۲۹ درصد کاشانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند/۵۲ درصد مبتلایان مردان هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در منطقه کاشان و آران و بیدگل ۷۱ درصد مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند اما ۲۹ درصد باقیمانده همچون سوراخی در یک سد بزرگ هستند که هر لحظه ممکن است موجب شکستن آن شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدعلیرضا مروجی، امروز سه شنبه - ۲۷ آبان‌ماه- در جلسه ستاد استانی مقابله با شیوع کرونا در اصفهان که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: در منطقه کاشان و آران و بیدگل، ۲۰ هزار و ۶۵۷ مورد ابتلا شناسایی شده که نسبت به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری این منطقه آمار بالایی است.

وی افزود: کل موارد ابتلا به بیماری کرونا در منطقه ۸ هزار و ۷۱۳ مورد بوده و در هر ۱۰۰ هزار نفر، یک هزار و ۷۸۷ نفر مشکوک به کرونا شناسایی و تست ۴۲ درصد آنها مثبت بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در هفته سی و پنجم اپیدمی شاخص بستری در صد هزار نفر در کشور ۱۷ بوده اما در منطقه کاشان این عدد ۶۴ است که به معنای چند برابری تعداد بستری‌های مثبت در منطقه است.

مروجی درباره وضعیت نمونه‌گیری بیماران در این منطقه گفت: تا این لحظه ۱۲ هزار و ۵۱۵ نمونه‌گیری انجام شده است که حدود ۵ هزار نمونه که ۳۹ درصد آن را شامل می‌شود مثبت بوده است و از مهر به آبان افزایش دو برابری نمونه‌گیری را داشته‌ایم.

یک درصد از مبتلایان به کرونا در گروه سنی کمتر از ۵ سال بوده است

وی با بیان اینکه به زودی دو مرکز غربالگری در کاشان افتتاح می‌شود که از ظرفیت بخش خصوصی نیز در آن استفاده کرده‌ایم، تصریح کرد: ظرفیت بیمارستان‌های منطقه در حال تکمیل است بنابراین یک سالن ورزشی تجهیز و آماده شده که ۸۰ تخت در آن آماده پذیرش بیماران است.

مروجی با تاکید بر اینکه از مهر به آبان روند شیوع بیماری و موارد ابتلا بالا، خسته کننده و برای کادر درمان فرسایشی بوده است، گفت: تعداد بیماران حاد تنفسی نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به آمار ۵۲ درصدی مردان در موارد ابتلا گفت: در اسفندماه تعداد زنان مبتلا نسبت به مردان کمتر بود اما افزایش مبتلایان در بین زنان به ۴۸ درصد نشان دهنده انتقال خانوادگی ویروس است همچنین یک درصد از مبتلایان به کرونا در گروه سنی کمتر از ۵ سال بوده و در همه گروه‌های سنی مبتلا داشته‌ایم.

مروجی افزود: هر چند در اسفندماه تعداد بیماران زیاد بود اما بدحال نبودند اکنون تعداد بیماران بدحال بسیار افزایش یافته است و در یک روز ۱۱ فوتی داشته‌ایم. در آبان و مهر با وجود افزایش تعداد بیماران بدحال درصد فوت کاهش یافته که نشان دهنده تلاش کادر درمان است.

درصد رعایت پروتکل‌ها به ۷۱ رسیده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: نمونه‌گیری به سرعت در حال انجام است و ۴۳ درصد آن مثبت است. تا ۳۰ مهرماه رعایت پروتکل‌ها تا ۵۷ درصد بوده است.

مروجی با اشاره به ارزیابی میدانی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محدوده کاشان و آران و بیدگل، افزود: بیشترین رعایت در بین خدمت دهندگان را مطب‌های دکترها دارند و کمترین رعایت را نانوایی‌ها و برخی مراکز خصوصی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه خدمت گیرندگان در مطب‌ها و مدارس به خوبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما پیشخوان‌های دولت و پایانه‌های مسافربری وضعیت خوبی ندارند، افزود: در وسایل حمل ونقل عمومی فاصله گذاری رعایت نمی‌شود اما در مطب‌ها و بانک‌ها وضعیت مناسب است. از برخی بانک‌ها و صنایع تولیدی که رعایت کرده و مورد ابتلا نداشتند تقدیر شد.

مروجی افزود: درصد رعایت پروتکل‌ها به ۷۱ رسیده است اما ۲۹ درصد باقی مانده که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، همچون سوراخی در یک سد بزرگ است که هر لحظه ممکن است موجب شکستن آن شود.

کد خبر 456051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.