۲۲ کلینیک حقوق کودک در کشور راه اندازی می شود

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری از راه اندازی ۲۲ "کلینیک حقوق کودک" در کشور تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود عباسی امروز سه شنبه _۲۷ آبان - در وبینار " شهر دوستدار کودک" دو کشور ایران و اندونزی، با اشاره به بندهای ۶ و ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مبنی بر تأسیس ساختمان‌های مورد نیاز برای فضاهای بازی و باغ کودکان و مصوبه شورای عالی استان‌ها درباره طرح شهر دوستدار کودک در سال ۸۹، اظهار کرد: چشم‌انداز کنوانسیون حقوق کودکان در دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک در کانون توجه قرار دارد؛ از این رو شهرهای دوستدار کودک برای بسترسازی از نظر کالبدی تلاش می‌کنند تا مطابق نیازهای کودکان، امنیت و نشاط آنها فراهم شود.

وی با اشاره به چشم انداز ۱۴۰۴ ایران برای نائل شدن به عنوان کشوری دارای شهرهای دوستدار کودک در منطقه با توسعه شهرهای الگو در این زمینه اشاره کرد و افزود: با تلاش برای ارتقا کیفیت زندگی کودکان در شهرها مبتنی بر ارزش‌های بومی و با تاکید بر ابعاد رشدی کودکان و پرورش خلاقیت‌های آنها می‌توان به این چشم‌انداز دست یافت.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: ارتقا جایگاه ملی و بین المللی شهرهای کشور به ویژه کلانشهرها در حوزه شهر دوستدار کودک، توسعه، نظارت، استاندارد سازی، سطح بندی و نظام مند سازی فضاهای فعالیتی کودکان و زمینه سازی برای مشارکت کودکان در مدیریت شهری، برنامه ریزی و طراحی شهری از جمله اهداف دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک است.

عباسی با اشاره به اقدامات ملی در راستای حقوق کودکان و توسعه شهرهای دوستدار کودک در ایران، گفت: ۱۲ شهر ایران از جمله شهرهای اِوز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، سمنان، شیراز، کرمان، گرگان، مشهد، همدان و یزد هم اکنون به عنوان پایلوت شهرهای دوستدار کودک برای همکاری با یونیسف هستند؛ از سوی دیگر تاکنون سه هزار تشکل فعال در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان در سراسر کشور شناسایی و انجمن علمی حقوق کودک زیر نظر وزارت علوم برگزار شده است.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری به راه اندازی نخستین کلینیک حقوق کودک در منطقه آزاد قشم اشاره کرد و افزود: ۲۲ کلینیک حقوق کودک در همه استان‌های کشور تا پایان سال راه اندازی می‌شود که وظیفه آنها مشاوره روانشناختی کودکان، حمایت‌های حقوقی و قضائی و آموزش و ترویج حقوق کودک است.

وی همچنین برگزاری جلسات مستمر برای پروژه‌های شهری و حمل و نقل، بهسازی معابر، نشست‌های هم اندیشی و استفاده از ظرفیت کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و توسعه فرهنگسراهای کودک را از دیگر اقدامات در زمینه شهرهای دوستدار کودک برشمرد.

عباسی با بیان اینکه شهرداری‌های ایران در سطح ملی برای توسعه شهرهای دوستدار کودک گام بلندی برداشتند، گفت: در شهرداری‌های شهرهای دوستدار کودک اداره‌ای برای پیگیری و ایجاد فضاهای مورد نیاز کودکان با ویژگی‌های خلاق و متنوع فعال شده است.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در پایان این نشست ابراز امیدواری کرد: ۱۲ شهر منتخب پایلوت دوستدار کودک بتوانند با رعایت استانداردها به جایگاه واقعی خود دست یابند و دستورالعمل شورای عالی استان‌ها در راستای اهداف کنوانسیون حقوق کودکان و قوانین کودکان ایران محقق شود.

تحصیل ۵۰۰ هزار کودک اتباع بیگانه

وی با بیان اینکه ایران توجه ویژه ای به کودکان اتباع خارجی دارد، اضافه کرد: ۵۰۰ هزار کودک اتباع بیگانه در کشور ما تحصیل می‌کنند و از امکانات بهداشتی بهره مند هستند

به گزارش ایمنا، نخستین وبینار " شهر دوستدار کودک" دو کشور ایران و اندونزی امروز - سه شنبه ۲۷ آبان - با حضور شهرداران هشت شهر ایران که در زمینه شهر دوستدار کودک ایده‌ها و اقدامات موفقی داشته‌اند، برگزار شد. این وبینار در پی امضا تفاهم نامه‌ای با موضوع " توانمندسازی زنان، حمایت از کودکان و تاب آوری خانواده" بین دفتر امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران و وزیر توانمندسازی زنان اندونزی با هدف تبادل تجربیات به مدت دو روز برگزار می‌شود.

شهر دوستدار کودک، شهر یا اجتماع محلی است که در آن نظرها، نیازها، اولویت‌ها و حقوق کودک، بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیم‌های عمومی باشد. چشم‌انداز ابتکار شهر دوستدار کودک یونیسف این است که همه کودکان و جوانان باید بتوانند از کودکی و جوانی خود لذت ببرند و از طریق احقاق برابر حقوق خود در شهر و اجتماع محلی شأن، توانایی‌های بالقوه خود را به طور کامل محقق کنند.

این ابتکار، با حمایت دولت‌های ملی و محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و با همکاری یونیسف، بیش از ۳۰ میلیون کودک را در ۳ هزار شهر و جامعه محلی در بیش از چهل کشور تحت پوشش قرار داده است.

کد خبر 456071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.