۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
اقتصاد مدور و پایان ضایعات

هیچ اثری از وجود آلودگی یا ضایعات در یک اقتصاد مدور وجود ندارد، در عوض همه محصولات و تولیدات باید دوباره مورد استفاده قرار گیرد تا مانع از پایان یافتن منابع یا آسیب به محیط زیست شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تولیدکنندگان اقلام پیچیده نظیر خودروها برای اینکه باعث سودآوری اقتصاد مدور شوند باید از سیستم‌های پیشرفته داده‌های مبتنی بر اینترنت که می‌تواند اجزا و محصولات را در سراسر چرخه زندگی یعنی از منبع تا استفاده نهایی ردیابی کند بهره گیرند. این یعنی کمپانی‌هایی که مسئولیت ارائه یک الگوی اقتصاد مدور را بر عهده دارند شرکت‌های فناوری بزرگی بشمار می‌روند که همیشه از تکنولوژی داده‌های آنلاین نظیر مایکروسافت، آمازون و گوگل در برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.

اگرچه این کار نگرانی‌هایی را در خصوص حریم خصوصی و امنیت داده‌ها در پی دارد با این حال می‌تواند شرکت‌ها را در دستیابی به یک مدل اقتصادی بدون ضایعات یاری کند.

در واقع حفاظت داده‌ها سد بزرگی در مقابل یک اقتصاد مدور بشمار می‌رود که باید به طور جدی مورد توجه کمپانی‌ها قرار گیرد. البته این مسئله در بسیاری از تحقیقات در مورد اقتصاد مدور از جنبه داده‌محور بررسی نمی‌شود با این حال به عنوان مثال تولیدکنندگان برای بهینه‌سازی ارزش و طول عمر یک خودرو باید از مکان، مالکیت و وضعیت تعمیر آن آگاهی کامل داشته باشند.

در حال حاضر این کار به لطف انقلاب صنعتی چهارم از طریق استفاده از فناوری‌های کوچک و دیجیتالی امکان‌پذیر است.

سنسورهای کوچک می‌تواند وضعیت و عملکرد خودروها و اجزای آن‌ها را مشخص کند و ردیاب‌ها می‌تواند به محض خارج شدن خودرو از خط تولید به علت‌یابی آن بپردازد. با اتصال یک شیء (در اینجا خودرو) به اینترنت اشیا می‌توان به راحتی این داده‌ها را در سراسر چرخه فعالیت آن جمع‌آوری و ذخیره کرد.

هوش مصنوعی نیز از طریق تحلیل این داده‌ها می‌تواند طول پایداری یا زمان تعویض آن را پیش‌بینی کند. این قابلیت‌های ردیابی در سطح زنجیره تأمین وجود دارد و به افزایش مقرون‌به‌صرفه شدن فرآیند تولید کمک زیادی می‌کند. هوش مصنوعی در آینده برای ارزیابی وضعیت تعمیر، برنامه‌ریزی برای نگهداری پیشگیرانه و در نهایت بازیافت خودرو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معمولاً پیشگامان تکنولوژی‌های فوق، شرکت‌های فناوری بزرگی هستند که در ذخیره، مدیریت و تحلیل مقدار زیادی از داده‌ها بسیار موفق‌تر از کمپانی‌های صنعتی قدیمی عمل می‌کنند که این قابلیت به ایجاد همکاری بین دو بخش منجر شده است.

به عنوان مثال مایکروسافت و شرکت خودروسازی بی ام و یک بستر تولید باز راه‌اندازی کرده‌اند که این کمپانی کمک می‌کند به داده‌های مورد نیاز خود در سراسر زنجیره تأمین خود دسترسی کامل داشته باشد و بر تولید تمام اجزا و نصب آن‌ها در خودروها نظارت کند.

چه مشکلاتی سر راه ردیابی داده‌ها وجود دارد؟

شرکت‌های فناوری از قابلیت لازم برای ردیابی دائمی استفاده خودرو و رفتار مصرف‌ کننده برخوردار هستند. خودروهای مجهز به اینترنت نیز تا حد زیادی ممکن است مورد حمله هکرها قرار گیرد که این یعنی داده‌های اینترنتی نیز می‌تواند بسیار آسیب‌پذیر باشد.

از سوی دیگر بسیاری از مصرف‌کنندگان به طور کامل از چگونگی عملکرد تکنولوژی‌ها و تأثیرات آن‌ها بر زندگی روزمره باخبر نیستند. همچنین ردیابی زمان واقعی حرکت در بعضی از کشورهای جهان ممکن است خیلی با تأخیر اتفاق بیفتد یا اینکه مردم مایل نباشند حریم خصوصی خود را قربانی منافع عمومی کنند.

گروه‌ها و حامیان حقوق بشر نیز نگران میزان اختیارات کمپانی‌های تکنولوژی پیشرو هستند چرا که این شرکت‌ها به داده‌های انحصاری مصرف‌ کننده دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند از آن برای منفعت شخصی خود استفاده کنند.

یک مدل اقتصاد مدور تنها این سطح قدرت را افزایش می‌دهند چرا که از بسترهای ابر کمپانی‌های فناوری برای ثبت، ذخیره، مدیریت و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود. البته روش‌های متعددی وجود دارد که به واسطه آن تولیدکنندگان و شرکت‌های فناوری می‌توانند این نگرانی‌ها را به طور قابل توجهی کاهش دهند. به عنوان مثال شرکت‌ها باید از استفاده داده‌ها برای تبلیغات خود پیشگیری کنند و به جای اطلاعات شخصی، به جمع‌آوری فراداده‌ها بپردازند. بدون این اقدامات، تولیدکنندگان نخواهند توانست به اهداف اقتصاد مدور خود جامه عمل بپوشانند.

کد خبر 456168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.