مصرف کدام مکمل‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؟

به نظر می‌رسد استفاده از مکمل‌ها مانند ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، زینک و پروبیوتیک‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به شیوع بیماری کرونا در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا، مردم به دنبال روش‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستند. به اعتقاد متخصصان پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم، داشتن خواب کافی و ورزش کردن در این زمینه بسیار موثر است. علاوه بر این مصرف بعضی مکمل‌ها می‌تواند به سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با بیماری‌ها تقویت کند. البته بهتر است ویتامین مورد نیاز بدن خود را از طریق غذا تامین کنید. در ادامه به بررسی تعدادی از مکمل‌های لازم برای تقویت سیستم ایمنی می‌پردازیم:

ویتامین C

نتایج به دست آمده از یک مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین C نمی‌تواند مانع بروز بیماری‌های تنفسی شود، بلکه قادر است دوره درمان بیماری را کاهش دهد. در این پژوهش دوره بیماری سرماخوردگی در میان بزرگسالانی که روزانه یک گرم ویتامین C مصرف کردند، هشت درصد و در کودکان ۱۴ درصد کوتاه‌تر بود. البته این افراد پیش از بیمار شدن نیز روزانه یک گرم از این ویتامین را مصرف می‌کردند. هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین C مانع بروز بیماری کرونا می‌شود. مصرف بیش از ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C به صورت روزانه، می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود و خطر ابتلا به آب مروارید و سنگ کلیه را در بین برخی افراد افزایش دهد.

ویتامین D

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که مصرف ویتامین D می‌تواند تعداد سرماخوردگی‌هایی را که فرد به آن مبتلا می‌شود، کاهش دهد. در این مطالعه تعداد سرماخوردگی در بین افرادی که کمبود ویتامین D خود را جبران کردند، به نصف کاهش پیدا کرد. علاوه بر این نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد افرادی که با مشکل کمبود ویتامین D رو به رو هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا قرار می‌گیرند، اما تا کنون هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که آیا مصرف مکمل‌های ویتامین D در این زمینه موثر است یا خیر. مصرف بیش از ۶۰ هزار واحد بین‌المللی ویتامین D در روز می‌تواند فرد را مسموم کند، زیرا در این صورت، کلسیم در خون فرد تجمع پیدا می‌کند و باعث بروز حالت تهوع، استفراغ، ضعف، استخوان درد و مشکلات کلیوی می‌شود.

ویتامین E

متخصصان معتقد هستند ویتامین E به بهبود عملکرد سیستم ایمنی سالمندان بسیار کمک می‌کند. علاوه بر این نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف ۲۰۰ واحد بین المللی ویتامین E خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است که به منظور سالم ماندن در فصل زمستان مقدار کافی ویتامین E مصرف کنید.

زینک

شواهد کافی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان گفت زینک مانع بروز سرماخوردگی می‌شود. البته بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد مصرف قرص‌های لوزی شکل زینک مدت زمان درمان سرماخوردگی را پس از شروع علائم کوتاه می‌کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در مجله Royal Society of Medicine، دوره سرماخوردگی در بین افرادی که قرص زینک مصرف کردند، به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. بنابراین توصیه شده است که افراد روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم از این مکمل مصرف کنند تا متوجه تاثیر آن بشوند. علاوه بر این نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که زینک خطر ابتلا به ذات الریه را در بزرگسالان کاهش می‌دهد. افراد مسن بیشتر از دیگران در معرض کمبود مواد معدنی قرار دارند. عوارض جانبی احتمالی مصرف زینک شامل طعم بد در دهان، اسهال، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، سوء هاضمه و از دست دادن حس بویایی می‌شود.

پروبیوتیک‌ها

نتایج یک پژوهش در زمینه تاثیر پروبیوتیک‌ها بر تقویت سیستم ایمنی نشان می‌دهد که دوره بیماری‌های تنفسی در بین افرادی که از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، کمتر از دیگران است. به نظر می‌رسد پروبیوتیک‌ها علائم ناشی از بیماری‌های تنفسی را با سرکوب پاسخ التهابی بدن، به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. البته در صورتی که افراد به بیماری مزمن جدی مبتلا هستند، باید پیش از مصرف این نوع مکمل با پزشک خود مشورت کند.

کد خبر 456372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.