگی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

رضایی پور، بیان کرد: در صورتی که فردی دچار زکام سرد یا همان سرماخوردگی ساده‌ای که موجب خارش، سوزش و التهاب در گوش، گلو و بینی نشده است؛ شد می‌تواند مقداری مساوی از نعنا، آویشن و مرزنجوش را دم کرده و در طول روز یک تا دو بار مصرف کند البته بخور دادن همین مواد نیز بسیار مناسب است چنانچه فرد دچار خشکی شدید گلو و حنجره باشد می‌تواند از دم کرده یک قاشق مرباخوری پنیرک و ختمی به همراه یک لیوان آب جوش و کمی شکر استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به این نکته ضروری است که اگر علائم بیماری بیش از چهار تا پنج روز به طول بیانجامد باید با پزشک متخصص برای تشخیص دقیق بیماری و داروهای مورد نیاز تجویز مشورت صورت گیرد و از هر گونه خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو پرهیز شود.

پرهیز از خوردن جگر مرغ برای افراد کلسترول بالا

جگر مرغ مقدار زیادی پروتئین، ویتامین D و A دارد. متخصص تغذیه، اظهار کرد: این پروتئین شامل ۹ آمینو اسید است، این آمینو اسیدها به عنوان بلوک‌های سازنده برای بدن ما عمل می‌کنند، بنابراین مصرف این محصول به عنوان یک ماده غذایی خوب به همه توصیه می‌شود. افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، می‌توانند از جگر مرغ به عنوان یک غذای کامل در وعده‌های غذایی استفاده کنند.

محمدتقی انوشه، تاکید کرد: افرادی که میزان چربی و کلسترول منفی آنها بالاست نمی‌توانند جگر مرغ استفاده کنند و بهتر است از مصرف آن خودداری کنند و به جای آن کسانی که میزان چربی بدن آنها در حد نرمال است می‌توانند از این محصول استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: آن چه در این میان اهمیت دارد سلامت مرغی است که جگر آن پس از ذبح، بسته بندی و روانه بازار مصرف می‌شود و به دست مصرف کنندگان می‌رسد. برای پرورش برخی مرغ‌های موجود در بازار از مقدار زیادی آنتی بیوتیک و انواع هورمون‌ها استفاده می‌شود و در نهایت جگر آن هم به عنوان یک ماده غذایی ناسالم محسوب می‌شود. افراد باید پیش از خرید جگر مرغ از سلامت آن مطمئن شوند و سپس آن را تهیه کنند.

خواص «خرمالو» را بشناسیم

یک متخصص تغذیه با اشاره به خواص میوه خرمالو، اظهار کرد: این میوه نارنجی رنگ در کنار سایر خواص سرشار از بتاکارتن است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

سید ضیاالدین مظهری با بیان خواص میوه خرمالو، افزود: خرمالو با رنگ نارنجی سرشار از بتاکارتن است که منبع بسیار خوبی به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و همچنین تقویت ریه‌ها است.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه میوه خرمالو میل به شیرینی بدن را به اندازه بسیار خوبی تأمین می‌کند، گفت: این میوه با شیرینی متناسبی که دارد میل به خوردن و دریافت شیرینی‌جات را برای بدن تأمین می‌کند و از این نظر مانع از مصرف خوراکی‌های مضر می‌شود بنابراین می‌تواند میان وعده بسیار مناسبی به خصوص برای کودکان باشد چراکه سبب ترشح سریع انسولین نمی‌شود و قند خون را در حد مناسبی نگه می‌دارد.

وی بیان کرد: میوه خرمالو سرشار از پتاسیم و منیزیم است که در سیستم تجزیه و هضم غذا نقش مهمی را ایفا می‌کند همچنین این میوه غنی از فیبر بوده و کالری کمی دارد به همین دلیل می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد. به طور کلی توصیه می‌شود با توجه به خواستگاه طبیعی و آب و هوایی هر فصل به خصوص در فصل سرما تا حد متناسبی از میوه‌های آن فصل بهره مند بوده چرا که با مصرف میوه‌هایی مانند خرمالو که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود می‌توان به راحتی با بسیاری از بیماری‌ها مقابله کرد.

