نازل برج خنک کننده و قیمت انواع آن

نحوه پاشش آب و یکنواختی آن توسط آب پخش کن رابطه مستقیم با عملکرد بهینه دستگاه دارد، به همین علت سرویس و نگهداری، رسوب زدایی و تعویض به موقع نازل‌ها بسیار اهمیت دارد. در واقع نازل مرکز اصلی توزیع و ریزش آب محسوب می‌گردد و به صورت اتصال رزوه ای در سیستم پاشش آّب نصب می‌گردد.

افشانک یا همان نازل برج خنک کننده در حقیقت از قطعات اصلی کولینگ تاور می‌باشد که وظیفه توزیع آب، بطور منظم بر روی پکینگهای برج خنک کن را به عهده دارد.

نحوه پاشش آب و یکنواختی آن توسط آب پخش کن رابطه مستقیم با عملکرد بهینه دستگاه دارد، به همین علت سرویس و نگهداری، رسوب زدایی و تعویض به موقع نازل‌ها بسیار اهمیت دارد. در واقع نازل مرکز اصلی توزیع و ریزش آب محسوب می‌گردد و به صورت اتصال رزوه ای در سیستم پاشش آّب نصب می‌گردد. به علت همین نحوه اتصال این قطعه کاربردی در کولینگ تاور خیلی زود دچار رسوب وگرفتگی در قسمت‌های خروجی و ورودی می‌شود و همانطور که در بالا اشاره شد به خاطر اهمیت این قطعه باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع اشکال این قطعه و رسوب زدایی آن اقدام لازم را انجام داد. در صورت سهل انگاری در نگهداری نازل‌های آب پخش کن به مرور گرفتگی باعث فشار زیادی بر روی پمپ‌های سیر کولاتور می‌شود. البته به خاطر استفاده از متریال پلی پروپیلن در ساخت افشانک‌های کولینگ تاور یا همان نازل برج خنک کننده به راحتی می‌توان با یک یا دو مرحله اسید شویی رسوب‌های ناشی در این قسمت را از بین برد و عملکرد نازل‌ها را به حالت عادی و مطلوب خود برگرداند.

نازل برج خنک کننده

انواع نازل برج خنک کننده:

با توجه به نوع کاربری و نوع برج خنک کننده، انواع مختلفی از نازل‌ها در این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند که هرکدام در جای خود دارای خصوصیاتی منحصر به فرد هستند. در کل نازل برج خنک کننده یا همان دوش پاشش از نظر میزان پاشش آب درهر نازل، فشار مورد نیاز کارکرد مناسب دمای کاری، زاویه پاشش و نوع پاشش آب دارای انواع گوناگونی می‌باشد. این قطعه از کولینگ تاورعلاوه بر موارد بالا به لحاظ سایز اتصال، نوع اتصال و جنس بدنه و قطعات نیز قابل دسته بندی می‌باشد که در ادامه انواع نازل را نام خواهیم برد و توضیحی مختصر درارتباط با هرنوع از نازل خواهیم داد.

نازل برج خنک کننده مربع پاش:

نازل برج خنک کننده مربع پاش که از جمله نازلهای ضد رسوب است از جنس PP پلی پروپیلن با شعاع پاشش ۸۰ سانتی متری می‌باشد که مناسب برای استفاده در برج‌های خنک کننده مکعبی می‌باشد. در داخل این قطعه یک توربولاتور برای ایجاد تلاطم در آب و هدایت به خروجی تعبیه شده است. سایز اتصال این نوع نازل برج خنک کننده ½ ۲ اینچ است که اسپری بصورت عمودی زیر لوله به وسیله بست مخصوص کمری به لوله افقی متصل می‌شود. نازل برج خنک کننده مربع پاش با نام نازل ضد رسوب نیز معروف است.

قیمت نازل کولینگ تاور

نازل برج خنک کننده مدل بالتیمور (Baltimore Nozzle) :
نازل برج خنک کننده بالتیمور از جنس PP و یا ABS تولید می‌شود و دارای سایز اتصال ½ یا ¾ اینچ می‌باشد. اتصال نازل برج خنک کننده مدل بالتیمور به دو نوع فشاری و رزوه ای می‌باشد.


