هشدار به قضات درباره نفوذ دلالان در پرونده‌های مهم/لزوم رسیدگی با کیفیت به پرونده‌ها

رئیس دیوان عالی کشور بر ضرورت رسیدگی با کیفیت همراه با سرعت به پرونده‌های قضائی تاکید کرد و به قضات در خصوص نفوذ دلالان در پرونده‌های مهم هشدار داد.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم روز پنجشنبه در نشست با قضات تجدید نظر استان مازندران در ساری، اظهار کرد: قضات باید مراقب رفت و آمدها و رفتارهای خودشان باشند و از همه مهم‌تر مسئولان قضائی باید نسبت به توطئه دشمنان در فضای مجازی آگاهی داشته باشند.

وی تاکید کرد: کوچک‌ترین خطا و اشتباه در دستگاه قضا قابل اغماض نیست چرا که با عدل، آبرو و مال مردم در ارتباط است و اگر قاضی مرتکب جرم شود رد صلاحیت می‌شود.

مرتضوی مقدم با اظهار اینکه آنچه موجب تقویت امید در دل مردم می‌شود، خروجی دادگاه‌ها است، گفت: به هیچ عنوان حق نداریم وقت گرانبهای مردم را بگیریم، خرج تراشی کنیم و یا اینکه مردم را به یکدیگر پاس بدهیم.

وی افزود: همه بخش‌های مختلف دستگاه قضا باید کمیت کار رسیدگی به پرونده‌های قضائی مردم را همراه با کیفیت سرعت ببخشند و باید جلوی اطاله دادرسی گرفته شود.

رئیس دیوان عالی کشور با اظهار اینکه دستگاه قضائی باید برای وقت مردم ارزش قائل شود، تاکید کرد: فراخوان و یا دعوت از صاحبان پرونده از سوی مسئولان قضائی باید به موقع و بدون هزینه اضافی بر مردم عملیاتی شود.

وی افزود: مردم دستگاه قضائی بویژه قضات را همواره مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌دهند، پس باید مراقب وظایف شرعی و علمی خود در قوه قضائیه باشیم.

مرتضوی مقدم با توضیح اینکه قانون ابزار کار در دستگاه قضائی است اما هدف اجرای عدالت است، گفت: توان علمی و عملی قضات همواره دو شاخص در اجرای قانون و عدالت است، یعنی قضات علاوه بر اینکه باید قدرت درک و فهم و آگاهی جامع بر موضوع پرونده را داشته باشد باید توان عملی در تصمیم گیری و نفوذناپذیر بر تصمیم را داشته باشند و سپس با قدرت تصمیم را اجرایی کنند.

وی با ذکر این نکته که رأی قاضی باید دارای شاخص ویژه استدلال و نیز استناد باشد، افزود: شرایط مکان، زمان و حتی شخصیت افراد پرونده قضائی نیز در صدور رأی قاصی باید مهم و ضروری تلقی شود. در صدور رأی به کمیت و کیفیت اهتمام شود و از طرفی توقع است که شیوه نگارش‌های آرا نیز زیبا و روان ارائه باشد.

روزآمدی پرونده در دیوان عالی کشور

رئیس دیوان عالی کشور همچنین با بیان اینکه نظارت بر احکام دادگاه‌ها از وظایف اصلی این مجموعه است، گفت: حسب دستورالعمل ریاست قوه قضائیه البته طبق منویات مقام معظم رهبری

مقابله با فساد و حمایت از تولید مورد توجه دادستان‌ها و رؤسای کل دادگستری‌های استان‌های کشور قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر پرونده ماده ۴۷۷ در دیوان عالی کشور وجود ندارد و در یک سال و نیم اخیر حدود ۹ هزار پرونده با بسیج همکاران و تلاش بی وقفه قضات دبوان رسیدگی و به سرانجام رسیده است.

مرتضوی مقدم گفت: ماهانه حدود ۲ هزار فقره پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود که طبق برنامه در کمترین فرصت مورد رسیدگی و کسب و تکلیف می‌شوند.

بنابه گزارش ایرنا، وی از برگزاری ویدئو کنفرانسی جلسات هیأت عمومی قضات برای بررسی پرونده‌های استان‌ها در دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: محل سالن دیوان عالی به تجهیزات پیشرفته ارتباطی تجهیز شده است و هر استان طبق برنامه می‌تواند برای رسیدگی زودتر پرونده‌ها جلسات هیأت عمومی قضات را در فضای مجازی برگزار کند.

کد خبر 456451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.