ساکنان شهرهای جدید حس تعلق به مکان سکونت خود ندارند

یک کارشناس شهرسازی گفت: شهرهای جدید نقطه‌ اتصالی بین شهرهای کوچک یا روستاها با شهر مادر هستند و با داشتن امکانات و زیرساخت‌های محدود تنها جاذب جمعیت بوده‌اند.

راما قلم‌بر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بافت‌های اجتماعی شهرهای جدید همگونی و همگنی لازم را ندارند و همین امر موجب به وجود آمدن معضلات اجتماعی و افزایش جرایم می‌شود. به علاوه مسئله ترافیک و رفت و آمد روزانه ساکنان این شهرها موجب اتلاف هزینه و زمان شهروندان می‌شود.

وی افزود: تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز و مناسب برای زندگی در این شهرها در آینده مسئله‌ساز خواهد بود.

این کارشناس شهرسازی عنوان کرد: شهرهای جدید به جای اینکه مکانی برای مانایی جمعیت باشند، تبدیل به فضایی شده‌اند که افرادی که به دلیل وضعیت اقتصادی و اجتماعی در حال حاضر امکان ورود به شهر بزرگ را ندارند در آن ساکن می‌شوند.

قلم‌بر دزفولی به بحران هویت در این شهرها اشاره و تصریح کرد: این افراد حس تعلق به مکان سکونت خود ندارند و تلاش می‌کنند به شهر اصلی وارد شوند در چنین شرایطی باید به مسئله هویت‌بخشی اجتماعی در این شهرها توجه شود و بستر ارتقای تعاملات بین افراد، فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف ایجاد شود.

وی گفت: شهرهای جدید تنها نقطه اتصالی میان شهر کوچک و روستا با شهر بزرگ است که به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور تنها با امکانات و زیرساخت‌های محدود جاذب جمعیت بوده و ساکنان آن تنها برای نزدیک بودن به شهر مادر و به امید داشتن شرایطی بهتر در آینده در آن‌ها سکونت دارند.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه داشتن امکانات و زیرساخت‌های محدود تنها علت جذب جمعیت برای این شهرها بوده است، تاکید کرد: روند افزایشی جمعیت شهرهای جدید نه به دلیل امکانات این شهرها بلکه به دلیل هزینه‌های بالا در شهر مادر و افزایش قیمت مسکن اتفاق افتاده است.

کد خبر 456026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.