تکلیف مشاغل ناچار به تردد در ساعات منع رفت و آمد/تست رایگان کرونا در مراکز دولتی؛ بزودی

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه محدودیت‌های اعمالی از شنبه بسیار محکم و با متخلفان برخورد می‌شود، درباره تکلیف مشاغلی که مجبور به تردد در ساعات منع تردد هستند، توضیح داد.

به گزارش ایمنا، دکترسیما سادات لاری در نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، درباره محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه و تکلیف مشاغلی که مجبور به تردد در ساعات منع تردد هستند، اظهار کرد: درباره این مسائل قرارگاه عملیاتی کرونا تصمیم‌گیری می‌کند و اعلام شده که حتماً باید در این باره هماهنگی شود، زیرا این محدودیت‌ها بسیار محکم است و دروبین‌ها از پلاک‌های ماشین عکس‌برداری کرده و جریمه می‌کنند. این هماهنگی‌ها باید از سوی خود ادارات انجام شود. به عنوان مثال در صورتی که پلاک‌هایی برای غیر از آن استان و شهرستان است، اطلاع دهند، کمیته امنیتی و اجتماعی قرارگاه باید در این باره ابلاغیه‌ها را مطرح کند و هماهنگی‌ها از طریق آن‌ها انجام می‌شود، هماهنگی‌ها باید از سوی خود ادارات انجام شود و اعلام کنند کدام خودروهایشان می‌خواهند تردد کند که برایشان مشکل ایجاد نشود.

چگونگی اجرای ممنوعیت سفر برای کرونا مثبت‌ها

وی با بیان اینکه بحث حمل ونقل و تردد به صورت هدفمند بررسی می‌شود، گفت: بر این اساس افرادی که تست‌شان مثبت شود، به طور هوشمند اطلاعات‌شان از طریق سامانه‌ها به مراکز حمل ونقل و تردد کشور منتقل می‌شود. اکنون شرکت‌های قطار این کار را انجام داده و سیستم‌هایشان را تطبیق دادند و شش الی هفت شرکت هواپیمایی هم این اقدام را انجام دادند.

وی ادامه داد: در تاکسی‌های اینترنتی به این صورت است که راننده‌ای که تستش مثبت بوده تا ۱۴ روز چراغ این راننده قرمز می‌ماند و این راننده طی این ۱۴ روز نمی‌تواند مسافر بگیرد. همچنین در لیست مسافری که چه در مرحله صدور بلیت است و چه زمانی که دارد سوار قطار یا هواپیما می‌شود، اگر تستش مثبت باشد، از سوار شدنش ممانعت می‌شود. همه این موارد منوط به افزایش تست است که با تأمین تست‌های رپید محقق می‌شود. تست‌های رپید بسیار راحت است و سوآپ‌های ریزی دارد که طی ۲۰ الی ۲۵ دقیقه پاسخ را نشان می‌دهد، این تست‌ها می‌تواند انقلابی را ایجاد کند. البته به شرط اینکه ایزولاسیون انجام شود و یک ضمانت اجرایی برای قرنطینه افراد مثبت باشد.

وی درباره اظهاراتی مبنی بر تست کرونای رایگان و ارائه داروی رایگان در برخی مراکز، گفت: یکی از مسائلی که از بابت آن بسیار خوشحالیم و آن را یک عامل موفقیت می‌دانیم، موضوع تست است، ما متوجه شدیم کشورهایی که تست بیشتری انجام دادند، توانستند افراد مثبت دیگری را شناسایی کنند و آنها را ایزوله کنند و بر این اساس در کنترل بیماری موفق شدند، بر این اساس ما تا یک ماه قبل به طور متوسط بین ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار تست انجام می‌دادیم که این میزان برای ما ۶.۵ میلیارد تومان هزینه داشت، به هر حال ما افراد ثابتی داریم و این کار هم کار تخصصی است. اکنون ظرفیت انجام تست PCR را افزایش دادیم و آن را به روزانه ۴۰ هزار تست رساندیم.

تولید داخلی تست‌های تشخیص سریع کرونا از هفته آینده

لاری ادامه داد: از طرفی بحث تست‌های آنتی‌ژن رپید و سریع پیش آمد که گشایشی در کل دنیا است که ما درخواست دادیم تا هم از کره جنوبی خرید شود و هم هفته آینده اولین نمونه این تست‌ها در کشورمان تولید می‌شود و با قیمت مناسب فقط در اختیار مراکز ۱۶ ساعته، ۲۴ ساعته و مراکز درمانی دولتی قرار می‌گیرد و به صورت رایگان این تست برای افراد انجام می‌شود. این یک نوید است. قبلاً فقط افراد آسیب پذیر و بالای ۶۰ سال را در مراکزمان به صورت رایگان تست می‌کردیم، اما در حال حاضر تست‌های رپید وارد مراکز می‌شود و می‌توانیم تعداد افراد بیشتری را تست کنیم. البته فقط افراد علامت دار را تست می‌کنیم و می‌توانیم برای غربالگری استفاده کنیم.

لاری، درباره درمان سرپایی و ارائه داروی رایگان به بیماران کرونا، گفت: وزارت بهداشت یک بازنگری کرده تا بتواند در حوزه درمان‌های سرپایی بیماران، مراقبت بهتری کند. ما مشاهده کردیم که اگر داروهای آنتی‌وایرال (ضد ویروس) در فاز ابتدایی به بیماران داده شود، ممکن است به احتمال بسیار زیاد می‌تواند از شدت بیماری بعد از شش الی هفت روز پیشگیری کند که این موضوع با دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شده و اجازه داده شده که داروهایی مانند اکتمرا، کلت را، هیدروکسی کلروکین، ایورمکتین که ضد انگل است و فاویپیراویر در مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته پیشنهادی دانشگاه‌ها باشد، حتی به صورت کارآزمایی بالینی در اختیار افراد گذاشته شود و این افراد پیگیری شوند.

وی با بیان اینکه در شهرها هر ۲۵۰۰ نفر یک مراقب بهداشت دارند و در روستا هر ۶۵۰ نفر یک مراقب سلامت دارند، گفت: بر این اساس از این طریق بیماران می‌توانند فالو شوند که خود این موضوع می‌تواند یک کارآزمایی بالینی باشد تا نتیجه این داروها را بدهد. البته قطعاً دقت می‌شود داروهایی ارائه شود که کمترین ضرر را داشته باشند و طی این مدت در کل دنیا استفاده شده است. این داروها به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

بنابه گزارش ایسنا، لاری درباره زمان آغاز این طرح، گفت: فکر می‌کنم ابتدا باید رپیدتستها (تست‌های سریع) بیاید. به هر حال هماهنگی‌های آن انجام شده است. همه این موارد باید باهم اتفاق بیفتد و سازوکارش نوشته شده که از هفته‌های آتی عملیاتی می‌شود.

کد خبر 456249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.