اهمیت مصرف پیاز قرمز در پاییز و زمستان امسال

یکی از راه‌های کاهش احتمال ابتلاء به بیماری‌های عفونی تنفسی و فصلی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا کووید -۱۹ در روزهای سرد سال، تقویت شدید سیستم دفاعی بدن است. بیشتر ما می‌دانیم که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های تازه در کنار کاهش مصرف چربی‌های ناسالم، قند، شکر و نمک می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. در کنار این توصیه‌های تغذیه‌ای عمومی می‌توان به بعضی از مواد غذایی مغذی که تأثیر چشمگیری بر افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن دارند، اشاره کرد. یکی از این خوراکی‌های پاییزی و زمستانی، پیاز قرمز است که با فواید آن عبارتند از:

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

پیاز قرمز حجم بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا در بدن را در خود جای داده است. ویتامین C فراوان، ویتامین‌های گروه B و پتاسیم جزو ارزشمندترین دارایی‌های پیاز قرمز یا همان پیاز بنفش هستند. این آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند می‌توانند از طریق کاهش التهاب در بدن، تنظیم فشار خون، تنظیم قند خون و پیشگیری از افزایش کلسترول خون باعث بهبودی چشمگیر در عملکرد سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری‌زای مختلف شوند. از این‌رو، توصیه می‌شود که در این پاییز و زمستان کرونایی، مصرف مقداری پیاز قرمز خام را همراه با وعده‌های غذایی، به‌تن‌هایی یا در قالب سالادهای مختلف داشته باشید. اگر نمی‌توانید طعم پیاز خام را تحمل کنید، می‌توانید آن را با مقداری فلفل سیاه، آبغوره، جعفری تازه یا پودر آویشن طعم‌دار کنید. افزودن مقداری روغن زیتون به پیاز قرمز خام هم باعث ملایم‌تر شدن طعم نهایی آن می‌شود.

کمک به کاهش خطر ابتلاء به سرطان‌ها

یکی از مشکلات خانه‌نشینی ناشی از همه‌گیری کرونا ویروس در سراسر جهان، کم‌تحرکی، تنبلی روده، اضافه‌وزن و چاقی است. همه این موارد در کنار یکدیگر می‌توانند خطر بروز بعضی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان‌های گوارشی یا سرطان روده را افزایش دهند. از این‌رو، توصیه می‌شود که در دوران کرونا، علاوه بر داشتن فعالیت فیزیکی در خانه، از مصرف حجم بالای سبزیجات تازه در طول روز غافل نشوید. بهتر است که این روزها یک وعده از سبزیجات را به پیاز قرمز خام اختصاص دهید. پیاز خام ترکیبی به نام آلیوم را در خود جای داده است که دریافت منظم آن می‌تواند احتمال ابتلاء به سرطان‌های گوارشی و سرطان روده بزرگ را تا حدود ۲۲ درصد کاهش دهد.

کمک به افزایش تراکم استخوان‌ها

بیشتر ما شنیده‌ایم و می‌دانیم که مصرف منظم شیر و لبنیات می‌تواند به افزایش تراکم استخوان‌ها و حفظ سلامت آن‌ها کمک کند. اما بهتر است بدانید که مصرف منظم پیاز خام به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان می‌تواند باعث کاهش شدید استرس اکسیداتیو در بدن شود و همین مساله می‌تواند احتمال کاهش تراکم استخوان‌ها را از بین ببرد. به همین دلیل هم اگر در فصل پاییز یا زمستان به‌خاطر سرمای هوا با دردهای موضعی در استخوان‌ها مواجه شدید، می‌توانید با افزودن پیاز قرمز به رژیم غذایی روزانه باعث بهبودی در سلامت استخوان‌ها و کاهش درد آن‌ها شوید.

کمک به کاهش عفونت‌های باکتریایی

تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که کوئرستین موجود در پیاز خام به مبارزه با عوامل ویروسی و باکتریایی در بدن کمک می‌کند و باعث از بین بردن آن‌ها می‌شود. بعضی از تحقیقات به‌روشنی اعلام کرده‌اند که مصرف مداوم، متعادل و منظم پیاز خام، راهی مطمئن برای از بین بردن باکتری‌های ای کولی و استافیلوکوک اورئوس در بدن است.

کد خبر 456754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.