روحانی: تا پایان دولت ۹ پروژه بزرگ حمل و نقل افتتاح می شود

رئیس جمهور گفت: تا پایان دولت ۹ پروژه بزرگ در زمینه راه و حمل و نقل افتتاح می شود.

به گزارش ایمنا به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در سی و سومین آئین گشایش بهره برداری از ۱۳ پروژه آزادراهی و فرودگاهی که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که امروز در سی و سومین افتتاح هفتگی، به افتتاح چند بزرگراه و آزاد راه و توسعه فرودگاه‌ها رسیدیم و این پروژه‌ها برای صنعت حمل و نقل بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: در سالی که بنام جهش تولید است، حمل و نقل یکی از پایه‌های جهش تولید می‌باشد. اگر حمل و نقل نباشد هم تولید، هم توزیع و حتی مصرف دچار مشکل می‌شود. همچنان که واردات و صادرات هم وابسته به حمل و نقل است که برخی از آن به صورت هوایی و برخی ریلی است و بخش بزرگی از آن نیز دریایی است لذا همه اینها حائز اهمیت است.

رئیس جمهور ادامه داد: حمل و نقل یکی از ارکان بسیار مهم برای توسعه و تولید در کشور و همچنین برای رابطه با جهان است. در رابطه با ارتباطی که می‌خواهیم با جهان داشته باشیم مساله حمل و نقل بسیار مهم است و در گردشگری هم نقش بسیار اساسی دارد. به غیر از این فضای کرونایی که برای گردشگری مشکل ایجاد کرده است ولی به هر حال دیر یا زود جهان از کرونا خلاص خواهد شد و در آینده، هم واکسن و هم داروی آن خواهد آمد و درمان آن آماده می‌شود و در آن شرایط گردشگری برای ما بسیار مهم است و در گردشگری نیز صنعت حمل و نقل بسیار تأثیرگذار می‌باشد.

روحانی اضافه کرد: مساله حمل و نقل در روابط خارجی بسیار مهم است. ترانزیت و مخصوصاً وضعیت ژئوپولیتیک ایران برای اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب این منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است. ایران هست که می‌تواند، خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند را به بخش‌های شمالی، آسیای مرکزی، روسیه و اروپای شمالی متصل کند و باز جایگاه ایران است که می‌تواند شرق و غرب آسیا را به هم متصل کند و بحمدالله در زمینه راه و راه آهن اقدامات بسیار خوبی انجام شده و در هفته‌های آینده راه آهن خواف- هرات به افتتاح می‌رسد و برای اولین بار راه آهن ایران وارد افغانستان می‌شود.

وی اظهار کرد: طرح‌های راه آهن دیگری که بسیار با اهمیت است، امیدواریم تا پایان این دولت برخی را به افتتاح نهایی برسانیم و در باقی موارد هم بخش اعظم آنها را انجام دهیم.

رئیس جمهور گفت: ترانزیت از شمال به جنوب و از شرق به غرب هم برای اقتصاد و سیاست و روابط خارجی ما مهم است و هم می‌تواند یک تحول بزرگی در منطقه به وجود بیاورد.

روحانی با اشاره به شقاوت آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته گفت: یکی از توطئه‌هایی که آمریکایی‌ها علیه ملت ایران داشتند، این بود که راه‌های اصلی ترانزیت منطقه از ایران عبور نکند. در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام دادند البته موفقیت شأن زیاد نبوده است.

وی با اشاره به جایگاه و ظرفیت‌های ترانزیتی ایران گفت: طبق گزارش‌های به دست آمده، روزانه یک هزار و ۴۰۰ پرواز از روی آسمان ایران انجام می‌گیرد. بنابراین جایگاهی که ایران برای خطوط هوایی، خطوط ریلی، جاده‌ای و بنادر دارد نقش بسیار ارزشمندی است.

