به درون منظومه شمسی سفر کنید

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: به وسیله نرم افزار اسپیس اینجین(Space Engine) علاوه بر منظومه شمسی می‌توان به کهکشان راه شیری سفر کرد و اجرام مختلفی را که تا کنون بشر شناخته و ثبت کرده است از نزدیک دید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی عسگری در باشگاه نجوم پلاس که به همت مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نرم افزارهای نجومی زیادی وجود دارد، اما اسپیس اینجین (Space Engine) تفاوت عمده‌ای با سایر نرم افزارهای نجومی دارد.

وی افزود: در این نرم افزار فرد در یک فضا پیمای مجازی قرار می‌گیرد و می‌تواند به داخل منظومه شمسی سفر کند و سیارات را ببیند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان افزود: به وسیله این نرم افزار علاوه بر منظومه شمسی، فرد می‌تواند به کهکشان راه شیری سفر کند، اجرام مختلفی را که تاکنون بشر شناخته و ثبت کرده است از نزدیک ببیند به دور آن‌ها چرخش کند و به کهکشان‌های دیگر سفر داشته باشد.

عسگری به قابلیت‌های نرم افزار برای رصد اجرام آسمانی از جمله ماه، مشتری و زحل اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل گرانش زمین، همیشه یک طرف ماه به سمت زمین است. زمین اجازه اینکه ماه بیشتر از یک سرعت مشخص به دور خود بچرخد را نمی‌دهد و همواره سرعت چرخش ماه به دور خودش برابر با سرعت چرخشی است که به دور زمین دارد.

وی عنوان کرد: چاله‌ها و دهانه‌های برخوردی نیم کره‌ای از ماه که از زمین برای ما قابل دیدن نیست بیشتر است، زیرا چنانچه سنگ‌های آسمانی که به سمت زمین کشیده می‌شود در مرکز گرانش ماه قرار بگیرند به جای زمین به قسمت بیرونی ماه برخورد می‌کنند.

این نرم افزار قابلیت مشخص کردن موقعیت اجرام را دارد

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان بیان کرد: مشتری سیاره گازی شکل و بزرگترین سیاره منظومه شمسی است که اندازه آن هزار و ۴۰۰ برابر زمین است و می‌توان با استفاده از این نرم افزار حلقه‌های سیاره مشتری را نیز مشاهده کرد. سیاره زحل نیز که اندازه آن ۸۰۰ برابر زمین است به وسیله این نرم افزار به راحتی و از نزدیک قابل مشاهده است.

عسگری افزود: مشتری ۶۳ قمر دارد و چهار قمر گالیله‌ای این سیاره نیز در نرم افزار با مدارهای زرد رنگ مشخص است.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه آموزش رصد وجود دارد، موقعیت اجرام و فواصل آن‌ها نسبت به زمین است، زیرا این مبحث برای عموم مردم قابل درک نیست. این نرم افزار قابلیت مشخص کردن موقعیت اجرام را به صورت واضح دارد.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تصریح کرد: رصد راه شیری در فصل تابستان از شمال آسمان به سمت جنوب آن که منطقه پهن‌تر و مهم‌تر راه شیری یا هسته مرکزی کهکشان است و بین صورت فلکی قوس و عقرب قرار دارد به وسیله این نرم افزار ممکن می‌شود.

عسگری افزود: فاصله زمین تا هسته مرکزی کهکشان حدود ۲۷ تا ۳۰ هزار سال نوری و قطر این کهکشان نیز حدود ۱۰۰ هزار سال نوری است. سال نوری مسافتی است که نور طی مدت یک سال و با سرعت حدوداً ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه طی می‌کند.

وی افزود: با در نظر داشتن این سرعت مسافتی که نور طی یک سال می‌پیماید حدود ۹.۵ تریلیون کیلومتر است.

وی تاکید کرد: زمانی که قطر کهکشان راه شیری را ۱۰۰ هزار سال نوری عنوان می‌کنیم، منظور طی کردن مسیری برابر با ۱۰۰ هزار تریلیون کیلومتر است.

رصد صورت‌های فلکی در ورژن‌های جدید Space Engine

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان اظهار کرد: مسیر ظاهری حرکت برای اجرام مختلف مثل ماه، مشتری و زحل وجود دارد که به آن منطقه‌البروج گفته می‌شود. این مسیر ظاهری و نوار مشخص ثابت می‌کند که همه اجرام در یک صفحه مداری قرار دارند.

عسگری ادامه داد: توجه به مدارهای سبز رنگ در نرم افزار مشخص می‌کند که از سیارات داخلی مثل عطارد، ناهید، زمین و مریخ تا بیرونی‌ترین سیاره که نپتون است و همچنین مدار سیارات منظومه شمسی تقریباً در یک صفحه هستند.

وی ادامه داد: در این نرم افزار مدار پلوتون، سبز کمرنگ نشان داده شده است زیرا پلوتون جزء سیارک‌ها محسوب می‌شود.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه در ورژن‌های جدید این نرم افزار امکان رصد صورت‌های فلکی وجود دارد، عنوان کرد: یکی از این صورت‌های فلکی صورت فلکی جبار است که فاصله آن تا زمین حدود هزار و ۵۰۰ سال نوری است.

عسگری تاکید کرد: زمانی که ستاره‌های یک صورت فلکی را می‌بینیم از دید ما شاید این سه ستاره نزدیک به هم باشند و در فاصله‌های یکسان قرار بگیرند، اما با استفاده از این نرم افزار وقتی به سمت صورت فلکی حرکت می‌کنیم متوجه می‌شویم که این ستاره‌های صورت فلکی در فاصله‌های مختلفی از ما قرار دارند و به دلیل اینکه فاصله آن‌ها از یکدیگر زیاد است آن‌ها را در یک صفحه می‌بینیم.

کد خبر 456636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.