۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
دنیا به خون ما تشنه است!

مقام‌های رسمی در شهرهای مختلف جهان، در پی کمبود شدید خون برای بیماران کرونایی و سایر افراد نیازمند، در تلاشند مردم را به شیوه‌های مختلف برای اهدای خون تشویق کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها خبرهایی از کمبود شدید خون در سراسر دنیا به گوش می‌رسد که باعث نگرانی بیشتر کادر درمان و بیماران نیازمند به خون و پلاسما شده است. در واقع با انتشار ویروس کرونا، نیاز به تزریق خون بیش از پیش شده و این در حالی است که مردم در سراسر دنیا به خاطر ترس از آلوده شدن به بیماری کووید -۱۹ کمتر از قبل به مراکز درمانی برای اهدای خون مراجعه می‌کنند. گزارش‌ها حاکی است که در بسیاری از کشورهای جهان، مراکز درمانی از کمبود شدید خون خبر داده‌اند و همین امر مقامات محلی در نقاط مختلف کشور را به ارائه راه‌حل‌هایی جهت ترغیب مردم به اهدای خون سوق داده است. در ادامه به معرفی بعضی ایده‌ها و اقدامات در این خصوص در شهرهای مختلف جهان پرداخته می‌شود:

خون اهدا کنید، غذای رایگان تحویل بگیرید

مدیر مرکز تهیه غذا Bite Squad در کلانشهر ممفیس، واقع در ایالت تنسی آمریکا، در پی افزایش بیماران کرونایی در شهر و کمبود شدید خون، اعلام کرده افرادی که خون اهدا کنند پس از اولین خرید غذا از این رستوران می‌توانند تا پایان سال به طور رایگان از خدمات تحویل غذا به صورت رایگان بهره‌مند شوند. در واقع داوطلبان می‌توانند با مراجعه به مراکز مختلف و اهدا خون یک کوپن با یک کد مخصوص تحویل رایگان دریافت کنند و از خدمات رستوران Bite Squad بهره‌مند شوند. علاوه بر این مدیر رستوران فوق برای کمک هر چه بیشتر به مهار شیوع ویروس کرونا، به افرادی که با هدف اهدای خون به این مراکز مراجعه می‌کنند ماسک رایگان هدیه می‌دهد.

احداث دو سازمان انتقال خون جدید در تهاچاپی

شهردار تهاچاپی، شهری در ایالت کالیفرنیای آمریکا در واکنش به کمبود شدید ذخیره خون تصمیم گرفت یکی از مراکز تفریحی و سرگرمی شهر و همچنین پارکینگی متروکه را به مراکزی برای انتقال خون تبدیل کرده و مردم را به اهدای خون ترغیب کنند. کارکنان مختلفی نیز برای فعالیت در این دو مرکز استخدام شده‌اند که البته کار خود را در ساعات مشخصی از روز آغاز می‌کنند و به پایان می‌رسانند. خون اهدایی برای بیماران سرطانی، افراد تصادفی، مبتلایان به کم‌خونی شدید و کسانی که در اثر جراحی‌ها با کمبود خون مواجه شده‌اند استفاده می‌شود. بدیهی است که هر داوطلب دو ماه پس از آخرین تاریخ اهدای خون خود می‌تواند دوباره به مراکز انتقال خون مراجعه کند.

کمپ‌های اهدای خون در حیدرآباد

مقام‌های محلی Malakpet از روستاهای اطراف کلانشهر حیدرآباد در هندوستان، کمپ‌هایی برای انتقال خون در نزدیکی محل سکونت مردم برپا کرده‌اند که مردم را به اهدای خون ترغیب می‌کنند. این کمپ‌ها با هدف جمع‌آوری خون برای افراد مبتلا به تالاسمی ماژور بنا شد که از کمبود هموگلوبین در خون خود رنج می‌برند. کارکنان کمپ‌های جدید انتقال خون در حیدرآباد با برگزاری جلسات مختلف، مردم منطقه را از مزیت‌های اهدای خون برای بدن خود آگاه کرده و از این طریق آنان را به انجام این عمل بشردوستانه ترغیب می‌کنند. بدیهی است که اهدای خون به درمان بیماران مبتلا به سرطان، اختلالات خونی، کم‌خونی مزمن وابسته به سرطان، بیماری داسی گویچه و دیگر ناهنجاری‌های ژنتیکی خون کمک زیادی می‌کند.

ترغیب دانشجویان به اهدای خون در سینسینتی

مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی سراسر شهر سینسینتی، واقع در ایالت اوهایو آمریکا، روز به روز افزایش می‌یابد و این در حالی است که کمتر کسی برای اهدای خون در مراکز انتقال خون داوطلب می‌شود. در نتیجه شهر با کمبود شدید خون مواجه شده است و به همین دلیل مسئولان دانشگاه سینسینتی از دانشجویان، اساتید و پرسنل دانشگاه خواسته‌اند قبل از شروع تعطیلات در صورت تمایل خون اهدا کنند.

اتوبوس‌هایی برای جمع‌آوری خون در دبی

سازمان بهداشت دبی، اتوبوسی را که ساخت خود امارات متحده عربی است در سراسر شهر به حرکت در می‌آورد و از این طریق مردم را به اهدای خون ترغیب می‌کند. این اتوبوس مجهز به چهار تخت است و تمام تجهیزات لازم برای دریافت و نگهداری خون را در خود جای داده است. راننده اتوبوس در هر منطقه به مدت چند ساعت توقف می‌کند و از داوطلبان می‌خواهد برای بیماران نیازمند خون اهدا کنند.

پرداخت پول به اهداکنندگان خون در آلبرتا

لایحه‌ای در کانادا وجود دارد که به کمپانی‌های خصوصی آلبرتا، استانی در کانادا، اجازه می‌دهد به ازای دریافت خون و پلاسما به اهداکنندگان وجه نقد پرداخت کنند. هم‌اینک در بسیاری از نقاط استان، مراکز خصوصی درمانی، مکان‌هایی را برای خرید خون راه‌اندازی کرده‌اند و همین امر به رفع کمبود خون و پلاسما در دوران کرونا کمک زیادی کرده است.

احداث کلینیک‌های اهدای خون موقت در کورک

شهردار کورک، کلانشهری در ایرلند، برای جبران کمبود خون شدید در دوران کرونا، کلینیک‌های اهدای خون موقتی در سراسر شهر احداث کرده است. کارکنان این مراکز مردم شهر را به اهدای خون برای بیماران نیازمند دعوت می‌کنند و خود نیز در اهدای خون سهیم می‌شوند. این کلینیک‌ها با هدف تضمین امنیت مراجعه‌کنندگان در دوران شیوع کرونا و حفظ فاصله اجتماعی دایر شده است، چرا که تا پیش از این اهدای خون در سراسر کشور به خاطر ترس از ابتلا به ویروس کرونا هنگام مراجعه به مراکز درمانی به شدت کاهش یافته بود.

با توجه به شرایط کنونی که در جهان حکمفرماست، انتظار می‌رود افراد و به ویژه ورزشکاران در اقدام بشردوستانه انتقال خون مشارکت داشته باشند و جان همنوعان خود را در سراسر دنیا تنها با اهدای قطرات خون نجات دهند.

کد خبر 456637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.