افتتاح شبکه اجتماعی محلات بزرگترین رویداد اجتماعی اصفهان است

رئیس کمسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان گفت: ۲۲۰ محله در طرح تشکیل شبکه‌های اجتماعی محلات شناخته شده‌اند که هرکدام از آنها دارای شناسنامه هستند و برای همه آنها دستورالعمل‌های مربوط به شبکه‌سازی ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی امروز (چهارشنبه) در آئین رونمایی از شبکه اجتماعی محلات شهر اصفهان که در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد، این اتفاق را بزرگترین رویداد اجتماعی شهر اصفهان دانست و اظهار کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد با گروه‌های کارشناسی و تدوین آئین‌نامه ویژه شبکه‌های اجتماعی محلات، اکنون به سامانه‌ای رسیدیم که به‌واسطه تشکیل شبکه‌های اجتماعی مشارکت مردم را در انجام امور محلات افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه با رونمایی از سامانه که برای نخستین‌بار در ایران اتفاق می‌افتد، شبکه‌های اجتماعی محلات کار خود را آغاز می‌کنند، افزود: اقدامات در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی شهر از این پس منجسم، هماهنگ و بدون موازی‌کاری توسط خود مردم انجام می‌شود و دستگاه‌های مرتبط با شهر و امور خدماتی و مدیریت بحران مانند فرمانداری، نیروی انتظامی، علوم پزشکی، بهزیستی و هلال احمر در کنار مردم خواهند بود.

رئیس کمسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با بیان اینکه در کنار تشکیل این شبکه‌ها موازی‌کاری و هزینه‌های بی‌اثر حذف می‌شود، تصریح کرد: تشکیل شبکه‌های محلی سال‌هاست که به عنوان یک مسئله مهم در جوامع مطرح است اما مواردی باعث شده شبکه‌سازی در شهرها پیچیدگی‌هایی داشته باشد و هر زمان که تلاشی در این خصوص انجام دادیم باز هم به نقطه اول بازگشتیم و شاهد رشد دوباره آسیب‌های اجتماعی بودیم.

محمدی ادامه داد: آسیب شناسان اعتقاد دارند که برای رسیدن به رشد اجتماعی باید از ظرفیت‌های جامعه استفاده کرد بنابراین اگر از ظرفیت‌های موجود در اجتماع استفاده کنیم می‌توانیم مشکلات جامعه را به بهترین شکل کنترل کرده و شاهد آسیب‌های کمتری در شهر و اجتماع باشیم.

وی افزود: حمایت‌های ویژه دستگاه‌های مرتبط باعث شد که ما در این مسیر با چالش‌های کمتری روبه‌رو شویم، به این دلیل وارد فضای اجتماعی شدیم چون شاهد بودیم که هر ساله به آسیب‌های جامعه افزوده می‌شود.

رئیس کمسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با بیان اینکه این شبکه‌های محلی از دل محلات انتخاب می‌شوند، خاطرنشان کرد: ۲۲۰ محله شناخته شده که هرکدام از آنها دارای شناسنامه هستند و برای همه آنها دستورالعمل‌های مربوط به شبکه‌سازی ارسال شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون روش‌های غلطی را پیش گرفتیم اما اکنون به صورت واقعی شبکه‌های محلی را انتخاب کردیم و در هر محله هفت تا ۱۵ نفر انتخاب شده‌اند که اطلاعاتی را از هر محله ارائه دهند. افرادی که انتخاب شدند دارای دغدغه‌های زیادی بوده و از مشکلات مردم آگاه هستند.

محمدی با بیان اینکه موج اول کرونا باعث افزایش آمار خودکشی اصفهان شد، گفت: شبکه‌های محلی مردم را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی همچون خودکشی متقاعد می‌کنند زیرا افراد مداخله‌گر انتخاب شده از دل مردم هستند.

وی با بیان اینکه ناهماهنگی‌های شهر باعث شده آموزش‌های ارائه شده به ثمر ننشیند اما شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که مردم با این آموزش‌ها بیشتر آشنا شوند، افزود: می‌تواینم این اقدام را در حوزه بین‌الملل نیز انجام دهیم اما اکنون حال شهرمان خوب نیست و ابتدا باید مشکلات اصفهان را حل کنیم‌.

کد خبر 456303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.