نشست "شهر دوستدار کودک" دو کشور ایران و اندونزی برگزار شد

نخستین نشست "شهر دوستدار کودک" دو کشور ایران و اندونزی با حضور شهرداران و فعالان حوزه کودکان و زنان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین وبینار " شهر دوستدار کودک" دو کشور ایران و اندونزی امروز - سه شنبه ۲۷ آبان - با حضور شهرداران هشت شهر ایران که در زمینه شهر دوستدار کودک ایده‌ها و اقدامات موفقی داشته‌اند، برگزار شد. این وبینار در پی امضا تفاهم نامه‌ای با موضوع " توانمندسازی زنان، حمایت از کودکان و تاب آوری خانواده" بین دفتر امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران و وزیر توانمندسازی زنان اندونزی با هدف تبادل تجربیات به مدت دو روز برگزار می‌شود.

اجرای طرح "شهردار مدرسه" در مدارس تهران

محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این نشست با بیان اینکه همه برنامه‌های اجتماعی شهرداری پایتخت عملی و مشارکتی است، اظهار کرد: مناسب سازی شهر برای کودکان، زنان، سالمندان و معلولان از جمله این برنامه‌ها بوده است.

وی به راه اندازی اتاق مادر و کودک و ۲۵ مرکز خدمات متنوعی که در ۲۵ مرکز پرتو (ساماندهی کودکان کار و خیابان) اشاره کرد و افزود: در این مراکز علاوه بر کودکان کار و مهاجر، خانواده‌ی آنان نیز جذب می‌شوند و مشاوره‌های لازم برای این خانواده‌ها صورت می‌گیرد؛ همچنین در شهرداری تهران علاوه بر مراکز پرتو، مدارس و مراکزی فعالیت می‌کنند که توسط خیریه‌ها، سمن‌ها و فعالان حقوق کودک آنان را اداره می‌شود و کودکان پس از آموزش مدرک رسمی دریافت می‌کنند.


جوادی یگانه اصلاح فضای کالبدی شهر برای افزایش امنیت زنان را از جمله برنامه‌های شهرداری تهران برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایجاد فضای گفت و گو، مشارکت و فعالیت جمعی برای نسل امروز ضروری است، از حدود سه دهه پیش طرح "شهردار مدرسه" در ۲۰ مدرسه کلانشهر تهران اجرا شده و امسال به ۴۴۰ مدرسه افزایش یافته است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هدف از اجرای طرح "شهردار مدرسه" را آموزش مشارکت، تصمیم گیری جمعی و مسئولیت پذیری در جامعه و خانواده به دانش آموزان دانست و گفت: با اجرای این طرح در مدارس تهران، دانش آموزی که بیشترین آرا را کسب می‌کند به عنوان شهردار مدرسه انتخاب می‌شود و هشت معاون برای امور حوزه شهری برمی گزیند.

جوادی یگانه با بیان اینکه حدود سه هزار نفر طرح شهردار مدرسه را همراهی می‌کنند، اضافه کرد: وظایف این افراد برنامه ریزی، نظارت، ارتباطات و هماهنگی، گسترش مسئولیت اجتماعی و مقابله با حوادث شهری است.

وی با بیان اینکه طرح شهردار مدرسه هم اکنون در مدارس پنج منطقه تهران اجرا می‌شود، افزود: علاوه بر نوجوانان، والدین آنها، کارشناسان آموزش و پرورش، اعضای انجمن‌های اولیا و مربیان و فعالان اجتماعی نیز در طرح شهردار مدرسه مشارکت دارند.

راه اندازی اولین مدرسه حقوق کودک در تبریز

در ادامه این وبینار ایرج شهین باهر شهردار تبریز اظهار کرد: اهمیت موضوع کودکان و حقوق این قشر از جامعه در شهرها بر کسی پوشیده نیست و حیات و سرزندگی شهرها نیازمند حضور همه اقشار جامعه است.

وی با بیان اینکه یک چهارم جمعیت شهر تبریز معادل ۴۲۰ هزار نفر، کودکان و نوجوانان هستند، افزود: وجود ساز و کاری در فعالیت‌های شهر دوستدار کودک در زیرمجموعه شهرداری‌ها ضروری است تا توسعه طرح‌های شهری برپایه نیازها و دیدگاه‌های کودکان فراهم شود.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: در پی انتخاب تبریز به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک، رویکرد مشارکتی و ارتقا کیفیت امور حوزه کودکان در این شهر را شاهد هستیم این در حالی است که از دیرباز سمن‌ها در حوزه کودکان در استان آذربایجان شرقی فعال بوده‌اند و شهرداری تبریز در قالب فعالیت‌های مختلف برای تحقق حقوق کودکان تلاش کرده است.

