از ابراز نگرانی برای بزرگ همسری تا تجویز شیرین بیان برای درمان کرونا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

محمد بیگی: «شیرین بیان» ضد کرونا است!

فاطمه محمدبیگی، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در استان قزوین اظهار کرد: در کشورهای چین، تایوان و اروپا برخوردهای مقتدرانه در اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و طب سنتی، سه عامل مهم در کنترل شیوع کرونا بوده است.

وی با بیان اینکه در کشور چین طب سنتی برای کنترل کرونا بسیار نقش داشته، گفت: این روزها ساعات کاری عطاری‌ها باید افزایش یابد و مطالعات ثابت کرده که شیرین بیان ضد کووید ۱۹ است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عطاری‌ها نباید همانند مغازه‌های دیگر تعطیل شوند، گفت: عطاری‌ها باید همانند داروخانه‌ها با ارائه داروهای گیاهی به مردم خدمت کنند و این موضوع باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

محمدبیگی بر تشویق رعایت‌کنندگان شیوه نامه‌های بهداشتی کرونا در ادارات و جامعه تاکید کرد و گفت: مدیران ادارات مختلف که در این زمینه فعال هستند باید شناسایی و تشویق شوند یا نوعروسی که تنها با چهار نفر سر سفره عقد می‌نشیند باید از سوی سازمان‌های فرهنگی مربوط مورد تشویق قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضرورت حضور نیروهای مسلح در صحنه مقابله با شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: منظور ما از نیروهای مسلح این نیست که اسلحه بکشند بلکه باید حضور داشته باشند، چون مردم وقتی حضور نیروی انتظامی یا ارتش را می‌بینند دلشان آرام می‌شود.

به گفته دبیر کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس شورای اسلامی، تا کنون ستاد کرونا دولتی اداره می‌شد از این رو طرح علمی و جامع شهید سلیمانی با هدف ورود عوامل بسیج برای ریشه کن کردن بیماری کووید ۱۹ به صورت تفاهم نامه با چندین دستگاه آماده شده و می‌توان از این به بعد فاجعه تلفات کرونا را غیردولتی اداره کرد.

دلخوش: ای وای که حسن گفت نرو می‌گیری

سیدکاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی بر اساس اصل ۳، ۴۳ و ۵۳ قانون اساسی و ماده ۲۲ آئین نامه داخلی مجلس ضمن آرزوی شفای عاجل برای بیماران کرونایی و قدردانی از کادر درمانی و ابراز خوشحالی از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از طی کردن دوران نقاهت ناشی از ابتلا به بیماری کرونا، در بیان شعری خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ای وای که حسن گفت نرو می‌گیری، از سوی زمین و آسمان می‌گیری، آقای رئیس فکر آن جانت باش، حیف است دوباره کرونا می‌گیری.

دهمرده: تعدادی از حرام‌خواران رانت خوار را در ملأ عام آویزان کنید

حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در تذکری در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: با مفسدین، رانت‌خواران و آقازاده‌ها برخورد کنید و تعدادی از این حرام‌خواران را برای عبرت دیگران در ملأ عام آویزان کنید.

وی در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور گفت: وضعیت کرونا بسیار وحشتناک شده و اقدام جدی می‌طلبد.

این نماینده مجلس با بیان این‌ که کشور گران و بد اداره می‌شود، گفت: گرانی، بیکاری و حاشیه‌نشینی طاقت مردم را بریده است و حقیقتاً این وضعیت مایه شرمندگی است. علاوه بر این بر اثر نبود زیرساخت فضای مجازی، عدالت آموزشی از بین رفته است.

دهمرده با انتقاد از این‌که پروازهای سیستان روز به روز کمتر می‌شود همچنین خواستار توجه به وضعیت کنکور، نهضتی‌ها، حق‌التدریس‌ها، خرید خدمتی‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و غیرانتفاعی‌ها شد.

بانکی‌پور فرد: مسئله امروز کشور بزرگ همسری است نه کودک همسری

امیرحسین بانکی‌پور فرد، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی ۲۰ سال اخیر ارتباط آزادتر بین دختر و پسر به شناخت بیشتر آنها منجر نشده است، اظهار کرد: با وجود بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار دختر بالای ۳۰ سال مسئله امروز ما بزرگ‌همسری است، نه کودک‌همسری.

