پای چهار درصدی‌ها در میان است؟

کاهش اقبال اجتماعی احزاب کشور، مجادله بین رئیس مجلس و معاون اول رئیس جمهور، نامه نگاری‌های پلیس ایران با اینترپل برای استرداد محمودرضا خاوری و استعفای رئیس سازمان خصوصی سازی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۲۷ آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انقراض ژنتیک و نسل در احزاب سیاسی» به بررسی کاهش اقبال اجتماعی احزاب کشور پرداخت و نوشت: فضای کشور به صورت تدریجی برای ورود به جو انتخاباتی آماده می‌شود. هرچند این جو بیشتر از سوی رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی شکل می‌گیرد و شاید میزان مشارکت مردم در این انتخابات در هاله‌ای از ابهام باشد هرچند معادلات انتخابات در ایران متفاوت‌تر از سایر کشورهاست و هر اتفاقی می‌تواند ورق را به سمت دیگری بچرخاند.

با این همه اما بازار گمانه‌زنی‌ها و پیش‫بینی‫ها داغ است. اصولگرایان تقریباً خود را برنده کارزار بعدی ریاست جمهوری می‌دانند چنانکه در انتخابات مجلس یازدهم نیز به واسطه کاهش مشارکت مردم تقریباً اکثریت آرا را به دست آوردند و حالا نیز شاید نیم نگاهی به خاموش ماندن آرای خاکستری برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ هستند.

از آن سو عده‌ای از تحلیلگران سیاسی نیز نتیجه را با توجه به شرایط قطعی می‌دانند. از جمله صادق زیباکلام که معتقد است حتی اگر رئیس دولت اصلاحات هم کاندیدا شود باز هم ۲۴ میلیون نفر مردم پای صندوق‌های رأی نخواهد آمد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «معمای استرداد خاوری» به بررسی نامه نگاری‌های پلیس ایران با اینترپل برای استرداد محمودرضا خاوری پرداخت و نوشت: محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم‌شده به‌دلیل مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی است که در مهر ۱۳۹۰ به بهانه «مشکلات عصبی حادث‌ شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود گریخت. خاوری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و بابت دریافت رشوه به ۱۰ سال محکوم شد. ۳ مرداد ۹۸ عزت‌الله یوسفیان‌ملا که نماینده مجلس بود، اینچنین به تشریح فرار خاوری پرداخت: «خاوری برای باز کردن حسابی به خوزستان رفته بود و گمان نمی‌کرد مشکلی ایجاد شود اما در آنجا او را دستگیر کرده و مورد بازجویی قرار دادند. خاوری به دفتر رئیس‌جمهور سابق زنگ زد و اطمینان داده بود که در دسترس است و فرار نمی‌کند؛ همین امر به بازداشتش در خوزستان خاتمه بخشید و به تهران آمد. بعد از مدتی نیز دعوتنامه‌ای برای حضور در نشست خارجی به ایشان رسید که باعث شد برای مأموریت به آلمان برود.

یوسفیان‌ملا ادامه داد: در ادامه از آنجایی که هر دستگاهی در طول سال دعوتنامه‌های نشست خارجی دارد، خاوری دید جلسه‌ای دعوت است و به‌راحتی برای شرکت در اجلاسی در آلمان به مأموریت رفت. پسر او دارای آژانس بزرگ توریستی بود و به او کمک کرد. حتی در این ماجرا معلوم شد اینترپل هم گزینشی افراد را می‌گیرد و درحالی‌که به‌راحتی می‌تواند او را دستگیر کند اما این کار را نمی‌کند. اینترپل به‌راحتی می‌توانست ایشان را دستگیر کند اما این کار را نکرد. آن عضو دولتی که باعث اتصال ایشان به دولت شد، هم همدست خاوری نبود و کسی تصور نمی‌کرد خاوری که مدیرعامل بانک ملی باشد چنین کاری کرده باشد.»