شهین باهر گفت: کتاب‌های فرهنگ و حقوق شهروندی برای نخستین بار در ایران در تبریز تهیه و تصویب شد و حقوق شهروندی و کودک در مدارس آموزش داده می‌شود و با همکاری مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودکان، اولین مدرسه تابستانی حقوق کودک در تبریز سال گذشته آغاز به کار کرد.

آموزش حفظ محیط زیست به کودکان پروژه برتر یزد در اجلاس کلن

همچنین جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد در این نشست با اشاره به اینکه دو پروژه از پنج طرح شهرداری یزد در نخستین اجلاس سران شهرهای دوستدار کودک کلن آلمان نشان برنز کسب کردند، اظهار کرد: یکی از این پروژه‌ها دوره آموزشی خلاقیت و نقاشی کودکان در بافت تاریخی یزد بود که رویکرد آن ایجاد ارتباط صمیمانه بین کودکان یزد و مهاجر بود و اجرای این طرح یکدلی و خلاقیت را به کودک می‌آموخت.

وی ادامه داد: نتیجه این طرح ایجاد خودباوری در کودکان، بودن در کنار یکدیگر و ایجاد شادی، انگیزه، مسئولیت پذیری بود.

شهردار یزد به طرح آموزش شهروندی، مدیریت پسماند و حفظ محیط زیست به عنوان دومین پروژه برتر این شهر در اجلاس کلن اشاره و خاطرنشان کرد: دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی این طرح برای کودکان هشت تا ۱۲ سال به همت معاونت خدمات شهری برگزار شد و کودکان با مسائل محیط زیستی، تفکیک زباله تر و خشک و ساعت بیرون گذاشتن زباله‌های تر و خشک آشنا شدند و آموزه‌های خود را برای ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست به ۳۵۰ کسبه و مغازه دار در شهر با ارائه هدایایی آموزش دادند.

عزیزی اضافه کرد: یزد به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک پروژه‌های بسیاری در دستور کار دارد و امیدواریم در راستای ارتقا کیفیت خدمات این شهر برای کودکان مؤثر باشد.

حضور پررنگ سمن‌ها در طرح‌های شهر دوستدار کودک اوز

در ادامه مسعود کراماتی شهردار اوَز بهسازی پارک کودک و ایجاد کتابخانه مادر و کودک در این شهر را از جمله اقدامات برای شهر دوستدار کودک برشمرد و اظهار کرد: با تلاش خیران و انجمن دوستداران کودک اتاق بازی در بیمارستان شهر و برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند جشنواره نخل برای کودکان انجام شده است.

وی حضور سمن‌ها را باعث پیشرفت شهر و امور اجتماعی دانست و گفت: فعالیت ۱۳ ساله انجمن دوستدار کودک می‌تواند نقش مؤثری در ارتقا اجتماعی کودکان داشته باشد و وجود کتابخانه ها در امر آموزش حقوق کودک و فعالیت اجتماعی مؤثر است؛ در شهر اوز (شهری بین بندرعباس و شیراز) انجمن دوستدار کودک و فعالان نقش بسزایی در حمایت از کودکان مهاجر دارند.

شهردار اوز خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کووید- ۱۹ فعالیت‌های حضوری در زمینه امور کودکان و محیط زیست کاهش یافته اما به صورت مجازی ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، در نشست امروز دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و شهرداران شهرهای منتخب پایلوت دوستدار کودک از جمله مشهد، همدان، اوز، یزد، تهران، تبریز و رشت حضور داشتند. به دلیل نقص فنی در برگزاری جلسه وبینار احمدی شهردار رشت و دکتر جوانی مادریتور امکان سخنرانی نداشتند.

شهر دوستدار کودک، شهر یا اجتماع محلی است که در آن نظرها، نیازها، اولویت‌ها و حقوق کودک، بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیم‌های عمومی باشد. چشم‌انداز ابتکار شهر دوستدار کودک یونیسف این است که همه کودکان و جوانان باید بتوانند از کودکی و جوانی خود لذت ببرند و از طریق احقاق برابر حقوق خود در شهر و اجتماع محلی شأن، توانایی‌های بالقوه خود را به طور کامل محقق کنند.

این ابتکار، با حمایت دولت‌های ملی و محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و با همکاری یونیسف، بیش از ۳۰ میلیون کودک را در ۳ هزار شهر و جامعه محلی در بیش از چهل کشور تحت پوشش قرار داده است.

کد خبر 456115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.