نازل چپقی (Thread pipe Nozzle) :
یکی از پرکاربرد ترین انواع نازل و افشانک‌های کولینگ تاور نوع چپقی می‌باشد که در دو جنس ABS و PP تولید می‌شود. اتصال این نوع نازل به دو صورت فشاری یا رزوه ای باشد. دراین نوع از افشانک‌های برج خنک کننده سایز اتصال ½ اینچ تا یک اینچ می‌باشد. در واقع نازل برج خنک کننده چپقی از نوع تحت فشار می‌باشد به این خاطر که اگر فشار سیال یا همان آب ورودی به آن کم باشد عملکرد مناسبی نخواهد داشت. بهتر است بدانید که شعاع پاشش آب در این نازل از ۲۰ تا ۴۵ سانتی متر می‌باشد.
عملکرد نازل چپقی به این شکل می‌باشد که آب پس از ورود به نازل با توجه به زاویه آب ورودی به قسمت چپقی در داخل نازل دوران کرده و از محل خروجی بصورت پاششی دایره‌ای خارج می‌گردد. از نازل چپقی می‌توان جهت اسپری کردن آب جهت سیستم‌های رطوبت زنی مانند ایرواشر نیز استفاده کرد البته با این تفاوت که محل خروجی آب دارای قطر کمتر می‌باشد و جنس نازل چپقی کمی مقاوم‌تر (استیل – آلومینیوم و …) می‌باشد.

نازل برج خنک کننده مرحله‌ای (SPN) : نازل برج خنک کننده مرحله‌ای یکی دیگر از انواع نازل‌ها می‌باشد که بصورت ثقلی از نوع کم فشار بوده که می‌بایست بصورت عمودی زیر لوله افقی نصب شود و از این رو به آن نازل مرحله‌ای می‌گویند. آب در طی مراحل مختلف از درون نازل بصورت پاششی از آن خارج می‌شود. شعاع پاشش نازل برج خنک کننده بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر متغییر می‌باشد. نازل مرحله‌ای بصورت مخروط مارپیچی هستند که آب را با زاویه ۱۲۰ درجه بر روی سطح پکینگ پاشش می‌کنند.ما قادر به تولید این نوع نازلها در انواع ۴ مرحله‌ای و ۳ مرحله‌ای می‌باشیم.

نازل برج خنک کننده پروانه‌ای (Flower Type Spray Nozzle) :
نازل برج خنک کننده ی پروانه‌ای نیز بصورت ثقلی و دایره پاش عمل می‌نمایند که در بازار به نازل برج خنک کن طرح مارلی نیز معروف می‌باشند. مهمترین کاربرد این نوع نازل برج خنک کننده در برج خنک کننده کراس فلو می‌باشد. در نازل پروانه‌ای برج خنک کننده، آب پس از ورود به این نازل بروی سطح پروانه‌ای شکل ریخته و پخش می‌شود. نازل برج خنک کننده پروانه‌ای، عمودی در بخش زیرین لوله اصلی نصب می‌گردد.
نازل برج خنک کننده مارلی: این نوع از نازل‌های برج خنک کننده جزوء جدیدترین نازل‌های می‌باشد که وارد بازار شده است. از خصوصیات نازل مارلی پاشش آب بطور یکنواخت می‌باشد، از این نوع نازل بیشتر در کولینگ تاور های صنعتی استفاده می‌شود.


قیمت نازل برج خنک کننده:
همانطور که در بالا اشاره شد نازل یا همان افشانک برج خنک کننده دارای انواع مختلفی است و به همان نسبت از متریال مختلفی ساخته می‌شود، بر همین اساس قیمت انواع مختلف نازل متفاوت است البته با توجه به کیفیت و برند شرکت سازنده نیز می‌تواند انواع قیمت نازل متفاوت باشد. بطور مثال متریال مورد استفاده در ساخت نازل می‌تواند از مواد پلیمری مانند پلی پروپیلن و پلی وینیل کلراید و دیگر مواد مشابه باشد یا از نوع فلزی مانند نازل‌های استیل باشد که بنا به استفاده هر کدام قیمت نازل برج خنک کننده فرق می‌کند.

نازل کولینگ تاور


خرید نازل برج خنک کننده:
برای سفارش و خرید نازل برج خنک کننده ابتدا باید تشخیص دهیم که چه مدلی از انواع نازل مناسب کار ما می‌باشد و می‌تواند بهترین راندمان را در برج ما ایجاد نمایید و بعد از مشخص شدن نوع نازل می‌بایست با توجه به کیفیت آب ورودی و البته دمای آب داغ ورودی به برج خنک کننده نوع متریال مناسب را برای نازل انتخاب نماییم و سپس اقدام به سفارش و خرید نازل برج خنک کننده نماییم. شما می‌توانید قبل از خرید نازل برج خنک کننده جهت مشاوره و اطمینان از خرید مناسب با کارشناسان شرکت ما تماس گرفته و راهنمایی لازم را دریافت کرده و از قیمت انواع نازل برج خنک کننده مطلع شوید.

مهتاب گستر به آدرس اینترنتی https://www.cooling-tower.ir بزرگترین شرکت تولید کننده تجهیزات تهویه مطبوع آمادگی خود را برای پاسخگویی به نیازهای شما اعلام می‌نماید.

کد خبر 456686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.