«قونقا» با احداث تراموا احیا می‌شود/ تحول بزرگ در ساماندهی حاشیه‌نشینی تبریز

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: با احداث دو هزار واحد مسکونی، بخشی از حاشیه‌نشینان به ساختمان‌های تازه احداث شده منتقل شده و بافت حاشیه‌ای که در آن ساکن هستند را برای گروهی دیگر ساماندهی کرده و آن‌ها را به آن مکان منتقل می‌کنیم و این زنجیره تا حل معضل حاشیه‌نشینی ادامه پیدا می‌کند.

شهرام دبیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به انعقاد چند قرارداد و تفاهم‌نامه میان مدیریت شهری تبریز و قرارگاه خاتم‌الانبیاء، اظهار کرد: پروژه‌هایی که به این واسطه در شهر تبریز انجام می‌شود در زمینه‌های مختلف بوده و قرارگاه خاتم قرار است طرح‌های بزرگی را در تبریز اجرا کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها ایجاد دو هزار واحد مسکونی در شهرک جوانان برای انتقال و ساماندهی حاشیه‌نشینی است؛ این پروژه قدم بزرگی برای حل معضل حاشیه‌نشینی خواهد بود که تاکنون در ایران با این ظرفیت اتفاق نیفتاده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز ابراز امیداوری که که این پروژه تجربه‌ای خوب و موفقی برای شهرهای ایران باشد و ادامه داد: یک شرکت ترک این تجربه موفق را در آنکارا برای ساماندهی حاشیه‌نشینی داشته و همان شرکت در ساخت شهرکی در پردیس تهران نیز به مشارکت آمده است که قرار است مدیریت شهری تبریز با قرارگاه خاتم چنین الگویی را برای ساماندهی حاشیه‌نشینی اجرا کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هزار نفر در مناطق حاشیه‌نشین تبریز ساکن بوده و با مشکلات اساسی روبه‌رو هستند، تصریح کرد: سیل، زلزله و دیگر حوادث غیرمترقبه همواره این‌جمعیت را تهدید می‌کند و می‌توان گفت حاشیه‌نشینی در تبریز معضلی است که با جان انسان‌ها سروکار دارد؛ تبریز زلزله‌خیز بوده و هر چند سال یکبار بلایای طبیعی به حاشیه شهر آسیب می‌زند که نیاز به تحول اساسی در این حوزه احساس می‌شود.

دبیری خاطرنشان کرد: براساس این طرح و پس از احداث دو هزار واحد مسکونی، بخشی از حاشیه‌نشینان به ساختمان‌های تازه احداث شده منتقل شده و بافت حاشیه‌ای که در آن ساکن هستند را برای گروهی دیگر ساماندهی کرده و آن‌ها را به آن مکان منتقل می‌کنیم؛ این زنجیره ادامه پیدا خواهد کرد تا در نهایت بتوانیم معضل بزرگ حاشیه‌نشینی را در تبریز حل کنیم.

وی افزود: با ساماندهی پارک بزرگ تبریز به مساحت ۶۰۰ هکتار، این شهر دارای یک مجموعه تفریحی، فرهنگی، ورزشی و گردشگری خواهد شد که قرارگاه خاتم تا چند سال آینده این پروژه را نیز عملی خواهد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: زباله‌های بستر مهرانه‌رود جمع‌آوری و این رودخاته ساماندهی شده که قرارگاه خاتم قرار است پروژه جاری شدن آب در بستر آن را نیز اجرا کند؛ اعتباری که از آماده‌سازی شهرک طلاییه حاصل می‌شود، بودجه این پروژه را تأمین خواهد کرد.

وی با اشاره به توافق شهرداری تبریز برای احداث تراموا با قرارگاه خاتم، ادامه داد: ۱۲۰ سال پیش از این در تبریز وسیله نقلیه‌ای شبیه تراموا وجود داشته که بر روی ریل و توسط اسب حرکت می‌کرده است.

دبیری گفت: این مد حمل و نقلی از میدان راه‌آهن تا میدان قونقا با احداث تراموا به نوعی احیا خواهد شد که مطالعات آن انجام شده و تفاهم‌نامه آن نیز با قرارگاه خاتم به امضا رسیده است.

وی اظهار کرد: برآورد اولیه برای اجرای این پروژه یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که با توجه به اینکه مسیر دارای زیرسازی مناسب بوده و مسطح است، از زمان آغاز پروژه تا اجرای کامل آن عملیات احداث به سرعت ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: مجموع این پروژه‌ها و چند پروژه دیگر که در سطح استانی اجرا می‌شود، می‌تواند تحولی عظیم در تبریز و آذربایجان شرقی ایجاد کند.

وی اظهار کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء توان و ظرفیت بالایی برای اجرای پروژه‌های شهری داشته و در گذشته نیز در اجرای طرح تبادل امام علی (ع) با شهرداری مشارکت کرده است؛ اکنون در اجرای خط دوم مترو و پروژه‌های حوزه پسماند و اجرای لندفیل نیز از توان بالای فنی و مالی این قرارگاه درحال بهره‌برداری هستیم.

وی با بیان اینکه نوع قراردادهایی که با قرارگاه خاتم بسته می‌شود با کمترین مشکل منعقد و محقق می‌شود، اضافه کرد: پروژه‌هایی که قرار است طی این تفاهم در تبریز اجرا شوند ابرپروژه‌هایی هستند که عملیات اجرای آن در عرض یک سال به پایان نمی‌رسد و می‌توان برای تأمین مالی آن از منابع نقدی و غیرنقدی در بودجه‌های سالیانه استفاده کرد.

دبیری ادامه داد: برخی از طرح‌ها منابع تعریف شده دارند و مابقی اعتبارات نیز در جریان اجرا توسط شهرداری پیش‌بینی می‌شود؛ صحبت‌هایی نیز شده تا برخی اعتبارات را از طریق فاینانس و اعتبار دهندگان خارجی تأمین کنیم.

کد خبر 456424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.