خبر فرار خاوری به کانادا، مهر ۹۰ رسانه‌ای شد. نه‌تنها رسانه‌های داخلی که رسانه‌های آمریکایی و کانادایی هم به این فرار واکنش نشان دادند. جامعه ایرانی‌های مقیم کانادا نیز همان موقع در نامه‌ای به رؤسای کشور از حضور خاوری در خاک کانادا گلایه کرده بودند. آنها در این نامه نام خاوری را بارها با فساد ۳۰۰۰ میلیارد تومانی صورت‌گرفته در ایران مرتبط دانسته‌اند. اما حتی با وجود ثبت اعلان قرمز برای این متهم فراری، همچنان خاوری که از سال‌ها پیش در کانادا خانه خریده و تابعیت آن را کسب کرده بود در این کشور زندگی می‌کند.

فروردین ۹۹ رئیس پلیس بین‌الملل درباره عدم استرداد خاوری به کشور، گفت: برای وی اعلان قرمز صادر شده و یکی از متهمانی است که علاوه بر کشور ایران از نظر سازمان اینترپل نیز تحت تعقیب است؛ البته باید گفت مهم‌ترین مبحث در مجامع بین‌المللی اینترپل این است که چه کنند اهداف کشورها به اهداف این سازمان نزدیک شود. سردار هادی شیرزاد افزود: استرداد در مرحله بعدی قرار دارد، استرداد یعنی اینکه فردی که تحت تعقیب قرار گرفته یا بازداشت شده، باید در سیکل قضائی کشور مذکور قرار بگیرد و مجموعه قضائی آن کشور حکم بر استرداد دهد و پس از این حکم، فرد مجرم به کشور درخواست‌کننده بازگردانده می‌شود. شیرزاد متذکر شد: از نظر ما تکمیل پرونده بدین معناست که یا متهم به کشور بازگردانده شده یا در پرونده مصالحه صورت گرفته باشد و از این بابت در بیش از ۱۰۰ مورد در سال گذشته یا متهمان به ایران بازگردانده یا پرونده بسته شده است.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاسخ جهانگیری به قالیباف» به بررسی جنجال بین رئیس مجلس و معاون اول رئیس جمهور پرداخت و نوشت: این روزها مجلس یازدهم به شدت با دولت ناهمسو با خود درگیری زبانی دارد. از نمایندگان اصول‌گرای متعلق به طیف‌های تندروتر این جناح، تا محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس که هر چند روز یک بار انتقادات خود از دولت و رئیس جمهور را بر زبان می‌آورد اما به نظر می‌رسد که از سوی دولت نیز تصمیم گرفته شد که با این روند مقابله شود. جدای از سخنان گاه و بی‌گاه رئیس جمهور، دو روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی با انتشار نامه‌ای به انتقادات قالیباف پاسخ داد. روز گذشته نیز معاون اول رئیس جمهور سخنانی در هفتاد و پنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر زبان آورد و با انتقاد شدید از برخی طرح‌ها و شعارهای مجلس یازدهم در حوزه‌های اقتصادی و نحوه تصویب لایحه بودجه کل کشور تاکید کرد: بودجه، چوب ادب سیاستمداران است به ویژه سیاستمدارانی که شعار می‌دهند! بودجه، همه را ادب می‌کند و سر خط می‌آورد.

معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه با اشاره به اهمیت بودجه سال ۱۴۰۰ کشور افزود: منابع و مصارف در بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد، اما متأسفانه اکنون مسائلی مطرح می‌شود که با ده برابر بودجه کنونی نیز نمی‌توان به آن جامه عمل پوشاند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: تجربه من به عنوان فردی که هم در دولت و هم در مجلس فعالیت کرده‌ام می‌گوید؛ بودجه چوب ادب سیاستمداران به‌ویژه سیاستمدارانی است که تنها شعار می‌دهند. منابع و مصارف در لایحه بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد. نمی‌توان ذهنی و خیالی منابع کشور را افزایش دهیم.

