دلار ۱۱ هزار تومانی در بودجه ۱۴۰۰

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نرخ ارز را در لایحه بودجه سال آینده ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفتیم، گفت: قیمت نفت را هنوز قطعی نکردیم، اما برآوردهای اولیه برای بهای نفت بشکه‌ای ۴۰ دلار است.

به گزارش ایمنا، محمدباقر نوبخت در خاتمه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران از تأیید بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت خبر داد و اظهار کرد: بودجه در مهلت قانونی و پیش از ۱۵ آذرماه به مجلس تقدیم خواهد شد.

وی اضافه کرد: از روز شنبه آینده (اول آذر ماه) کار روی تبصره‌ها آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: منابع بودجه ۱۴۰۰ از سه محل نفت، مالیات و انتشار اوراق مالی خواهد بود که در زمینه نفت، با توجه به میزان صادرات امسال تا مقداری که در شرایط مطلوب قادر به صادرات خواهیم بود، برنامه‌ریزی شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: هرچه در این زمینه مازاد داشته باشیم، صرف هزینه‌های جاری نمی‌شود بلکه برای طرح‌های بزرگ، حمل‌ونقل شهری، توسعه دولت الکترونیک، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های عمرانی که می‌توانند منشأ اثر باشند و حتی تقویت طرح تحول سلامت، استفاده خواهد شد.

به گفته وی، ظرفیت‌های مالیاتی کشور به ما اجازه می‌دهد که به جای اتکا به نفت در بودجه، به سمت مالیات برویم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۰ میزان واگذاری و انتشار اوراق مالی به مراتب کمتر از امسال و در حد مصوبه قانون برنامه ششم توسعه خواهد بود.

نوبخت با اشاره به مذاکره‌های انجام شده با مجلس، گفت: در این لایحه تلاش شد تا آن دسته از محورهای قابل اجرا در خصوص اصلاح ساختار در سال ۱۴۰۰ گنجانده شود و اگر چیزی هم باقی مانده، در اختیار مجلسی‌ها خواهد بود و می‌توانند در فرآیند بحث و بررسی بودجه آنها را اصلاح کنند.

وی افزود: یکی دیگر از نگرانی‌ها، در خصوص حمایت‌های معیشتی بود که با توجه به آغاز دور جدید محدودیت‌های کرونایی و آسیب دیدن بخشی از خانوارها، نمایندگان به دنبال کمک معیشتی به آنان بودند که در طرح ما برای چهار ماه آینده دیده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر نمایندگان می‌خواهند حمایت‌های معیشتی برای سال آینده نیز ادامه یابد، می‌توانند آن را در بودجه پیش‌بینی کنند.

نوبخت اضافه کرد: در گزارش ارائه شده امروز، مشخص شد در هفت ماه گذشته از ۳۳۸ هزار میلیارد تومان که باید طبق قانون دریافت می‌کردیم فقط ۲۹۰ هزار میلیارد تومان دریافت شده و دولت با ۴۸ هزار میلیارد تومان عدم‌تحقق منابع در این مدت مواجه شده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۳۸ هزار میلیارد تومانی که باید طبق قانون هزینه می‌شد، نیز در حد ۳۰۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده و ۳۶ هزار میلیارد تومان به اجبار صرفه‌جویی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان‌کرد: این در حالی است که پرداخت‌های گندم کاران، مطالبات ایثارگران از دولت، پرداخت حقوق و مزایا و اجرای طرح همسان‌سازی با ۳۶ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به انجام رسیده است.

نوبخت گفت: مطابق قانون تاکنون می‌توانستیم ۳۸ هزار میلیارد تومان از تن‌خواه بانک مرکزی نزد خزانه استفاده کنیم که فقط ۱۲ هزار میلیارد تومان آن استفاده شده و ۲۶ هزار میلیارد تومان دیگر در جهت کمک به بانک مرکزی، مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی اظهار کرد: رئیس کل بانک مرکزی نیز با تقدیر بابت این موضوع، اعلام کرد که عدم‌تحقق بودجه نه فقط فشاری به سیاست‌های پولی وارد نکرده، بلکه ۲۶ هزار میلیارد تومان از حد قانونی‌اش کمتر بوده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 456233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.