فناوری‌های نوظهور صنعت برق را متحول می‌کند

فناوران برای توسعه و تحول هشت حوزه عمده تولید برق در سطح تجاری و آزمایشگاهی حمایت می‌شوند.

به گزارش ایمنا، کنتورهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء، فناوری ذخیره‌سازی انرژی، روشنایی هوشمند، نرم‌افزارهای مبتنی بر رایانش ابری، تجمیع انرژی غیر مصرفی، شارژ خودرو و موتورسیکلت‌های برقی، سخت‌افزار و نرم‌افزار اتوماسیون شبکه توزیع و روشنایی هوشمند از جمله فناوری‌های نوظهور در صنعت برق محسوب می‌شوند.

بعضی از این فناوری‌ها در حال حاضر با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارائه می‌شود. برای مثال در حال حاضر چند شرکت در همکاری با شهرداری‌ها، تجهیزات و خدمات مرتبط با روشنایی هوشمند را در پارک‌ها و معابر عمومی شهرها عرضه می‌کنند.

تولیدی فناورانه

با این وجود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند نقش بسیار بیشتری را در زنجیره تولید و انتقال برق در کشور ایفا کنند. این زنجیره از سه بخش تولید، انتقال و توزیع تشکیل شده است. تولید برق در کشور با هشت روش پیگیری می‌شود که شامل نیروگاه برق‌آبی، نیروگاه گازی، نیروگاه بخاری، نیروگاه سیکل ترکیبی، پیل سوختی و هیدروژن، خورشیدی، بادی و زیست‌توده می‌شود.

تولید با تمامی این روش‌ها، ممکن است به صرفه نباشد یا توجهه اقتصادی نداشته باشد، اما تقریباً تمامی آن‌ها در سطوح مختلف آزمایشگاهی و تولید انبوه در کشور وجود دارد. برای اجرا و بهبود هر کدام از این هشت محور تولید برق، زمینه بسیار مساعدی وجود دارد تا صدها شرکت دانش‌بنیان و فناور، نوآوری‌ها و محصولات فناورانه خود را عرضه کنند.

در صنعت برق کشور نیز اسناد راهبردی وجود دارد که به بعضی از فناوری‌ها و لزوم توسعه آن‌ها به صراحت اشاره کرده است. فناوری DMS و ربات پرنده و میکروربات، از جمله این فناوری‌ها محسوب می‌شوند.

گسترش حمایت‌ها

از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، دعوت شده است تا با ارائه سیستم‌های هوشمند برای انتقال برق، روند اتلاف منابع در جریان انتقال را کاهش دهند. هر ساله در کشور مبالغ بسیار قابل توجهی به خاطر اتلاف برق در سیستم فرسوده توزیع، زیان مالی به وجود می‌آید.

در سال‌های اخیر موضوع تولید پراکنده و ریزشبکه‌ها نیز به یکی از محورهای اصلی تولید برق در بعضی کشورهای توسعه‌یافته تبدیل شده است. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در تمامی این حوزه‌ها تلاش کرده است تا با تبیین مسائل برای دستگاه‌های اجرایی، آن‌ها را به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور صنعت برق تشویق کند.

مقابله با چالش‌ها

چالش‌هایی مانند تغییرات شدید اقلیمی، افزایش مصرف با نوسانات شدید دما و عدم بهره‌برداری کافی از منابع تجدیدپذیر، از جمله مسائلی است که زیست‌بوم نوآوری انرژی در کشور با آن مواجه است. این چالش‌ها تنها با کمک فناوری و تلاش فعالان فناور رفع می‌شود.

هوشمندسازی مصرف انرژی در بخش‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری از جمله مهم‌ترین رسالت‌های است که مدیریت برق و انرژی کشور بر دوش زیست‌بوم نوآوری صنعت برق گذارده است. بر این اساس تا به حال بسته‌های حمایتی قابل توجهی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق‌های مالی به شرکت‌های فعال در این حوزه تخصیص یافته است.

با توجه به این حقیقت که برای توجیه‌پذیر بودن و صرفه اقتصادی تولید برق، چاره‌ای غیر از این وجود ندارد که تجهیزات و روش‌های قدیمی با تجهیزات فناورانه مدرن، جایگزین شود، انتظار می‌رود نهادهای اجرایی، استقبال بیشتری از صدها شرکت و استارتاپ فناور این حوزه به عمل آورند و آنها را در هر مرحله همراهی کنند.

گزارش از: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر 456194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.