مدینه فاضله وینتانیک در سینماحقیقت

«مدینه فاضله وینتانیک» در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، فیلم مستند «مدینه فاضله وینتانیک» که پرتره‌ای از مستندساز فقید کانادایی پیتر وینتانیک است و توسط دخترش میرا کارگردانی شده، در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش گذاشته می‌شود.

مستند Wintopia «مدینه فاضله وینتانیک» یکی از آثار منتخب بخش مستند پرتره این دوره «سینماحقیقت» است که بصورت غیررقابتی و در قالب نمایش‌های برخط (آنلاین) نمایش داده می‌شود.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند ۸۹ دقیقه‌ای که تولید سال ۲۰۱۹ کشور کانادا است، آمده: «مرگ ناگهانی پیتر وینتانیک فیلمساز کانادایی و سفیر بین‌المللی فیلم مستند، دخترش میرا را با امتیازاتی نامشخص، بدهی‌های پرداخت نشده، سوالاتی بی‌پاسخ و یک جعبه نوار ویدئویی که پدرش برای پروژه ناتمامش «مدینه فاضله» ضبط کرده بود، تنها گذاشت. میرا در تلاش برای جبران ضرر و زیان، به رمزگشایی از جعبه‌ای که به ارث برده است، می‌پردازد. نتیجه کار یک کلاژ از تصاویر آرشیوی خانوادگی و بایگانی و صحنه‌هایی از فیلم‌های قبلی پدر و گفتگو با همکاران و اعضای خانواده است.»

این فیلم مستند تاکنون در جشنواره‌های معتبر «ایدفا» هلند، «هات‌داکس» کانادا و «تسالونیکی» یونان به نمایش درآمده است.

پیتر وینتانیک میهمان ویژه دومین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» بود که در سال ۱۳۸۷ برگزار شد و طی آن، ۲ فیلم این مستندساز با عناوین «نوام چامسکی: دستگاه توافق‌سازی» و «سینماوریته: تعریف لحظه» به نمایش درآمد. وینتانیک در سفر خود به تهران، ورک‌شاپ یک‌روزه‌ای هم برای مستندسازان جوان ایرانی برگزار کرد.

این فیلمساز ۱۸ نوامبر ۲۰۱۳ در سن ۶۰ سالگی و به دلیل سرطان مجاری صفرا در مونترال کانادا درگذشت.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذر ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

کد خبر 456700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.