کالاهای اساسی دپو شده در گمرک و گرانی‌ها در بازار

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به افتتاح آزاد راه شرق اصفهان، گران شدن بلیط هواپیما و افزایش ۵۲ درصدی حقوق مستمری‌بگیران صندوق بیمه کشاورزان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌های گذشته شاهد گرانی در حوزه کالاهای اساسی از جمله برنج، روغن، مرغ، گوشت و در نهایت حتی گوجه فرنگی و پیاز بودیم و این در حالی است که به گفته مسئولان " مشکل و کمبودی در حوزه تأمین کالاهای اساسی نداریم".

وزارت صمت به عنوان متولی تولید و صنعت و معدن و تجارت، موظف به تأمین شرایطی است که فراوانی کالا، افزایش تولید، افزایش اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی در آن رقم بخورد. با توجه به این موضوع جلسات مختلفی در مجموعه این وزارت خانه برگزار شد، که نتیجه آن تصویب مصوبه تسریع در ترخیص کالاهای رسوبی و مانده در گمرکات کشور بوده است.

پس از این مصوبه، علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت از روند ترخیص کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر هرمزگان بازدید کرد که طی این بازدید اعلام شد ۱.۲ میلیون تن کالای اساسی تا کنون از گمرکات کشور ترخیص شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از وجود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی، خبرداد و گفت: ۴۹۰ هزار تن از این کالاها نیز در لنگرگاه در حال تخلیه است.

رزم حسینی افزود: با توجه به موجودی خوب بنادر و وضعیت ذخایر راهبردی کالا که در انبارها داریم، از لحاظ کالاهای اساسی مشکلی نداریم ولی باید عملیات ترخیص کالا را سرعت می‌دادیم تا کالاها زودتر به دست مردم و واحدهای تولیدی برسد.

وی ادامه داد: حدود چهار میلیون تن کالاهای کارخانجاتی در بنادر موجود است که اگر ترخیص شوند، چرخه تولید بیشتر می‌چرخد و تولید کشور رونق بهتری می‌گیرد.

راه حل مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صمت برای جلوگیری از دپو در گمرک

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با تاکید بر اینکه داشتن ثبت سفارش برای تخصیص و تأمین ارز ملاک نیست، گفت: واردکنندگان باید ابتدا ثبت سفارش کنند، تخصیص ارز گرفته و تأمین ارز شده باشند و بعد کالای خود را به محدوده گمرکی کشور وارد کنند.

معاون امور صنایع وزارت صمت نیز با اشاره به اقدام فوری وزارت صمت و بانک مرکزی برای ترخیص برخی کالاها از گمرکات کشور گفت: در پی مصوبه اخیر ستاد اقتصادی دولت، ردیف‌های تعرفه مربوط به مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، ماشین‌آلات و تجهیزات از سوی وزارت صمت به گمرک اعلام و روند ترخیص کالاهای معطل مانده تسهیل شد.

دولت نفعی از توقف کالا در گمرک نمی‌برد

وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز درباره برخی ادعاها نسبت به ترخیص کالا از گمرک، اظهار کرد: دولت نفعی از توقف کالا در گمرک نمی‌برد، اگر کالا در گمرک بماند هم وارد کننده و هم دولت متضرر می‌شوند و در عرضه کالای ضروری با کمبود مواجه می‌شویم.

سخنگوی گمرک با بیان اینکه ترخیص کالا از گمرک هرگز متوقف نشده است، گفت: نباید به روند ترخیص کالا نگاه سیاسی داشت، زیرا معیشت مردم در کشور به مسائل سیاسی گره نخورده است. از تیرماه سال جاری مکاتبات برای تسریع در ترخیص اقلام اساسی و ضروری آغاز شده بود.

آزادراه شرق اصفهان افتتاح شد

آزادراه شرق اصفهان نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور است که از آزادراه نطنز- کاشان- اصفهان آغاز و به آزادراه اصفهان- شیراز ختم می‌شود. قطعه‌های یک و دو این آزاد راه به طول ۶۳ کیلومتر است که ۵۵ کیلومتر آن از تقاطع جاده اصفهان- کاشان تا پل فرودگاه با ارزش به‌روز حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال امروز افتتاح شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: افتتاح آزاد راه شرق اصفهان به کاهش ترافیک مرکز کشور کمک خواهد کرد و مسافران حدود ۸۰ دقیقه کاهش زمان سفر خواهند داشت.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه تخصیص منابع و اعتبارات برای پروژه آزادراه کنار گذر شرق دشوار بود، گفت: این پروژه با همکاری و هم افزایی اجرایی شد.

ترمینال پروازهای بین‌المللی و پارکینگ جدید هواپیما فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با حضور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.

نرخ سود بین بانکی ۲۰ درصد خواهد شد

معاون نظارت بانک مرکزی گفت: روند نزولی نرخ سود بین بانکی شروع شده و به زیر ۲۲ درصد می‌رسد و به نظر من ظرف حداکثر ۲ هفته این نرخ سود به ۲۰ درصد می‌رسد که روند عادی و منطقی خواهد داشت.

بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ایران چک یکصد هزار تومانی و اسکناس ده هزار تومانی جدید با طراحی و خصوصیت‌های امنیتی نوین به زودی توزیع خواهند شد.

قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به اصلاح قانون چک گفت: اصلاحیه قانون چک به حدی مترقی است که بسیاری از اقتصاددانان، فعالان نظام بانکی و کارشناسان اقتصادی، آن را یک جهش اساسی در اصلاح نظام بانکی می‌دانند.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی یادآور شد: ۲۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌ای و قرض‌الحسنه، در ایام کرونا به ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار اعطا شد.

رئیس کل بانک مرکزی از آمادگی نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به خانواده‌های یارانه‌بگیر فاقد حقوق ثابت خبر داد و گفت: این تسهیلات در صورت موافقت دولت و تقبل مابه‌التفاوت نرخ سود این تسهیلات، از محل تسهیلات کرونایی پرداخت خواهد شد.

عرضه خودرو بدون سند بازار را نابسامان کرده است

مجتبی درخشان، عضو علی‌البدل هیئت مدیره دوم اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران گفت: طرح‌های فروش کارخانه‌های تولید کننده داخل دردی از بازار خودرو دوا نمی‌کند و عرضه خودرو بدون سند موجب آشفتگی بیش از حد بازار شده است.

تولید انواع خودرو سواری بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته و تولید محصولات دیگری در این حوزه از جمله وانت با افزایش نزدیک به ۲۳ درصدی، تولید کمباین با افزایش حدود ۴۳ درصدی و تولید تراکتور با افزایش حدود ۵ درصدی روبرو بوده است.

افزایش دو برابری ظرفیت پروازی کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: در فرودگاه‌های کشور با توسعه زیر ساخت فرودگاه‌ها، احداث ترمینال‌های بین‌المللی و فضاهای جانبی از پذیرش ۹۰۰ فروند پرواز در روز به ۱۸۰۰ پرواز در روز رسیده است.

سازمان هواپیمایی کشوری بعد از جلسه با شرکت‌های حمل و نقل هوایی اعلام کرد که بلیت هواپیما ١٠ درصد نسبت به قیمت‌های خردادماه امسال گران می‌شود.

بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی مجازند حداکثر ۱۰ درصد به سقف نرخنامه مصوب خرداد ماه امسال اضافه کنند. بنابراین، پرواز قشم رشت با نرخ یک میلیون و ۹۴ هزار و ۳۹۰ در صدر این نرخ نامه قرار دارد.

کد خبر 456538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.