ماسک زدن هنگام ورزش عملکرد ریه را کاهش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد استفاده از ماسک هنگام ورزش کردن عملکرد ریه را کاهش نمی‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استفاده از ماسک خطر انتقال ویروس کووید -۱۹ موجود در قطرات تنفسی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. قطرات تنفسی هنگام نفس کشیدن، صحبت کردن، خندیدن، سرفه و عطسه کردن در هوا پخش می‌شود. برخی افراد نگران این موضوع هستند که آیا ماسک زدن در حین ورزش ممکن است به دلیل سخت شدن تنفس، تغییر میزان اکسیژن استنشاق شده و دی اکسید کربن موجود در بازدم، به سیستم قلبی ریوی آسیب بزند و باعث بروز تنگی نفس شود.

گروهی از محققان متوجه شدند اگر چه استفاده از ماسک هنگام ورزش ممکن است باعث احساس تنگی نفس در افراد شود، اما تا کنون هیچ شواهدی ارائه نشده است که نشان دهد ماسک زدن حتی هنگام انجام دادن ورزش‌های سنگین، عملکرد ریه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در این مطالعات عوامل مختلف مانند عملیات تنفس، گازهای خون شریانی، جریان خون عضلانی، خستگی، عملکرد قلب و جریان خون مغز افراد ارزیابی شده است.

به گفته محققان تاثیر استفاده از ماسک بر این نشانگرهای فیزیولوژیکی در بین افراد سالم بسیار ناچیز بوده و نوع ماسک مورد استفاده، میزان ورزش کردن، جنسیت افراد و سن آن‌ها بر این نتیجه‌گیری تاثیری نداشته است. فقط ممکن است استفاده از ماسک حین ورزش باعث شود فرد کمی سخت‌تر نفس بکشد، عرق کند یا مقدار ناچیزی دی اکسید کربن را دوباره استنشاق کند، اما این مشکلات بر عملکرد قلبی ریوی افراد سالم تاثیری نخواهد گذاشت.

تاثیر ماسک زدن بر گازهای موجود در خون مانند اکسیژن، دی اکسید کربن و دیگر شاخص‌های فیزیولوژیکی بسیار اندک است. فقط افرادی که به بیماری‌های قلبی ریوی شدید مبتلا هستند و هنگام ورزش کردن از ماسک استفاده می‌کنند ممکن است تنگی نفس را تجربه کنند.

نتایج این مطالعه در سالنامه American Thoracic Society منتشر شده است.

کد خبر 456154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.