۴۸ موسسه آموزش عالی با دانشگاه‌های بزرگ‌تر ادغام شد

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ادغام ۴۸ موسسه و مرکز آموزش عالی با دانشگاه‌های بزرگتر خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در دومین نشست شورای راهبردی و سیاست‌گذاری ارتباط جامعه با صنعت که به صورت مجازی در سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها باید به جز ماموریت‌های ذاتی خود به امر پاسخ‌گویی به نیازهای بیرونی جامعه توجه خاص داشته باشند.

وی در این نشست به موضوع اهمیت ماموریت‌‎گرایی اشاره کرد و گفت: طرح آمایش آموزش عالی که مصوب شورای انقلاب فرهنگی است، هشت زیر طرح دارد که ۲ طرح آن منطقه‌بندی و مدیریت منطقه‌بندی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مهم‌ترین طرح یعنی ساماندهی آموزش عالی، برنامه‌ریزی و پیاده سازی شد به طوری که به بیش از ۱۲ مرکز ابلاغ شد که به دانشگاه‌ها ملحق شوند و در کل کشور از ۹۰ موسسه، ۴۸ موسسه در مرحله ادغام هستند.

به گفته رحیمی، مهم‌ترین رکن ماموریت‌گرایی، بیشترین پاسخ‌گویی به نیازهای بیرونی جامعه است.

وی به چند نکته مهم در بحث ارتباط با جامعه و صنعت اشاره کرد و افزود: یکی از فعالیت‌هایی که در این چند ماه گذشته انجام شد تهیه نامه مشترکی بین معاونت پژوهشی و آموزشی بود که به همه دانشگاه‌ها ارسال شد تا میزان ارجاع دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری به اساتید دانشگاه‌ها بر اساس طرح‌های بیرونی اثرگذار اساتید باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه جهت ظرفیت پذیرش دانشجو به هر استادی به این نکات توجه کند، اظهار کرد: دوره‌های پسا دکتری و دستیار پژوهشی نیز از نخستین طرح‌هایی است که به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، بر اساس این طرح، هر استادی که طرح بیرونی دارد از محل گرنت خود دستیار پژوهشی انتخاب کند.

رحیمی دراین‌باره خاطرنشان کرد: در این خصوص با دانشگاه فنی و حرفه‌ای جلسات متعددی برگزار شد تا تمام امکانات‌شان را برای مهارت‌آموزی به کار گیرند.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه مدیریت استانی آموزش عالی نیز به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شد، گفت: این آیین نامه زمینه ارتباط دانشگاه با محیط بیرونی را در سطح استان به خوبی فراهم می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: به این ترتیب وزارت علوم بخشی از اختیارات خود را در اختیار استان‌ها قرار می‌دهد همچنین فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت هم کاملاً عملیاتی شده و به مرحله اجرا در آمده است.

رحیمی به دانشگاه‌های بزرگ کشور اشاره کرد و افزود: تعدادی از دانشگاه‌های برتر در ارتباط با صنعت پروژه‌های سنگین و اثرگذاری داشته و حدود ۱۵ دانشگاه در سطح کلان در ارتباط با صنعت فعالیت دارند.

به گفته وی، تعدادی موسسات آموزش عالی با سطح عملکرد ناقص هم وجود دارد که مشمول ساماندهی هستند و تجمیع خواهند شد.

کد خبر 456144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.