تحقق شهرداری الکترونیک پیش‌نیاز رسیدن به شهر الکترونیک است

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، از اقدام برای راه‌اندازی پلتفرم یکپارچه ارایه سرویس‌های شهری خبر داد و گفت: هدف نهایی، حرکت به سمت شهر الکترونیک و ارایه خدمات بهتر و راحت‌تر به شهروندان است.

به گزارش ایمنا، حیدر هادی‌زاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته برخی از سامانه‌های نرم‌افزاری مثل اتوماسیون اداری و مدیریت شهری ۱۳۷ تهیه شده بود، اما به‌طور کامل عملیاتی نشده بود، گفت: از سال گذشته همزمان با توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و ارتباطی همچون تجهیزات مرکز داده و شبکه فیبر نوری، توسعه و تغییر سامانه‌های نرم‌افزاری نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی اتوماسیون اداری را گام مهمی در راستای تحقق شهرداری الکترونیک دانست و اظهار کرد: این سامانه یک سامانه تحت وب است و قابلیت‌های بیشتری نسبت به نسخه قبلی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به زیرسیستم میز خدمت الکترونیکی اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان تصریح کرد: شهروندان از هر کجا و به هر نحو که به اینترنت دسترسی داشته باشند، قادر خواهند بود درخواست‌های خود را ثبت کرده و همانند سایر مکاتبات، آن‌ها را رهگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره از مدیریت شهری، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیش از هفت میلیارد تومان شامل حدود به دو میلیارد تومان برای اجرای ۱۵ کیلومتر فیبر نوری (که تا سال ۹۷ تنها ۳۰۰ متر اجرا شده بود)، سه میلیارد تومان برای اتوماسیون اداری (نرم‌افزار، سیستم‌های کامپیوتری کاربران و تجهیزات مرکز داده) و بیش از دو میلیارد تومان برای سامانه جدید شهرسازی و نوسازی (نرم‌افزار و تجهیزات مرکز داده) هزینه شده است.

هادی‌زاده افزود: شهرداری کرمان با این مبلغ می‌توانست چند پروژه عمرانی را اجرا و افتتاح کند، اما با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، این مبلغ به این حوزه اختصاص یافته است.

هادی‌زاده ضمن تشکر از حُسن توجه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر به حوزه‌ی فاوا، از انجام مقدمات اجرای فاز سوم «پروژه فیبر نوری شهری» برای اتصال شهرداری منطقه چهار و چند واحد دیگر به این زیرساخت و همچنین راه‌اندازی و استقرار «پلتفرم یکپارچه‌ی ارائه سرویس‌های شهری» خبر داد.

وی گفت: مجری پلتفرم مذکور که یکی از معتبرترین شرکت‌های PSP کشور و جزو 25 PSP برتر دنیاست، پس از برگزاری دو مرحله فراخوان توسط سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری، انتخاب شده و مقدمات قانونی انعقاد قرارداد که به‌صورت B.O.T خواهد بود، در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان فاوا همچنین گفت: این پلتفرم با ساختار پویا و انعطاف‌پذیر سه‌لایه مبتنی بر معماری میکرو سرویس با زیرسرویس‌های کاملاً مستقل در یک پلتفرم یکپارچه مبتنی بر API، دارای قابلیت‌هایی همچون ارائه و مدیریت سرویس، کیف‌پول و باشگاه مشتریان است.

هادی‌زاده ادامه داد: علاوه بر سرویس‌های شهرداری نظیر پرداخت عوارض خودرو، پرداخت عوارض نوسازی و شهرسازی، تفکیک زباله از مبدأ و ثبت درخواست‌های شهروندی، امکان استفاده از سرویس‌های ارزش افزوده همچون پرداخت کرایه حمل‌ونقل عمومی، مدیریت جای پارک، پرداخت قبوض و سایر سرویس‌های مرسوم نیز برای شهروندان گرامی فراهم خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرا پلتفرم مذکور و همچنین استقرار کامل سامانه جدید شهرسازی و نوسازی تا پایان سال‌جاری، مفهوم شهرداری الکترونیک تا حد قابل قبولی محقق شود تا در ادامه با جدیت بیشتری به سمت تحقق «کرمان هوشمند» حرکت کنیم.

کد خبر 456242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.