استفاده از نهاد وقف برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: باید از ظرفیت کارگروه وقف ترمیمی که ذیل دبیرخانه شهر ترمیمی مشهد راه‌اندازی شده، برای کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی این کلانشهر استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی یعقوبی در حاشیه جلسه کارگروه وقف ترمیمی که به میزبانی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد و با حضور جمعی از علما، اساتید دانشگاه و مدیران شهری برگزار شد، اظهار کرد: بررسی‌ها حاکی است که بسیاری از برخوردهای قهری در مواجهه با جرائم مؤثر نبوده است.

وی افزود: به همین منظور از سال گذشته با راه‌اندازی دبیرخانه شهر ترمیمی در شهرداری مشهد، ذیل معاونت خدمات شهری و با حمایت شورای اسلامی این شهر تلاش شده گام‌های مؤثری در زمینه پیاده‌سازی عدالت ترمیمی در شهر مشهد برداشته شود؛ چرا که هدف اصلی این دبیرخانه استفاده از روش‌های جایگزین به جای روش‌های قهری در برخورد با تخلفات است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۱۴ کارگروه تخصصی ذیل این دبیرخانه شکل گرفته است، تصریح کرد: رویکرد شهرداری این است که با برنامه‌ریزی‌های درست، بستر بروز تخلفات شهری را کاهش بدهیم و بتوانیم با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، شرایطی را مهیا کنیم که مردم برای رفع مشکلاتشان به حوزه‌های قضائی مراجعه نکنند و بتوانند درون خود مجموعه‌ها و با کمک خودشان مشکلاتشان را برطرف کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا تاکنون دو شورای حل اختلاف یکی در مجموعه شهرداری و یکی در محله سیس آباد با پیگیری‌های این دبیرخانه و حمایت حوزه قضائی شکل گرفته است و محله سیس آباد به عنوان اولین محله الگو انتخاب شده است و سعی می‌کنیم با حل معضلات این محله توسط خود اهالی و کاهش بستر بروز تخلفات شهری، الگویی از شهر ترمیمی را در آن پیاده کنیم و آن را به بقیه محلات شهر مشهد و دیگر کلانشهرها تعمیم بدهیم.

یعقوبی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز با همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهایی نظیر آستان قدس رضوی می‌توان گام‌های مؤثری برداشت و راه‌اندازی کمیته مشترک میان همه نهادهای متوالی می‌تواند ثمرات خیری برای مشهد الرضا داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است؛ فراهم کردن شرایط برای بازگشت دوباره افراد بزهکار و زندانیان آزاد شده به آغوش جامعه است که در این راستا شهرداری مشهد آمادگی دارد با برنامه‌ریزی برای تخصیص فضاهایی در بازارهای تحت نظارت شهرداری، زمینه اشتغال این عزیزان را فراهم کند چرا که اعتقاد بر این است که با این کار، بسیاری از معضلات اجتماعی و مشکلات در حوزه شهری کاهش می‌یابد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: در حوزه زنان سرپرست خانوار و مشاغل خرد خانگی نیز با راه‌اندازی جمعه بازار ترنج برای عرضه محصولات خانگی و مصنوعات تولید شده توسط این افراد تلاش می‌کنیم تا از این اقشار آسیب پذیر حمایت مناسبی داشته باشیم.

وقف ترمیمی، گفتمان عمومی جامعه شود

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن وحدتی شبیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات خوب شده در شهرداری مشهد، گفت: وقف ترمیمی باید گفتمان عمومی جامعه شود؛ چراکه این موضوع رسم و سنت ائمه اطهار(ع) بوده است و روایات بسیاری از ائمه در این زمینه نقل شده است.

وی افزود: مراقبت اجتماعی، حمایت از افراد ضعیف جامعه و امر به معروف و نهی از منکر از دستورات اهل بیت است و باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و این دانشگاه آمادگی دارد تا در راستای حل این معضلات اجتماعی به عنوان یک دانشگاه ترمیمی در کنار سایر دستگاه‌های متولی قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: نقش مساجد و ظرفیت آنها برای ترویج این فرهنگ بسیار مهم است و ائمه جماعات مساجد می‌توانند در این مسیر و در راستای تحقق شهر ترمیمی گام‌های بلندی بردارند؛ چرا که مساجد نقش بسیار مهمی در جلوگیری و کاهش جرائم اجتماعی دارند.

در ادامه جلسه حسینی پویا، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه تجربه نشان داده است که با هماهنگی و انعقاد تفاهمنامه مشترک میان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف می‌توان بسیاری از معضلات پیش‌رو را رفع کرد، گفت: شهر ترمیمی، ادبیات جدیدی است که توسط معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در بین شهرداری‌های کشور مطرح شده است.

وی تاکید کرد: یکی از مواردی که می‌توان در قالب دبیرخانه شهر ترمیمی مشهد به آن نگاه ویژه ای داشت، رفع آسیب‌های اجتماعی است که این روزها به یکی از مشکلات اساسی جوامع تبدیل شده است و باید برای حل آن قدم‌های سازنده‌ای برداشت و همه دستگاه‌های متولی در کاهش آن سهیم باشند.

کد خبر 456062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.