دانایی باید به توانایی تبدیل شود/پارک‌های علم و فناوری نقطه اتصال بین علوم مختلف

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در پانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی گفت: امروزه فناوری نقش خود را در راه متحول شدن زندگی بشر ایفا کرده و باید دانایی و علم به توانایی بشر تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر قیصری در افتتاحیه مجازی پانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با بیان اینکه امروزه فناوری نقش اساسی در قدرت، زندگی مردم و جوامع دار، اظهار کرد: حل چالش‌های مهم بشر و جوامع با فناوری مشخص می‌شود، دانشمندان بزرگ دنیا تلاش کرده‌اند تا دستاوردهای مهم علمی را به دست آوردند، اما تحولی در دهه‌های اخیر رخ داده و فناوری به عنوان ابزاری مهم، علم را به محصول تبدیل کرده و در اختیار جوامع قرار داده است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب صنعتی و یا حتی ۵۰ سال پیش تولیدات علمی بعد از چندین سال خود را در سطح صنایع فن‌آور در جامعه عرضه می‌کردند و بعضی از دستاوردها حتی به مرحله بروز هم نمی‌رسید، اما امروزه این روند تغییر کرده و فناوری محصول علمی است که بسیار سریع تغییر می‌کند و تولید می‌شود.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه سرعت تولیدات علمی افزایش یافته و هر روز با دستاوردها و موضوعات جدید مواجه هستیم، افزود: نکته مهم در سه دهه گذشته این است که دستاوردهای علمی با سرعت فراوان و با ابزار علمی وارد جامعه و صنعت می‌شود. به طور نمونه در صنعت نساجی ابزاری را طراحی کرده بودیم که قرن‌ها مردم با آن ابزار الیاف ریسندگی، بافندگی و کالا تولید می‌کردند و سرعت تغییرات هم بسیار کم بود، اما امروزه سرعت تغییرات این ماشین‌ها و ابزارها بسیار زیاد شده و این تغییر سرعت را مدیون سرعت تغییرات علم و فناوری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: فناوری یافته‌های علمی را به محصولات قابل استفاده در سطح جامعه تبدیل می‌کند، زنجیره رسیدن علم به محصول را تکمیل کرده و واسطه‌ای بین تولیدات علمی و یافته‌های پژوهشی بشر و کاربردهای علمی در سطح جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه ویژگی مهم دیگر فناوری این است که این علم محدود به تعداد صنایع بزرگ و کارخانه‌های ماشین آلات نمی‌شود و در تمام عرصه‌های زندگی نقش خود را ایفا می‌کند، تصریح کرد: فناوری امروزه افکار جوامع را شکل می‌دهد و در تمام عرصه‌های زندگی بشر حضور دارد. ویژگی مهمی که حوزه علم و فناوری با آن مواجه بوده رقابت است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: رقابت شدیدی در سطح دنیا وجود دارد و برای اینکه در این رقابت و عرصه بتوانیم پایدار بمانیم و حضور داشته باشیم باید به جوان‌های کشور اتکا کنیم، چرا که با تکیه بر توان داخلی و تولید واقعی علم و فناوری وتکیه بر فناوری‌های کلیدی می‌توان نوعی توانایی ایجاد کرد که قدرت رقابت و حضور در عرصه بین‌المللی را ایجاد کند.

شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با ۵۴۰ مؤسسه دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کند

قیصری با توضیح اینکه رقابت بین کشورهای دنیا بر اساس بهره‌مندی بیشتر از اقتصاد، منابع و منافع شکل می‌گیرد، گفت: ابزار فناوری در دست کشورهای مختلف دنیا است و برای داشتن فناوری‌ها مختلف باهم رقابت دارند. نکته مهم این است که زنجیره تولید محصول باید در بخش‌های کلیدی در درون جوامع داخلی شکل بگیرد.

وی افزود: هر کشور باید برای خود بخش‌هایی از فناوری‌های کلیدی را در دست داشته باشد تا بتواند قدرت چانه زنی و رقابت را حفظ کند. بر این اساساً در دو دهه گذشته زیرساخت‌های خوبی را در کشور ایجاد کردیم و دولت، وزارت علوم و فناوری، معاونت علمی و فناوری و دستگاه‌های مرتبط و سایر نهادهایی که قانون گذاری کردند و قوانین را اجرا می‌کنند، حمایت‌های بسیار خوبی را از ایجاد پارک‌های علمی و فناوری در سطح کشور داشتند.

وی خاطرنشان کرد: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در سطح کشور به عنوان پایه گذاری پارک‌های علم و فناوری با ۵۴۰ مؤسسه دانش‌بنیان کشور در مرکز ایران فعالیت می‌کند و همچنین هفت هزار نفر از بهترین جوانان دانشگاهی و نخبگان در این مؤسسات شرکت می‌کنند که هر روز با خلق فناوری جدید به رفع نیازهای کشور و چالش‌های پیش رو کمک می‌کنند.

