وام یک میلیون تومانی برای ۱۰ میلیون خانوار/ تردد افراد با کارت ملی و کارت شناسایی معتبر

رئیس جمهور از اقدامات جبرانی دولت به خانوارها در شرایط کرونایی خبر داد و گفت:‌ تا پایان سال به نزدیک ۳۰ میلیون نفر ماهانه ۱۰۰ هزارتومان پرداخت می‌شود و ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند که بازپرداخت آن ۳۰ ماهه است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آغاز طرح جامع مقابله با کرونا از امروز -یکشنبه، اول آذرماه ۱۳۹۹- اظهار کرد: مسؤولیت پذیری آحاد مردم، ضمانت اجرایی مصوبات، همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، کمک خیرین، محلات، مساجد، بسیج، سمن‌ها و هلال احمر به افراد قرنطینه، اطلاع رسانی به موقع، شفاف و روشن، اقناع سازی مردم، تنوع برنامه‌های صدا و سیما برای پر کردن اوقات فراغت مردم و همچنین تداوم کلاس‌های مجازی درس دانشگاه‌ها و مدارس و اقدامات حمایتی و جبرانی، از جمله اقدامات ضروری است که می‌تواند این تعطیلات دو هفته‌ای و اعمال محدودیت‌ها را به یک نقطه مطلوب در روند مبارزه با کرونا برساند.

وی با تشریح این الزامات برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح جامع مقابله و کنترل شیوع بیماری کرونا گفت: برای اجرای این الزامات همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بایستی دست به دست هم بدهیم و بی‌تردید با اجرای کامل دستورالعمل‌ها و پرهیز از دورهمی‌ها و اجتماعات و کاهش ترددها می‌توانیم در اجرای این طرح موفق باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به خاطر مواجه شدن با موج سوم کرونا، اول آذر ماه زمان آغاز طرح جامع و تعطیلی هوشمند در شهرها است، گفت: هدف اصلی این است که انتقال ویروس را از این طریق کنترل کنیم و افراد مبتلا سریع‌تر شناسایی و تحت درمان قرار بگیرند و کسانی که بایستی قرنطینه شوند به خوبی تحت مراقبت قرار بگیرند ضمن اینکه تجمع و ترددها کاسته شود.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر قبلاً به مردم گفته می‌شد که با مراعات پروتکل‌های بهداشتی سلامت خود و اقوام خود را حفظ کنند و فشار از روی کادر درمانی کاسته شود امروز در کنار آن توصیه‌ها همه باید اصول بهداشتی را به دقت مراعات کنند تا فشار اقتصادی در کسب و کارهای مردم هر چه سریع‌تر کم شود.

وی اولین الزام در اجرای موفقیت‌آمیز طرح جامع را مسوولیت‌پذیری آحاد مردم دانست و گفت: پیام اجرای طرح جامع این است که مردم خطر ویروس را جدی بگیرند و با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی از دورهمی‌ها دوری کنند چرا که خطر دورهمی‌ها در انتقال ویروس کرونا بیشتر از سایر موارد است و نتیجه تحقیقات به دست آمده نشان می‌دهد که با صحبت کردن، افشانه‌های تنفسی می‌تواند به سرعت بیماری را منتقل کند و از آنجایی که در دورهمی‌ها معمولاً از ماسک استفاده نمی‌شود چنانچه یک نفر مبتلا به بیماری شروع به حرف زدن کند می‌تواند بقیه جمع را مبتلا کند.

رئیس جمهور ضمانت اجرایی مصوبات را دومین الزام در این زمینه برشمرد و گفت: همه مصوبات ستاد ملی کرونا و قرارگاه و توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان بایستی به طور کامل اجرایی و عملیاتی شود و دستگاه‌های مسؤول با دقت در این زمینه، پایش مستمری نسبت به بیماران داشته باشند.

روحانی افزود: امروز بحث کردیم همه افرادی که وارد جامعه می‌شوند باید کارت ملی یا کارت شناسایی معتبری که شماره ملی روی آن وجود داشته باشد به همراه داشته باشند. تا بتوان از این طریق از ورود افراد مبتلا به جامعه و ارائه خدمات به آنان جلوگیری کرد.

وی همکاری و همراهی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را به عنوان الزام سوم مورد تاکید قرار داد و گفت: در اجرای طرح جامع باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند و این کار با موفقیت به سرانجام برسد.

رئیس جمهور الزام چهارم را کمک و همیاری خیرین، بسیج، هلال احمر و حتی سمن‌ها دانست و گفت: همه باید در این زمینه یاری و کمک کنند مخصوصاً به افرادی که در قرنطینه هستند و امروز اعلام شد که روزانه ۱۰۰ هزار تست سریع انجام خواهد گرفت و این کار موضوع مهمی است که اگرچه با آن تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد ولی از طرف دیگر شمار مرگ و میر و بستری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

روحانی اطلاع‌رسانی به موقع، شفاف و روشن را الزام بعدی ذکر کرد و گفت: باید تصمیمات و مصوباتی که اتخاذ می‌شود به موقع و با زبان روشن برای مردم تشریح و تبیین شود و اقناع‌سازی مردم صورت بگیرد چرا که ضرورت دارد مردم قانع شوند که در شرایط کنونی راه دیگری جز مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: باید از دورهمی‌ها و ترددهای غیرضروری جلوگیری شود لذا یکی از مصوبات این بود که تردد شبانه از ساعت ۲۱ کاهش پیدا کند البته باید در کنار آن طرح‌های مکمل را هم اضافه کنیم.

رئیس جمهور پخش برنامه‌های شاد از صدا و سیما به عنوان یکی دیگر از الزامات را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید صدا و سیما برای ساعات فراغت مردم برنامه‌های مفرح و شاد داشته باشد ضمن اینکه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش هم از طریق فضای مجازی آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

روحانی اقدامات حمایتی و جبرانی را به عنوان یکی دیگر از الزامات ذکر کرد و گفت: از آنجایی که کسب و کارها و فعالیت اقتصادی برای دو هفته تعطیل می‌شود باید در حد امکان مردم را یاری کنیم و در این زمینه مصوبه‌ای داشتیم که برای حدود ۳۰ میلیون نفر ماهیانه و تا پایان سال ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت شود ضمن اینکه برای ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی با اقساط ۳۰ ماهه پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر طرح جامع را با الزاماتی که ذکر شد دست به دست هم با دقت اجرایی کنیم نیاز به یک ساعت تعطیلی هم وجود نخواهد داشت و بی‌تردید با رعایت دستورالعمل‌ها و الزامات می‌توان هم تعطیلات را کوتاه کرد و هم شیوع بیماری را کاهش داد.

کد خبر 456687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آتنا IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 2
    اینا فقط دروغه.من امروز برای کار دادگاهیم رفتم یه شهر دیگه ایست بازرسی بود اما اصلا پلیس به یه کار دیگه مشغول بود همه میومدن و میرفتن