رئیس جمهور با اشاره به پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد، گفت: ارزش پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد، سه هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان بود. این پروژه‌ها برای محیط زیست، حمل و نقل و تأمین سلامت مردم مهم است. وقتی یک جاده اصلی را به بزرگراه ارتقا می‌دهیم، اولین اثر آن سلامت جان مردم و ذخیره کردن وقت آنان است. مسیری که باید ۲ ساعت طی شود، در یک ساعت یا کمتر می‌رود.

روحانی اضافه کرد: بسیاری از تصادفات در جاده‌های اصلی روی می‌دهد که دوطرفه رفت و آمد می‌کنند.

وی یادآور شد: یکی از تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم این بود در حمل و نقل از فناوری‌های نوین و استارتاپی استفاده کند و برای انجام این کار قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است. وقتی کامیون به بندر می‌رفت بار می‌برد و از آن طرف خالی برمی‌گشت، امروز با استفاده از همین سیستم استارتاپی، بار برگشت این کامیون مشخص است.

رئیس جمهور افزود: بحمدالله این مساله برای اقتصاد و کشاورزی ما بسیار حائز اهمیت است و یکی از مسائل بسیار مهم دولت تا روز پایانی، دولت الکترونیک، دیجیتال کردن اقتصاد و فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های استارتاپی است که تحول بزرگی را در کشور ما به وجود آورده است و این تحول را ادامه خواهیم داد.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: ما یک حرکت بسیار خوبی در نوسازی هوایی شروع کردیم. بعد از توافق هسته‌ای و در همان ماه‌های اولیه توانستیم قراردادهای بسیار مهمی منعقد کنیم و ۱۶ هواپیمای نو وارد کشور شد.

وی ادامه داد: همه می‌دانند که ما در چه شرایطی برای خرید هواپیما بودیم ناچار بودیم از هواپیماهای دست دوم استفاده بکنیم. در همان ماه‌های اولیه ۱۶ فروند هواپیما نو وارد کشور شد و اگر این دولت خبیث اخیر آمریکا نبود اکنون ده‌ها فروند دیگر آمده بود و ناوگان هوایی کاملاً نوسازی شده بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: در زمینه ریل کار بسیار بزرگی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد. در بسیاری از زمینه‌ها در ساخت واگن‌ها و حتی بخش بزرگی از لوکوموتیوها همه به خودکفایی رسیدیم و روی پای خود ایستادیم.

روحانی خاطرنشان کرد: قصد ما این بود که تمام ناوگان حمل و نقل را نوسازی کنیم و برای این طراحی کرده بودیم و بنا بود در سال پایانی دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم تمام کامیون‌ها را نوسازی کنیم. طرح آن ریخته شده بود، خریدهای خارجی آن مشخص شده بود کارخانه‌های داخلی معلوم بود که باز هم خباثت دولت اخیر آمریکا باعث شد که این طرح با مشکلاتی مواجه شده و کند شود؛ البته از طریق دیگر نوسازی انجام می‌گیرد اما نه با آن سرعتی که مطلوب و مورد نظر ما بود.

وی خاطرنشان کرد: مردم عزیز بدانند که برای ما مساله حمل و نقل مهم است. دولت در زمینه ترانزیت، ریل، نوسازی ناوگان هوایی قدم‌های بسیار مهمی برداشته است و در همین آماری که امروز اعلام شد که ۹ طرح بزرگ آزادراهی امسال و سال آینده در دستور کار دولت است و البته بخشی ممکن است به دولت بعد برسد.

رئیس جمهور یادآور شد: همه تلاش خود برای افتتاح ۹ طرح و سایر طرح‌های مهمی که در زمینه حمل و نقل وجود دارد، انجام خواهیم داد و امیدواریم تحول در حمل و نقل باعث توسعه تولید و توسعه صادرات و رفاه مردم و صرفه‌جویی‌های فراوان در زمینه انرژی و سوخت برای کشور باشد.

کد خبر 456437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.