سیاست‌گذاری شهری باید مشارکت شهروندان را تقویت کند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: سیاست‌های شهری باید در تقویت مشارکت شهروندان در برنامه‌ریزی شهری و بهره‌مندی از خلاقیت‌های آنها در توسعه و رونق و رفاه شهر کمک بسزایی بکند.

علیرضا صادقیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه رشد و پیشرفت کشورها و ملت‌ها به توسعه فرهنگی و اقتصادی کلانشهرها گره خورده است.

وی افزود: شهرهای بزرگ موتورهای محرک توسعه کشورها بشمار می‌روند و برای رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای روشن آینده، برنامه‌ریزی‌های همه‌جانبه‌ای را تدوین کرده و این برنامه‌ها را مدام مورد سنجش، ارزیابی و به‌روزرسانی قرار می‌دهند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: هر یک از اجزای برنامه‌ریزی‌های شهری، به طور متناظر با سیاست شهری مخصوص به خود در ارتباط است، از این رو برنامه‌ریزی شهری بدون سیاست‌گذاری شهری کارآمد امری عقیم است و چندان منتج به هدف نمی‌شود.

وی ادامه داد: آن دسته از سیاست‌های شهری که بتوانند پتانسیل‌های نهفته اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرها را بیدار کنند و در مسیر یک راهبرد روشن برای آینده شهر به فعل درآورند، به طور حتم سیاست‌هایی پیشرو خواهند بود.

صادقیان با تاکید بر اینکه سیاست‌های شهری باید در تقویت مشارکت شهروندان در برنامه‌ریزی شهری و بهره‌مندی از خلاقیت‌های آنان در توسعه و رونق و رفاه شهر کمک بسزایی کند، گفت: شهرهای تاریخی چون اصفهان این پتانسیل‌های بزرگ را درون جوهره شهری خود دارند و برای توسعه و رونق‌بخشی میراث تاریخی و بافت قدیم خود نیازمند این جنس از سیاست‌گذاری‌های مشارکتی هستند.

وی تصریح کرد: شهرها در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه اقتصادی، آلودگی هوا، حمل و نقل شهری، مسئله زباله‌های شهری، مهاجرپذیری، فضای سبز، پاتوق‌های شهری و مراکز فرهنگی، خلق فرصت‌های برابر برای همه شهروندان، توسعه مهارت آموزی و آموزش، رخدادهای شهری و پرشمار حوزه دیگر نیازمند تدوین سیاست‌هایی هستند که در چارچوب‌های قانونی و محدودیت‌های بودجه‌ای بتواند هم‌راستا با چشم‌اندازهای بلندمدت شهری بالاترین کارایی و بهترین خط‌مشی ممکن را ارائه دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار کرد: مدیریت شهری ذاتاً یک ارگان تصمیم‌ گیرنده است و همه روزه در خصوص چالش‌های پرتعداد فراروی شهر هم‌اندیشی و تصمیم‌سازی می‌کند که این تصمیمات را می‌توان به لحاظ ماهیت به نوعی سیاست‌گذاری‌های شهری نامید، اما وقت آن رسیده و نیازش بخوبی حس می‌شود که این سیاست‌گذاری‌ها منسجم‌تر، هماهنگ‌تر، مسئولانه‌تر و هدفمندتر شده و به شیوه‌ای شفاف و ساده تدوین شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری شهری به لحاظ چارچوبی و مفهومی عمدتاً در یکی دو دهه اخیر در سطح جهانی مورد بحث قرار گرفته است، گفت: برخورد علمی، با پایه‌های تئوریک قوی و توجه به بسترهای تاریخی، فرهنگی و سیاسی در کشور نیز برای توسعه این مقوله مهم اما مغفول در مدیریت شهری می‌تواند راهگشا و مغتنم باشد.

کد خبر 456046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.