ارتقای موقعیت جهانی کلانشهرها با استفاده از دیپلماسی شهری

استادیار و دکترای جغرافیای دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: کلانشهرها از طریق دیپلماسی شهری با بهره‌مندی از فرصت‌ها و مزایای جهانی شدن، می‌توانند در راستای ارتقای موقعیت جهانی گام بردارند.

مرتضی قورچی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از جمله شاخص‌ها برای حکمرانی جهانی بکارگیری و حضور نهادها، سازمان‌ها و نظام‌های بین‌المللی در حل مسائل جهانی، توجه به ارزش‌ها، هنجارها و قوانین بین‌المللی نظیر حقوق بشر و قواعد حقوق بین‌الملل، استفاده از بازیگران اعم از دولتی و غیردولتی در حل مسائل جهانی و همکاری بین طرف‌های درگیر مسائل جهانی است.

وی با بیان اینکه کلانشهرها می‌توانند سهم بسزایی در حکمرانی جهانی داشته باشند، تصریح کرد: در واقع کلانشهرها با ابزار دیپلماسی شهری، می‌توانند در نهادها، انجمن‌ها و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی نقش کلیدی داشته باشند.

استادیار و دکترای جغرافیای دانشگاه شهید بهشتی تهران ادامه داد: امروزه فلسفه و هدف اصلی این گونه سازمان‌ها و انجمن‌های تخصصی بین‌المللی این است که کشورها و کلانشهرها بتوانند از طریق همکاری و مشارکت در عرصه بین‌المللی علاوه بر بهره‌مندی از فرصت‌های جهانی شدن در مورد رفع چالش و حل مشکلات پیش روی جوامع انسانی هم نقش مؤثری داشته باشند.

وی تاکید کرد: به همین میزان که کلانشهرها از طریق دیپلماسی شهری با بهره‌مندی از فرصت‌ها و مزایای جهانی شدن، می‌تواند جهت ارتقای موقعیت جهانی استفاده کند، به همین میزان نیز می‌تواند با ایفای نقش در شناسایی و مدیریت چالش‌ها و مشکلات جهانی، برای تثبیت و ارتقای موقعیت خود استفاده کند.

قورچی با بیان اینکه میزان همکاری و مشارکت شهرها به لحاظ کمی و کیفی در قالب سازمان‌های بین‌المللی و همچنین همکاری‌های شهر با شهر در تعیین جایگاه شهرها در حکمرانی جهانی نقش کلیدی دارد، گفت: یکی از عناصر اصلی تأثیرگذار در حکمرانی جهانی، سازمان‌های بین‌المللی به خصوص سازمان تخصصی بین‌المللی است.

وی افزود: به عبارتی کشورها و شهرها با عضویت و مشارکت در تصمیمات سازمان‌های بین المللی می‌توانند جایگاهی را برای حکمرانی جهانی داشته باشند.

استادیار و دکترای جغرافیای دانشگاه شهید بهشتی تهران در تعریف دیپلماسی شهری، گفت: دیپلماسی شهری به ابزار حکومت‌های محلی و انجمن‌های وابسته به آنها گفته می‌شود که در مواقعی که حکومت‌های محلی در حالت کشمکش و تنش به سر می‌برند یا می‌خواهند در مورد چالش‌های مشترک و فرصت‌های موجود به تعاملات بین المللی بپردازند، کمک می‌کند تا از طریق گفتگو و مذاکره، راه‌های همکاری‌های بین‌المللی شهر با شهر را فراهم کنند و زمینه محیطی آرام و صلح‌آمیز را برای شهروندان خود مهیا کنند.

وی اظهار کرد: دیپلماسی شهری به معنای تمرکززدایی از مدیریت روابط بین‌الملل و نقش آفرینی نمایندگان شهرها و مقامات محلی به عنوان بازیگران کلیدی تعاملات بین المللی در مورد موضوعاتی که ارتباط مستقیم با شهروندان دارد دلالت می‌کند.

قورچی با بیان اینکه دیپلماسی شهری با ایجاد و تشکیل دولت محلی نمود پیدا می‌کند و در سه مرحله قبل از جنگ و کشمکش، در حین جنگ و بعد از جنگ ایفای نقش می‌کند، خاطرنشان کرد: دیپلماسی شهری بدون حکومت محلی نمی‌تواند رسالت اصلی خود را که خدمت رسانی به شهروندان محلی است به انجام برساند.

کد خبر 456541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.