کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران/ محدودیت‌ها اثر می‌گذارد

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: هفته‌ای که گذشت شاهد کاهش مرگ و میر بر اثر کرونا بودیم و روز پنجشنبه ۱۳۱ مورد فوتی در تهران بر اثر این ویروس ثبت شد.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر محدودیت‌ها بر آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار کرد: با ایجاد کم‌ترین محدودیت‌ها، تأثیر آن را در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از ابتلای کرونا می‌بینیم. هفته گذشته استفاده از ماسک اجباری بود و کار اصناف نیز با محدودیت زمانی رو به رو شد و در تهران آمار مرگ و میرها که به ۱۷۰ تا ۲۰۰ مرگ در روز رسیده بود کاهش پیدا کرد و روز جمعه ۱۳۹ مورد، روز پنجشنبه ۱۳۱ مورد و چهارشنبه ۱۴۳ مرگ ناشی از کرونا به ثبت رسید که نسبت به هفته قبل که این عدد بر روی ۱۷۰ به بالا بود جای امیدواری دارد.

وی تأکید کرد: این عددها جان‌هایی است که از دست رفته‌اند. جان‌های شیرینی که تبعات رفتن آنها سال‌ها با خانواده‌ها و جامعه وجود خواهد داشت و در تاریخ این میزان جان‌هایی که از دست رفت، ثبت می‌شود و بعدها به عنوان بخش تلخ و فجیع تاریخ از آن یاد خواهد شد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تصریح کرد: در تهران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۲۰ هزار شهروند تهران جان خود را از دست داده‌اند که معادل جمعیت یک شهر کوچک یا یک منطقه در یک کلانشهر است.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا امروز هرگز فروکش نکرده، گفت: موج ابتدایی که در اسفند آغاز شد فراز و فرودهایی داشت و در ادامه سه پیک را تجربه کردیم که پیک سوم شیوع کووید ۱۹، بدترین پیک بود. حال امیدواریم با اعمال محدودیت‌های جدید و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یک شیب ملایم، پیک سوم نیز فروکش کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اینکه با وجود اعلام اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی از امروز، فضای شهر چنین محدودیت‌هایی را نشان نمی‌دهد، گفت: نظر شورای شهر تهران قفل کردن کامل فعالیت‌ها بود، اما همانطور که همه ما می‌دانیم شرایط کشور ما ویژه است و اگر دولت تصمیم به تعطیل کردن کامل شهر بگیرد، باید بتواند به همان میزان به دهک‌های محروم جامعه کمک کرده و مایحتاج آنها را به طور کامل برآورده کند که چنین امکانی را ندارد.

وی افزود: در شرایط محدودیت مشروط، نقش مدیران مراکز و صنایع، بانک‌ها، سازمان‌ها و نهادها و شرکت‌های خصوصی که باز است بسیار قابل توجه و مهم خواهد بود که بتوانند زمینه‌ای را ایجاد کنند که کارکنانشان با محدودیت‌های نوبتی و تقسیم آنها به یک سوم حضور، بیشتر در خانه بمانند و آنها بتوانند به خوبی از جان کارکنانشان محافظت کنند.

خداکرمی اضافه کرد: بخشی از مشکل، فعالانی مانند کارگران روزمزد و دستفروشان هستند که اگر یک روز از خانه بیرون نیایند دچار مشکل و کمبود خواهند شد که اگر فعالیت این شغل‌ها هم در فضای باز باشد و موجب ازدحام نشوند، کمتر خطرآفرین است و البته برای تعطیلی این نوع مشاغل، باید سمن‌ها و خیریه‌ها همراهی کنند.

کد خبر 456705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.