وی در خصوص نگرانی خانواده‌ها از نحوه ارتباط بین دختران و پسران گفت: اغلب نگرانی اینجاست که رابطه عاطفی قبل از اینکه شناخت و پختگی، برقرار شود، این موضوع که چرا اختلاطی که در دانشگاه است در مدرسه اتفاق نمی‌افتد تا آسیب روابط کمتر شود، به این دلیل است که در این سن غریزه قوی شده اما هنوز عقلانیت حاکم نیست، ارتباطی که شما در سن ۲۵ سالگی با جنس مخالف در محیط علمی دارید اگر بخواهد برای خواهر شما در سنین کمتر مثل ۱۴ سالگی رخ دهد اجازه نمی‌دهید نه اینکه مخالف اصل ارتباط باشید بلکه می‌گوید او هنوز به پختگی و تکامل لازم نرسیده و غریزه‌اش غلبه پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمونه‌اش را در غرب داشتیم. غرب تقریباً از این دوره‌های اخیری که کلاس‌ها را مختلط برگزار کردند گزارش‌های بسیاری از آزار جنسی ارائه دادند، با اینکه چنین تفکیک‌هایی نداشتند که افراد نسبت به هم حریص باشند اما محیط آموزشی مختلط بیشتر از اینکه آرامش جنسی ایجاد کند باعث آزار جنسی شده است. هر پدر و مادری بنا بر تجربه‌ای که خودش دارد متوجه این می‌شود که دو جنس در همه ابعاد وجودی از عاطفی تا جنسی به هم نیاز دارند، زن و مرد طوری آفریده شدند که مکمل یکدیگرند و نسبت به هم جاذبه دارند، ولی متوجه این موضوع هم هستند که اگر فرزندان از لحاظ عقلانی رشد نکرده و شرایط آموزشی ندیده باشند این ارتباط ممکن است از راه نادرست وارد مسیری شود که آسیب‌زا باشد.

بانکی پور در پاسخ به این سوال که چرا شرایط مسیر صحیح را فراهم نمی‌کنیم، گفت: آیا مسئله امروز این است که جنس مخالف را نمی‌شناسند؟، گاهی اوقات گراهای غلط به جامعه می‌دهیم، الان نسبت به ۲۰ سال پیش زمینه شناخت و ارتباط بیشتر نشده؟ به سمتی رفتیم که شناخت بیشتر و ارتباط راحت‌تر شده، یا حریم‌ها را بیشتر کردیم؟ در واقع ما بیشتر شناختیم ولی درست نشناختیم، اگر بخواهیم واقعیت را نگاه کنیم و شعار ندهیم، ارتباطات نزدیک‌تر و حساسیت‌های خانواده‌ها هم کمتر شده و فضای مجازی هم به این افزایش ارتباط کمک کرده است.

وی یادآور شد: من گاهی می‌بینم رسانه‌ها می‌گویند جلوی کودک‌همسری را بگیرید در حالی که امروز مسئله ما بزرگ‌همسری است، بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار دختر بالای ۳۰ سال داریم مسئله ما این است، حالا ۱۰۰ دختر هم در سن پایین ازدواج می‌کنند که اشتباه می‌کنند و باید جلوی آن را بگیریم، اما این مسئله کشور ما نیست، مسئله ما آن دو میلیون نفر است، یکی از اشتباهاتی که می‌کنیم و از ۳۰ سال پیش در ادبیات ما حفظ شده این است که جامعه چقدر بسته است باید دختر و پسر یکدیگر را بشناسند می‌گویم اگر ۳۰ سال پیش روی این موضوع داد می‌زدید حرف‌تان را قبول می‌کردم اما امروز لطفاً روی این موضوع سروصدا نکنید.

حسینی کیا: کشور ظرفیت رفع فیلتر یوتیوب و توئیتر را ندارد

جواد حسینی کیا، نماینده مجلس در کمیته فیلترینگ درباره ارزیابی شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی می‌توانند رسالت اطلاع‌رسانی داشته باشند. البته نیاز است که در انجام این رسالت، شبکه‌های اجتماعی به شفافیت، ترویج نگاه عادلانه بدون بازی با حیثیت فرد و اقشار جامعه و حفظ شأن و منزلت نظام جمهوری اسلامی پایبند بوده و در موضوعات مختلف ندای مردم در عین رعایت قانون کشور باشند.

وی افزود: اینکه بعضاً دیده می‌شود که برخی شبکه‌های اجتماعی زمینه سیاه‌نمایی را فراهم کرده و بلندگوی جریان‌های معاند نظام و بیگانه می‌شوند قابل قبول نیست.

این عضو کمیته فیلترینگ در پاسخ به این پرسش که آیا شما موافق رفع فیلتر توئیتر هستید، گفت: خیر من موافق این اقدام نیستم.

حسینی کیا در واکنش به این موضوع که امروز بسیاری از مسئولان رسمی کشور، اکانت رسمی در توئیتر دارند و در این وضعیت چرا توئیتر باید فیلتر باشد، گفت: من با رفع فیلتر توئیتر موافق نیستم. همینطور درباره حضور مسئولان در شبکه توئیتر که البته مشابه این وضعیت را در شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز شاهد هستیم، بارها به مسئولان گفته شده که نباید عضو باشند ولی این مساله را رعایت نکردند.

وی همچنین درباره احتمال رفع فیلتر شبکه یوتیوب، گفت: من فکر نمی‌کنم که چه یوتیوب و چه توئیتر رفع فیلتر شوند، چرا که ظرفیت رفع فیلتر آن در کشور احساس نمی‌شود.

کد خبر 456664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.