تأسیس وزارتخانه برای شهرداری‌ها یک ضرورت است

یک کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه دولت در سطح کلان باید تدابیر لازم برای رفع معضل اقتصادی شهرداری‌ها را به کار بندد، گفت: امروز تأسیس وزارتخانه برای شهرداری‌ها یک ضرورت است.

سعید آگشته در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر بحران اقتصادی و کمبود منابع مالی شهرداری‌ها ادامه یابد دولت و حاکمیت شهری به دوران رکود مدیریت شهری در دو سال آتی خواهند رسید.

وی با اشاره به معضلات اقتصادی شهرداری‌ها افزود: ابتدا باید علت قرارگیری مدیریت شهری در بحران اقتصادی را تشریح کرد و سپس راهکارهای برون رفت از این مشکلات را جست و جو کرد.

یک کارشناس مسائل شهری با تاکید بر اینکه علت بحران اقتصادی شهرداری‌ها را باید در تغییر مدل درآمدی در اقتصاد شهری جست و جو کرد، گفت: در دهه ۸۰ سرمایه گذاران از طریق ساخت و ساز شهری رویکرد درآمدزایی اقتصادی را به اجرا در می‌آورند که با گذشت زمان و تغییر در موضوعات اقتصادی به صورت کلان میزان بازگشت سود دهی پروژه‌های عمرانی به حداقل رسید.

وی با بیان اینکه بازگشت سرمایه و سود دهی در پروژه‌های عمرانی توسط بخش خصوصی در سطح شهرها کاهش یافت، افزود: با ورود بازارهای موازی همچون بورس، ارز، طلا و خودرو سرمایه گذاری شهری کاهش محسوسی داشت.

آگشته با بیان اینکه خود دولت زمینه ورود بازارهای موازی را برای رفع مشکلات اقتصادی فراهم می‌کند، تصریح کرد: ارائه مدل‌های اقتصادی جدید سبب کاهش ساخت و ساز شهری شد.

وی سیاست ساخت مسکن مهر توسط دولت در سال‌های گذشته را یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر کاهش جذب سرمایه گذار در حوزه ساخت و ساز و به تبع آن کاهش درآمدهای شهری دانست و گفت: بحران دولت در خصوص فروش نفت سبب شد بودجه‌های عمرانی کاهش یافته و به تبع آن سهمیه شهرداری‌ها به عنوان یکی از مظلوم‌ترین سازمان‌ها به شدت نزول پیدا کند.

این کارشناس مسائل شهری یکی دیگر از عوامل بحران اقتصادی شهرداری‌ها را کاهش درآمدهای حاصل از ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: توزیع ناعادلانه ارزش افزوده توسط دولت سبب شده است که این منبع به جایی غیر از شهرداری‌ها تخصیص یابد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی درآمد و اقتصاد شهری دستخوش تغییرات اساسی شود به تبع آن شهرداری‌ها نیز در حوزه تأمین نیروهای انسانی و اجرای پروژه‌های عمرانی با خطرات جدی رو به رو می‌شوند، این مساله در آینده‌ای نزدیک به یک بحران بزرگ سازمانی تبدیل خواهد شد و ناآرامی‌های اجتماعی زنگ خطر امنیتی را به بار خواهد آورد.

این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه دولت در سطح کلان باید برای رفع معضل اقتصادی شهرداری‌ها تدابیر لازم را به کار ببندد، تصریح کرد: امروز تأسیس وزارتخانه برای شهرداری‌ها یک ضرورت است.

کد خبر 456677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.