قیصری افزود: اگرچه بیش از دو دهه از شروع فعالیت شهرک می‌گذرد، اما هنوز در ابتدای راه هستیم و لازم داریم زنجیره تأمین صنایع بزرگ و محصولات درون جامعه را به سمت فناوری‌های داخلی سوق دهیم. صنایع بزرگ، بازار و مردم، موتورهای متحرک و لوکوموتیوهای پیش‌ران پیشرفت در علم و فناوری هستند و امیدوار هستیم با حضور صنایع بزرگ و سرمایه گذاران بتوانیم این حرکت را شتاب بیشتری دهیم.

وی افزود: از ویژگی‌های دیگر علم و فناوری امروز این است که ما با یک درهم تنیدگی از علوم و فناوری‌های مختلف در تولید یک کالا و محصول مواجه هستیم، برای اینکه محصولی برای خدمت به جامعه منتقل شود باید از زمینه‌ها و یا رشته‌های مختلف علمی و فناوری بهره ببریم. به عنوان مثال در عرصه کشاورزی با حضور فناوری‌های مختلف الکترونیک، آی تی، مکانیک، شیمی و رشته‌های مختلف علوم مواجه هستیم.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: در رشته‌های مهندسی موضوعاتی مانند اقتصاد، علوم انسانی، تبلیغات و رسانه کمک می‌کنند و نقش اساسی در معرفی یک محصول فناورانه به بازار دارند. درواقع ما یک در هم تنیدگی و حضور رشته‌های مختلف در زمینه تولید علم و تبدیل علوم به فناوری‌های قابل عرضه داریم.

پارک‌های علم و فناوری نقطه اتصال بین علوم و فناوری‌های مختلف هستند

وی با بیان اینکه امروزه نقش پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های مستقر در آن و شرکت‌های دانش بنیان این است که نقطه اتصال بین علوم و فناوری‌های مختلف باشند و این فناوری را به محصولی تبدیل کنند که در جامعه قابل استفاده است، اضافه کرد: خدمات پس از فروش، پشتیبانی‌ها و آموزش‌ها از طریق شرکت‌ها به مردم ارائه می‌شود. بنابراین طبق ضرب‌المثل توانا بود هر که دانا بود، این توانایی برای رفع نیازهای جامعه از طریق به هم تنیدگی علوم و فناوری‌های مختلف امکان پذیر است که ما زیرساخت‌های مناسب را برای این حرکت در کشور ایجاد کردیم.

قیصری ادامه داد: اگر بتوانیم کشش و تقاضای بازار و تقاضای صنایع بزرگ را به این بخش جلب کنیم، می‌توانیم از نظر رفع نیازهای کشور و حضور در رقابت‌های بین‌المللی زمینه حرکتی خوبی را فراهم کنیم. امروزه شرکت‌هایی را داریم که توانایی شرکت در عرصه‌های بین‌المللی و حضور در رقابت و بازار کمپانی‌های بزرگ را دارند و این با قدرت علم و فناوری به دست آمده است. بنابراین اگر بتوانیم این کشش و تقاضا را به سمت شرکت‌ها معطوف کنیم، توانمند خواهند شد و آن‌ها می‌توانند زمینه‌ساز اشتغال برای دانشجویان باشند و محصولات بهتری را به سمت جامعه داخلی کشور و بازارهای بیرونی فراهم کنند.

وی با تاکید اینکه شاهد حضور بخش خصوصی در عرصه علم و فناوری هستیم و بخش خصوصی است که شرکت‌های دانش بنیان را ایجاد کرده است، اظهار کرد: به همت تلاش بخش خصوصی شرکت‌های فن‌آور مستقر در پارک‌ها شکل گرفته، همچنین شرکت‌های بزرگ تولیدی که عمده صاحبان آن‌ها بخش خصوصی هستند امروزه به این درک رسیدند و این تقاضا را ایجاد کردند که از توانمندی این شرکت‌های فن‌آور استفاده کنند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: جشنواره علمی فن‌آفرینی شیخ بهایی که قدیمی‌ترین رویداد فناوری کشور است، ۱۸ سال سابقه فعالیت دارد و امسال پانزدهمین دوره این جشنواره برگزار می‌شود. این جشنواره همیشه معرف فناوری‌ها و دستاوردهای جوانان کشور در نقاط مختلف بوده است. جشنواره پانزدهم مأموریت خود را بر ارتباط بیشتر بین سرمایه گذاران و فن‌آوران تعریف کرده و در این جشنواره شاهد رقابت بین فن‌آوران هستیم.

سورنا ستاری در مراسم افتتاحیه مجازی پانزدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی

همچنین سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در افتتاحیه مجازی پانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی با بیان اینکه این هفتمین باری است که من در جشنواره شیخ بهایی به نوعی شرکت می‌کنم اظهار کرد: خوشحال هستم از اینکه دوره پانزدهم این جشنواره اجرا می‌شود و زمینه‌ای برای فعالیت همه در حوزه‌های اقتصاد دانش‌بنیان فراهم است. جشنواره شیخ بهایی در بخش مسابقه و خارج از مسابقه همیشه زمینه‌ساز این تحولات بوده است.

وی ادامه داد: باید در نظر بگیریم این جشنواره در روزهایی که کسی در مورد استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خلاق صحبت نمی‌کرد، پایه‌گذاری شد و این موضوع بسیار ارزشمند است.

کد خبر 456281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.