وی به عنوان نمونه اظهار کرد: برخی می‌گویند منابع گمرکی را افزایش بدهیم، کسی که این حرف را می‌زند نشان می‌دهد که کمترین آشنایی با اقتصاد ندارد، زیرا این دست محاسبه‌ها موجب افزایش قیمت همه کالاها در کشور می‌شود. باید آشکارا و شفاف به مردم بگویند درآمدی که از این تصمیم حاصل می‌شود، پیامدهای آن تورم و افزایش سرسام‌آور قیمت همه کالاها خواهد بود. نمی‌توان عوارض گمرکی را افزایش داد و تبعات آن را در جامعه ندید.

جهانگیری با این حال اظهار امیدواری کرد بودجه سال آینده، نقطه آغاز تفاهم و همکاری دولت و مجلس جدید باشد و اگر منابعی وجود داشته باشد که از چشم دولت دور مانده باشد و معرفی شود، قدردانی خواهیم کرد و منابع جدید را برای کمک به زندگی و معیشت مردم صرف خواهیم کرد. بودجه سال آینده کشور و جهت‌گیری‌های اصلی آن باید با محوریت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این‌که از هفته آینده بحث درباره منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت انجام خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که بودجه مطابق سنوات گذشته در زمان مقرر در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پای چهار درصدی‌ها در میان است؟» به بررسی واکاوی استعفای غیرمنتظره هشتمین رئیس سازمان خصوصی‌سازی پرداخت و نوشت: صندلی سازمان خصوصی‌سازی هم در حال تبدیل‌شدن به یک صندلی متزلزل در ساختار دولت است. ۲۴ آبان سال جاری، استعفای علیرضا صالح، هشتمین رئیس سازمان خصوصی‌سازی، به‌طرز غیرمنتظره‌ای رسانه‌ای شد. این استعفا در گام نخست با سکوت صالحی همراه بود تا اینکه خبر انتصاب سرپرست برای سازمان خصوصی‌سازی، تأیید استعفای او را به اطلاع عموم رساند. صالح که چند هفته قبل از شفافیت سازمان خصوصی‌سازی و سلامت در بخش اعظم اقدامات این مجموعه منهای چهار درصد واگذاری‌ها سخن گفته بود، یکباره استعفا داد؛ استعفایی که با واکنش برخی نمایندگان مجلس مواجه شد و شبهه‌هایی درباره ارتباط این استعفا با ابطال واگذاری هفت‌تپه و دشت مغان و فشارهایی برای جلوگیری از اجرای دیگر برنامه‌های رئیس سازمان را سر زبان‌ها انداخت. آیا ابطال‌های دیگری در راه بود که صالح را مجبور به کناره‌گیری از سازمان خصوصی‌سازی کرد؟

