از اقدامات شعاری در مورد شهید سلیمانی فاصله بگیریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقداماتی که برای نخستین سالگرد سردار قاسم سلیمانی باید انجام داد، گفت: انتظاری که از مجموعه‌های حاکمیتی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رود این است که بتوان زمان ماندگاری اقدامات را توسعه دهیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه هماهنگی بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی با حضور سید عباس صالحی و جمعی از معاونان این وزارتخانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه شهادت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی یک اتفاق دردناک و جان‌گداز نه فقط برای ملت ایران بلکه برای جبهه مقاومت و جهان اسلام به شمار می‌رود، اظهار کرد: بعد از شهادت ایشان جان‌مایه‌ای از وجود و گوهر این شخصیت بدون ادعا در روح و جان مردم شکل گرفت به نحوی که شاهد اتفاق تشییع شکوهمند پیکر ایشان بودیم.

وی ادامه داد: قرابت مردم با این شهید پس از شهادت‌شان نیز ادامه پیدا کرد تا جایی که در ایام محرم و صفر نیز در هر مجلس یاد و خاطره این شهید در مجالس عزای رهبر معظم انقلاب و عموم مردم زنده نگه داشته شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی برای نخستین سالگرد این شهید، تاکید کرد: در آستانه سالگرد شهید سلیمانی در دی‌ماه هستیم و مجموعه‌های مختلف باید از زاویه‌های مختلفی به گوهر وجوی و ناب این شهید از جنبه‌های ارزشی و رفتاری بپردازند.

صالحی توضیح داد: هر کاری که برای شهید سلیمانی اتفاق بیفتد در حقیقت یک نوع ادای دین فردی و جمعی نسبت به این شخصیت والامقام است. با این وجود اگر کاری در مورد این شهید بتوانیم انجام دهیم در واقع برای خودمان انجام داده‌ایم زیرا این شخصیت نیاز به کارهای ما ندارد، در اصل انجام کار برای این شهید به صورت فردی و سازمانی دارای برکاتی خواهد بود. کارهایی که در مورد شهید سلیمانی انجام می‌شود به سه سرفصل تقسیم می‌شود، کارهایی که از زمان شهادت ایشان تا به امروز انجام شده و کارهایی که برای سالگرد و پس از آن انجام خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: انتظاری که از مجموعه‌های حاکمیتی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رود این است که زمان ماندگاری اقدامات را توسعه دهیم، کارهای دلی را به معنای صرف آن مردم انجام داده و خواهند داد اما اقداماتی که بیشتر به جنبه ماندگاری آن بتوان فکر کرد باید مدنظر قرار گیرد.

صالحی گفت: در اقدامات خود باید به این سمت برویم که کمیت را کنار گذاشته و بیشتر به سمت کیفیت و ماندگاری آثار برویم، در کارهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی آن خواهد بود باید اثرگذاری و ماندگاری در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: از طرفی آثاری که از این پس تولید می‌شود باید مبدا توسعه و تکثیر سایر آثار باشد، درواقع این آثار باید بتواند ژانر، سبک و حتی آغاز کننده یک حرکت برای آینده باشد، البته این کار زحمت ایده‌پردازی و ایده‌سازی دارد، در این بخش هم باید تاملات بیشتری را با معاونت‌ها داشته باشیم تا در فضای فرهنگ و هنر بتوانیم ایده‌های جدیدی را خلق کنیم تا بعداً این آثار تکثیر شود، در این قسمت هم می‌توان در همین فرصت باقیمانده تا سالگرد کارهایی را انجام داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بخش دیگری که در تولید آثار باید به آن دقت کرد این است که کارهای ما چگونه می‌تواند مخاطب فراملی خود را پیدا کند، ما باید فکر کنیم کاری که تولید می‌کنیم صرفاً برای مصرف داخلی نیست، در واقع کارهای تولیدی ما باید برای صدها میلیون نفر مخاطب تولید شود، بنابراین در این بخش نباید آثاری برای تخلیه روحی بلکه برای تکثیر روحی تولید شود، به عبارتی دیگر آثار باید توسعه روحی را برای کسانی که شناخت کمتری از این شخصیت دارند به همراه داشته باشد، با این نگاه در آثار خود نباید به دنبال ترجمه زبانی از این شخصیت باشیم بلکه باید به دنبال ترجمه فرهنگی از وی رفته تا مخاطبان دیگر با این شخصیت احساس قرابت کنند.

کد خبر 456063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.