تصویب ضوابط اتاق مادر-کودک برای اولین‌بار در تبریز

شهردار تبریز گفت: برای اولین بار در شهر تبریز ضوابط اختصاصی اتاق مادر کودک را در تبریز تدوین کردیم که در نوع خود کم نظیر است و به عنوان قانون می‌تواند در تمام شهرها اجرا شود.

به گزارش ایمنا، ایرج شهین‌باهر در وبینار تبادل دستاوردها و تجارب در زمینه شهر دوستدار کودک بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان اندونزی با اشاره به اهمیت موضوع کودک اظهار کرد: حضور توانمند و پررنگ تمام اقشار جامعه در حوزه‌های مختلف باعث ارتقا کیفیت زندگی می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز بیش از یک چهارم جمعیت تبریز را افراد کمتر ۱۸ سال تشکیل داده است، گفت: در این شرایط لازم است تا ما در مجموعه شهرداری از مشارکت کودکان و نوجوانان در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم. ما در تهیه طرح‌های شهری و پیاده سازی آن طرح‌ها در شهرداری تبریز ساز و کار مشخصی به وجود آوردیم.

شهردار تبریز معرفی این شهر به عنوان پایلوت شهر دوست دار کودک در ایران را فرصتی مهم برای پیاده سازی طرح‌های متناسب با ارتقا کیفیت زندگی کودکان دانست و افزود: تبریز از دیرباز مهد سمن‌های فعال در حوزه حمایت از کودکان بوده که بارها مورد تقدیر مسئولین کشوری قرار گرفته‌اند.

شهین‌باهر در بخش دیگری از سخنانش همکاری بین بخشی به وجود آمده میان دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد اهداف شهر دوستدار کودک را کم نظیر خواند و اظهار داشت: نهادها و دستگاه‌های مختلف از قبل معاونت امور زنان و خانواده استانداری، بهزیستی، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب فعالیت‌های مختلف سعی در تحقق حقوق کودکان و بهره‌مندی از مشارکت آنان در حوزه‌های مختلف هستند.

وی گفت: پیاده سازی شهرداران مدارس در شهر تبریز یکی از اقدامات مهم ما برای تحقق اهداف شهر دوستدار کودک است. شهردارانی که منتخب دانش آموزان هستند در جلسات مختلف به صورت حضوری به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند.

ایرج شهین باهر افزود: این شهرداران حکم خود را از شهردار تبریز می‌گیرند و با حضور در دوره‌های مختلف تخصص‌های بسیاری را می‌آموزند.

شهردار تبریز با بیان اینکه ما از نظرات کودکان در طراحی شهری در مقیاس محلات استفاده می‌کنیم گفت: برای اولین بار در کشور کتاب‌های آموزش شهروندی را تدوین و منتشر کردیم که به تفصیل در خصوص حقوق کودکان در آن بحث شده است.

وی افزود: با همراهی کنوانسیون حقوق کودک، اولین مدرسه حقوق کودک در تبریز افتتاح شد که مسئولین با نحوه اجرای قوانین آشنا شدند. همچنین برای اولین بار نخستین کلینیک تخصصی حقوق کودک در تبریز آغاز به کار کرد که با ۴۷ میز در فرهنگسراهای شهرداری فعالیت می‌کنند.

شهین‌باهر با بیان اینکه شهرداری تبریز نگاه ویژه‌ای برای تداوم اجرای برنامه‌های شهر دوستدار کودک دارد گفت: در برنامه پنج ساله چهارم شهرداری یک بند ویژه برای اجرای قوانین مربوط به شهر دوستدار کودک دیده شده است و تمام مدیران شهرداری موظف به اجرای آن هستند.

وی گفت: برای اولین بار در شهر تبریز ضوابط اختصاصی اتاق مادر کودک را در تبریز تدوین کردیم که در نوع خود کم نظیر است و به عنوان قانون می‌تواند در تمام شهرها اجرا شود.

کد خبر 456118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.