۵۰ هکتار دیم‌کاری در کمربند شرق اصفهان

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان از انجام ۵۰ هکتار دیم‌کاری در کمربند شرق اصفهان خبر داد و گفت: سال گذشته در محدوده جنگل‌های شرق اصفهان طرح کاشت گونه‌های مقاوم کم‌نیاز به آب اجرا شده است که امیدواریم با بارش نزولات آسمانی شاهد به بار نشستن این نهال های دیمی از جمله گونه اسکوپاریا (بادام کوهی) باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید صلواتی امروز _سه شنبه ۲۷ آبان ماه ۹۹_ در آئین کاشت درختچه‌های کم نیاز آبی با فناوری گراوسیس و استفاده از واترباکس در کوه نخودی اصفهان، اظهار کرد: پارک طبیعی شرق با حدود سه هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت، دومین محور گردشگری نصف جهان می‌شود.

وی با بیان این‌که پارک طبیعی شرق، حدود یک چهارم مساحت فضای سبز شهرداری اصفهان را شامل می‌شود، گفت: این پارک از کارخانه قند و در حاشیه بزرگراه شرق آغاز شده و تا رودخانه زاینده‌رود در منطقه فیزادان و سازمان آرامستان‌ها ادامه دارد.

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان با اشاره به استقبال زیاد شهروندان از پارک کوهستانی صفه به عنوان یکی از تفرجگاه‌های اصفهان، افزود: برای کاهش بار این پارک کوهستانی و توزیع عادلانه خدمات فرهنگی و اجتماعی، نیاز بود پارک کوهستانی دیگری ایجاد شود که با توجه به ظرفیت‌های بالقوه در شرق اصفهان، پردیس اشراق در پارک طبیعی شرق ایجاد شده است.

وی ادامه داد: فضای سبز شرق ۷۰۰ هکتار است که با احتساب میدان مرکزی میوه و تره بار و باغ رضوان یک هزار هکتار پارک طبیعی شرق اصفهان را فضای سبز تشکیل می‌دهد.

صلواتی گفت: آب فضای سبز این پارک در ابتدا از چاه‌های شهرداری و شخصی، کانال آب گورت و کانال انتقال آب جی شیر تأمین می‌شد که به‌دلیل کاهش منابع آب و ضرورت استفاده از پساب از طریق پساب تصفیه‌خانه جنوب و پساب تصفیه شده سپاهان شهر نیز تأمین می‌شود.

وی اظهار کرد: عرصه دو هزار و ۴۰۰ هکتاری تحت مالکیت شهرداری در پارک طبیعی شرق، شامل پارک‌های خانواده، کوهستانی، طبیعی و پارک حفاظتی و پردیس علم و فناوری است.

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان از این پارک به‌عنوان سپر محافظت اصفهان از مخاطرات زیست‌محیطی نام برد و گفت: همانطوری که از ناژوان به عنوان ریه تنفسی اصفهان نام برده می‌شود، پارک طبیعی شرق اصفهان هم می‌تواند از آلودگی‌های منطقه شرق بکاهد.

وی تصریح کرد: محرومیت‌زدایی و ایجاد بستر مناسب برای برپایی امکانات تفرجگاهی و گردشگری، جلوگیری از گسترش شهر و پیشرفت کویر و پرکردن اوقات فراغت شهروندان از ویژگی‌های این پارک است.

صلواتی با بیان این‌که سالن بین‌المللی و همایش‌ها، نمایشگاه بین‌المللی، بازار بین‌المللی گل و گیاه، میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار، شهربازی رویاها و کوه‌نخودی در محدوده پارک طبیعی شرق اصفهان قرار دارد، گفت: کوه نخودی در کنار میدان میوه و تره‌بار و شهربازی رویاها همانند پارک کوهستانی صفه، ظرفیت‌های گردشگری و فضای سبز بی‌بدیلی دارد که با ساماندهی و اجرای طرح بوستان اشراق، می‌توان کوه‌نخودی را به مکان گردشگری تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: کوه نخودی، مانند حصاری مستحکم در مقابل تهدیدهای زیست‌محیطی شرق بوده و مانعی طبیعی برای ورود ریزگردها و آلودگی‌هاست.

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان با بیان این‌که مرحله نخست پردیس اشراق واقع در کوه نخودی به بهره‌برداری رسید و اجرای مرحله دوم آن در انتظار حضور مشارکت‌کنندگان و انتخاب پیمانکار است، گفت: با ساماندهی و اجرای مراحل بعدی پردیس اشراق، می‌توان این منطقه را به مکان گردشگری تبدیل کرد.

صلواتی ادامه داد: علاقمندان و شرکت‌های دانش بنیان یا دانشجویان رشته‌های کشاورزی و فضای سبز می‌توانند طرح‌های خود را در جهت گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ارائه کرده تا پس از بررسی‌های کارشناسی با در اختیار گذاشتن زمین شاهد اجرای طرح‌های خلاقانه متناسب با اقلیم اصفهان در محدوده پارک طبیعی شرق باشیم.

وی افزود: دو هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی شرق اصفهان با ۷۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند شرق اصفهان وجود دارد که باعث پیشگیری از ورود ریزگردها به شهر شده است.

گراوسیس می‌تواند نگه دار خوبی برای گیاهان و درختان باشد

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان با بیان اینکه ۵۰ هکتار در کمربند شرق اصفهان دیم کاری شده است، گفت: برای نخستین بار فناوری گراوسیس با استفاده از واترباکس در کوه نخودی در عرصه‌ای به وسعت نیم هکتار به صورت پایلوت بکار گرفته شد که امیدواریم نتایج مطلوبی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه شرق از جمله شهر رویاها، نمایشگاه بین المللی اصفهان، رینگ چهارم و بازار بین المللی گل و گیاه که باعث شده روز به روز توجه به این منطقه حساس‌تر باشد، برای توسعه فضای سبز از ناژوان نیز حجم بیشتری پوشش داده می‌شود چرا که در ناژوان تنها ۳۰۰ هکتار فضا در اختیار شهرداری است اما در شرق ۷۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده در اختیار شهرداری قرار دارد.

صلواتی ادامه داد: ساماندهی شرق اصفهان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد البته منطقه چهار شهرداری نظارت قابل توجهی بر فضای سبز ایجاد شده داشته است.

وی تصریح کرد: پروژه توسعه شرق در مناطق ۱۵، چهار و شش درگیر شده که توجه به ایجاد این فضای سبز باعث می‌شود از ورود ریزگردها جلوگیری شود.

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان تأکید کرد: گراوسیس می‌تواند نگه دار خوبی برای گیاهان و درختان باشد و در طول سال از تبخیر آب جلوگیری می‌کند.

وی گفت: امیدواریم اجرای این طرح در پروژه شرق بستری فراهم کند که سایر طرح‌های خلاقانه و نوین را نیز اجرا کنیم.

کد خبر 456015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.