ترامپ دموکراسی آمریکایی را به کدام سو می‌برد؟

پس از گذشته دو هفته از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر در ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ هنوز شکست را نپذیرفته است و همواره خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری می‌داند و معتقد است در رأی‌گیری به سود جو بایدن تقلب گسترده‌ای شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم حقوقی ترامپ در پنج دادگاه ایالتی پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا، جورجیا و ویسکانسین اقامه دعوا کرده است و مدارک مورد نظر خود را برای اثبات ادعا به دادگاه فدرال ارائه داده‌اند.

در اثر جنجال‌های ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات، ویلیام بار دادستان کل ایالات متحده آمریکا دستور داد همه دادگاه‌های فدرال اجازه دارند تا به تمامی موارد مشکوک در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر و تقلب تأثیرگذار در نتیجه انتخابات، خارج از نوبت رسیدگی کنند.

این فرمان اندکی بعد از رد شکایت تیم حقوقی ترامپ به دادگاه عالی میشیگان صادر شد؛ به همین دلیل رودی جولیانی، وکیل شخصی رئیس جمهور آمریکا در توئیتی مدعی شد که تصمیم دادستان کل ایالات متحده آمریکا رفتارهای سازماندهی شده پیش از انتخابات را نیز در بر خواهد گرفت.

کالی مک انانی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی خود صراحتاً اعلام کرد شکست ترامپ و پایان کارزار انتخاباتی مردود است و تاکید کرد که روند شمارش صحیح آرا آغاز شده است. از طرف دیگر حزب دموکرات در واکنش به دستور دادستان کل ایالات متحده آمریکا، وی را به حمایت از ادعای بی اساس متهم کرد.

در حال حاضر تیم حقوقی دونالد ترامپ در پنج دادگاه ایالتی میشیگان، جورجیا و ویسکانسین اقامه دعوا کرده است، اما در ایالت پنسیلوانیا و آریزونا بخش اصلی دادخواست خود که خواستار متوقف کردن صدور گواهینامه نتایج نهایی انتخابات شده بود را پس گرفت.

تیم حقوقی ترامپ در حال ارائه مدارک برای اثبات ادعای خود مبنی بر وجود تقلب هستند. در این راستا رئیس جمهور آمریکا نیز از طرح شکایتی گسترده در دادگاه عالی خبر می‌دهد که نه تنها صحت انتخابات را زیر سوال می‌برد بلکه وی را نیز در انتخابات پیروز خواهد کرد. این ادعا در حالی است که پیشتر مقام‌های امنیتی آمریکا هرگونه مهندسی انتخابات را رد کردند و تاکید کردند دلیلی برای رد نتیجه انتخابات وجود ندارد.

اکنون ترامپ امیدوار است پس از دستور ویلیام بار دادستان کل و نزدیکی قضاوت دیوان عالی آمریکا به جریان جمهوری خواه در دیوان عالی پیروز شود. در حالی که شمارش دستی آرا در ایالت جورجیا سودی برای ترامپ نداشته است و با توجه به اختلاف آرا بعید است نتیجه انتخابات تغییر کند.

البته توئیت‌ها و سخنان اخیر ترامپ بویی از پذیرش تلویحی شکست دارد. وی در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از انتخابات، در مورد سیاست‌های خود در قبال مبارزه با کرونا، ضمن مخالفت با قرنطینه کردن شهرها از رئیس جمهور آینده خواست که به سمت این ایده نرود؛ همین جمله کافی بود تا رسانه‌ها به این نتیجه برسند که رئیس جمهور آمریکا شکست را پذیرفته است. شب گذشته نیز در توییتی اعلام کرد که "جو بایدن برنده شد، اما با تقلب. "

امروز اکثر کارشناسان غربی معتقدند که ترامپ شانسی برای پیروزی در دادگاه‌ دیوان عالی ندارد و نمی‌تواند ادعای تقلب در انتخابات را ثابت کند و فارغ از اینکه ترامپ نتیجه را بپذیرد یا خیر، باید در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ که بایدن برای ورود به کاخ سفید ادای سوگند خواهد کرد آن را ترک کند، اما مسئله این است که ترامپ چگونه راضی به این امر خواهد شد؟

تیم حقوقی ترامپ از مستندات کافی برخوردار نیست

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل به خبرنگار ایمنا می‌گوید که تیم حقوقی دونالد ترامپ مجموعه شکایاتی را نسبت به نتایج انتخابات در برخی ایالت‌ها دنبال می‌کند؛ در صورتی که در برخی دادگاه‌های محلی این شکایات پذیرفته نشده است و هنوز سرانجام فعالیت‌های آنها مشخص نیست.

به گفته وی، ترامپ در نظر دارد همزمان با پیگیری شکایات خود نسبت به نتیجه انتخابات، با فشار بر مجالس ایالتی جمهوری خواه زمینه را برای کسب رأی در مجمع گزینندگان فراهم کند. در این صورت بررسی انتخابات به مجلس نمایندگان ارجاع داده شده و شانس پیروزی ترامپ افزایش می‌یابد.

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، دیوان عالی آمریکا بر اساس مستندات موثق تصمیم‌گیری می‌کند و به نظر نمی‌رسد تیم حقوقی ترامپ از مستندات کافی برخوردار باشد ولی کاراکتر شخصیتی دونالد ترامپ به گونه‌ای است که شکست را نمی‌پذیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نیازی به تأیید ترامپ ندارد و در روز ٢٠ ژانویه مراسم سوگند کاندیدای پیروز برگزار می‌شود؛ بنابراین اگر ترامپ در پیگیری مراحل قانونی خود شکست بخورد و بزرگان حزب جمهوری خواه مانند کوین مک‌کارتی و میچ مکانل از وی حمایت نکنند باید ظهر ٢٠ ژانویه کاخ سفید را ترک کند.

ترامپ مجبور به پذیرش شکست می‌شود

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین‌الملل به ایمنا می‌گوید: با توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ مجبور به ترک کاخ سفید است و مشاوران و نزدیکانش هم سعی دارند وی را راضی به پذیرفتن شکست کنند؛ زیرا بنا بر سنت قدیمی در ایالات متحده، رئیس جمهور پیشین باید به پیروز انتخابات تبریک بگوید. به نظر می‌رسد تا ٢٠ ژانویه ترامپ شکست در انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرد.

به گفته وی، به فرض اینکه رأی ایالت‌های مورد نظر ترامپ تغییر کند بازهم تغییر چندانی در نتیجه انتخابات رخ نمی‌دهد؛ البته با توجه به شواهد بعید است که ترامپ به اهداف خود دست یابد.

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، ترامپ ظرفیت پذیرش شکست در انتخابات را ندارد، همانگونه که تا پیش از انتخابات هم مدعی بود در آرای پستی تقلب رخ می‌دهد. رفتارهای اخیر ترامپ بر مبنای شخصیتش است؛ زیرا تا پیش از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ هیچ مسئولیت اجرایی بر عهده نداشت و تنها عامل پیروزی‌اش، پیوستن به موج نارضایتی از نظام آمریکا بود که توانست بر این اساس اکثریت آرای مردمی را کسب کند.

بهشتی پور خاطرنشان می‌کند: دونالد ترامپ در مقام رئیس جمهور آمریکا با مطرح کردن ادعای تقلب در انتخابات دنبال زیر سوال بردن دموکراسی در ایالات متحده است. این رفتارها قطعاً باعث به وجود آمدن خسارات زیادی برای آمریکا خواهد بود.

کد خبر 456164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.