هشتمین رئیس سازمان خصوصی‌‎سازی استعفا داد؛ اقدامی که تا حدودی تعجب‌آور بود و این استعفای ناگهانی به حرف و حدیث‌هایی دامن زد. علیرضا صالح، هشتمین رئیس سازمان خصوصی‌سازی، کمی بعد از انتشار خبر بازداشت میرعلی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی برای این سمت انتخاب شد. پوری‌حسینی که واگذاری بنگاه‌هایی مثل آلومینیوم المهدی هرمزگان، آلومینیم ایران (ایرالکو)، پالایشگاه کرمانشاه، شرکت کشت و صنعت کارون خوزستان، شرکت کشت و صنعت مغان، کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در شوش، مجتمع گوشت اردبیل و موارد دیگر را در کارنامه خود داشت، بعد از انتقادهای زیادی که از سوی نمایندگان مجلس به عملکردش وارد شد، با پیشنهاد نمایندگان مجلس از کشور ممنوع‌الخروج و در تاریخ ۲۳ مرداد ۹۸ خبر بازداشتش منتشر شد. او با دستور مقامات قضائی و با اتهام خصوصی‌سازی‌های بدون ضابطه و افسارگسیخته و واگذاری‌های رانتی به افراد خاص بازداشت شد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اوباما: کشور به شدت از هم گسیخته / ترامپ: قانون اساسی آمریکا فرو پاشیده است» به بررسی بحران ساختاری در آمریکا پرداخت و نوشت: هر چه زمان بیشتر می‌گذرد مکانیسم انتقال قدرت در جامعه از هم گسیخته آمریکا بیشتر با ابهام مواجه می‌شود. ترامپ طی دو هفته‌ای که از انتخابات گذشته همچنان بر طبل تقلب می‌کوبد و میلیون‌ها هوادار وی نیز در سراسر این کشور ادعای وی را پذیرفته‌اند. شماری از طرفداران ترامپ نیز بر طبل جنگ می‌کوبند آنها می‌گویند «چه ترامپ پیروز شود چه نشود زمان آن رسیده که ما برخیزیم چون ما بدون جنگ و خونریزی کوتاه نمی‌آییم.اگر آنها جنگ می‌خواهند ما انجامش می‌دهیم». ترامپ نیز همچنان در توئیتر مشغول مبارزات انتخاباتی است و هر روز چند توئیت درباره تقلب در انتخابات منتشر می‌کند. وی که تا پیش از این انتخابات را زیر سوال برده بود روز دوشنبه نیز قانون اساسی را زیر سوال برد. ترامپ دیروز با انتشار رشته توئیت‌هایی تأکید کرد که تخلفات انتخاباتی به بدترین شکل قانون اساسی آمریکا را متلاشی کرد. ترامپ بار دیگر با متهم کردن رسانه‌های آمریکا به تلاش برای وانمود کردن «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نوشت: «به چه دلیل رسانه‌های اخبار جعلی، به طور مداوم وانمود می‌کنند که جو بایدن، به ریاست‌جمهوری می‌رسد و حتی به طرف ما اجازه نمی‌دهند که نشان دهیم -که البته ما تازه آماده می‌شویم که نشان دهیم- چه طور قانون اساسی بزرگ ما را در انتخابات ۲۰۲۰ به بدترین شکل متلاشی و نقض کردند». ترامپ در ادامه این پیام توئیتری، به مجموعه‌ای از تخلفاتی که به نظر وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صورت گرفته تا مانع پیروزی وی در این انتخابات شود، اشاره کرد و نوشت:

«قانون اساسی به شیوه‌ای مورد حمله قرار گرفت که هرگز پیش از این اتفاق نیافتاده بود! از شمار زیادی از ناظران انتخاباتی که از اتاق‌های شمارش آرا در بسیاری از ایالات ما، بیرون‌انداخته شدند، گرفته تا میلیون‌ها رأیی که دموکرات‌ها تنها به نفع دموکرات‌ها تغییر دادند، همچنین رأی‌دهی بعد از پایان زمان انتخابات و استفاده از نظام رأی‌گیری «دامینین» چپ افراطی‌ها (رأی‌گیری الکترونیکی) که در تگزاس و مکان‌های بسیار زیاد دیگری رد شده است زیرا خوب و ایمن نیست». رئیس‌جمهور آمریکا سپس با اشاره به این موارد بار دیگر تأکید کرد که آرا صندوق‌های پستی باید فاقد ارزش باشد و ادامه داد: «آنهایی که مسئول محافظت از قانون اساسی ما هستند، نمی‌توانند اجازه دهند که نتایج جعلی انتخابات پستی ۲۰۲۰ همچنان پابرجا باشد. جهان نظاره‌گر است!».ترامپ همچنین روز یک شنبه در پیامی بایدن را پیروز انتخابات معرفی کرده بود که با تقلب پیروز شده، دیروز در جدیدترین پیام توئیتری خود، بار دیگر خود را پیروز معرفی کرد و گفت: «من در انتخابات پیروز شدم».

کد خبر 455931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.