کشف واکسن کرونا و خوشنودی سرمایه‌گذاران

شاید دونالد ترامپ هیچ‌گاه به شکست خود در انتخابات راضی نشود، اما سرمایه‌گذاران خشنود از کشف واکسن کرونا، امیدوارند که این زمستان تاریک نیز به پایان عمر خود نزدیک شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، متخصصان شرکت داروسازی آمریکایی فایزر پس از تلاش‌های شبانه‌روزی در نهایت هفته گذشته از کشف واکسن کرونا و اثربخشی ۹۰ درصدی آن خبر دادند. این اتفاق باعث شد تمام انتظارات سرمایه‌گذارانی که چشم به وال‌استریت، خیابان معروفی در منهتن که بازار بزرگ بورس نیویورک نیز در آنجا وجود دارد، دوخته بودند به امید تبدیل شود و در نهایت خبر به دام افتادن ویروس کرونا را بشنوند.

اگرچه خیابان اصلی (Main Street) همچنان با کاهش رشد اقتصاد، افزایش مبتلایان به کرونا، تعطیلی گسترده مراکز کاری و دوبرابر شدن نرخ بیکاری نسبت به دوران ماقبل کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، اما وال استریت زمینه را برای رشد اقتصادی در چند ماه آینده فراهم می‌آورد.

بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که اخبار مربوط به کشف واکسن کرونا توسط شرکت داروسازی فایزر از آغاز عادی‌سازی شرایط خبر می‌دهد و اقتصاد بار دیگر رونقی دوباره تجربه می‌کند. این اقتصاد مشابه با شرایطی است که انسان در فیلم‌ها و سینماها مشاهده می‌کند و با اقتصادی شبیه با آنچه که در خانه یا هنگام ورزش در باشگاه تجربه می‌شود، بسیار متفاوت است.

انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا درست همزمان با اعلام کشف واکسن کرونا توسط شرکت فایزر و با همکاری شرکت بیوان‌تک، یک شرکت فناوری آلمانی، اتفاق افتاد. البته پس از آن به مردم یادآوری شد که با وجود کشف واکسن، ممکن است تا چند ماه آینده به طور گسترده در دسترس عموم مردم قرار نگیرد پس همچنان زمستانی تاریک پیش روی همگان خواهد بود.

اتفاقات فوق، یعنی انتخابات آمریکا و کشف واکسن کرونا، مانع از رکوردزنی شاخص میانگین صنعتی داو جونز (یک شاخص اقتصادی بازار بورس بازار بورس اوراق بهادار در ایالات متحده آمریکا) و اس‌اندپی ۵۰۰ (فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک) نشد چرا که سرمایه‌گذاران استفاده از فناوری و ماندن در خانه را نوبتی کرده بودند.

اعضا سبد سهام گلدمن ساکس، یک شرکت خدمات مالی آمریکایی، هدف یک سالانه خود را برای شرکت اس‌اندپی ۵۰۰ از سه هزار و ۶۰۰ به سه هزار و ۷۰۰ افزایش داد که این اتفاق، خبر خوبی برای آن دسته از افراد دارای اهداف پس‌انداز بازنشستگی بود. کارشناسان گلدمن ساکس در گفتگو با مشتریان خود گفته بودند که کشف واکسن کرونا به مراتب بیشتر از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور، به بهبود اقتصاد کمک خواهد کرد.

شواهد حاکی است که وال استریت نسبت به اعتراضات قانونی دونالد ترامپ مبنی بر تقلب در شمارش آرا انتخاباتی بسیار بی تفاوت عمل کرده و مدعی شده بود که جمهوری‌خواهان همچنان کنترل مجلس سنای آمریکا را به عهده خواهند گرفت. اما رقابت بر سر کشف واکسن بالاخره پایان یافت و امیدی در دل سرمایه‌گذاران وال استریت به وجود آورد.

بدیهی است که تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان رو به افزایش است و روزانه جان بسیاری از مردم را به خطر می‌اندازد. طی تنها ۱۰ روز، تعداد افراد آلوده به بیماری کووید -۱۹ در آمریکا هر روز به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسید تا اینکه در جمعه گذشته ۱۵۳ هزار مورد مبتلا به ویروس در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری شدند.

مقامات رسمی کالیفرنیا، نیویورک و سایر بخش‌های ایالت‌های غرب میانه آمریکا محدودیت‌های سختگیرانه‌ای بر مردم اعمال کردند که البته این کار جز پایانی شوم، پیامد دیگری در بر نداشت چرا که ضربه‌هایی سنگین به اقتصاد وارد کرد.

بسیاری از سیاستمداران و اقتصاددانان زمستان تاریکی را پیش روی جو بایدن تصور و ادعا کرده‌اند که موج جدید انتشار ویروس کرونا بسیار شدیدتر از قبل خواهد بود.

کد خبر 456388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.