مردم انتخاب الکترونیکی رئیس جمهور را تجربه می‌کنند؟

برگزاری انتخابات الکترونیکی در ایران طرحی است که اجرای آن بارها توسط دولت‌های مختلف وعده داده شده است اما تاکنون عملی نشده است؛ این در حالی است که این روند در اکثر کشورهای جهان اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع بیماری کرونا و شرایط سیاسی کشور، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری را تحت تأثیر قرار داده و بار دیگر ضرورت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی برای رعایت نکات بهداشتی و بالا بردن میزان مشارکت را گوشزد کرده است.

انتخابات الکترونیکی این روزها به یکی از موضوعات مورد بحث مسئولان تبدیل شده و مخالفان و موافقان بسیاری دارد. حامیان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک اعتقاد دارند که این کار می‌تواند هزینه‌های برگزاری انتخابات را کاهش داده و در عین حال مشارکت عمومی را افزایش دهد.

موضوع اصلی در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیک، تامین امنیت آن است که در مختصات جهانی نیز محل ابهام و تردید برخی جوامع بوده‌ است. منتقدان این طرح نیز معتقدند بدون استفاده از کاغذ، باز شمارش آرای اخذ شده فرایندی مشکل بوده و در عین حال دستکاری و تقلب در شمارش می‌تواند نتایج واقعی را به هم بریزد. این موضوع البته از نظر شورای نگهبان که خود از حامیان پیشرفته‌تر شدن روند انتخابات است مورد تردید است.

عباسعلی کدخدایی در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران در ارتباط با تامین امنیت انتخابات الکترونیک گفت: "آنچه که در برگزاری انتخابات مهم است، چه انتخابات الکترونیکی باشد و یا به صورت روش سنتی و دستی باشد، سلامت انتخابات و پاسداری و صیانت از رأی مردم است که نباید خدشه‌ای به این امانت‌ها وارد شود؛ لذا باید در این خصوص نگاه ما به پاسداری و صیانت از آرای مردم باشد. "

وزارت کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات اخیراً اعلام کرد که شورای نگهبان امنیت صندوق‌های الکترونیکی را تأیید نمی‌کند که بنا بر اعلام مسئولان وزارت ارتباطات هنوز زیرساخت‌های فنی و سخت‌افزاری جهت برگزاری اینگونه انتخابات در سراسر کشور تأمین نشده است.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم بر این موضوع تاکید دارند که هنوز زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور وجود ندارد که در همین رابطه محمد محسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در مصاحبه‌ای گفت که بعید است انتخابات سال آینده ریاست جمهوری به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود.

جمال عرف، معاون وزیر کشور اخیراً از کمبود تعداد صندوق‌های رأی الکترونیک سخن گفته بود و اعلام کرد که "وزارت کشور آمادگی دارد تا با همکاری شورای نگهبان کار کند. اگر در تمام شعب که قطعاً برای سال ۱۴۰۰ به ۶۰ هزار شعبه می‌رسند، نتوانیم انتخابات را الکترونیک برگزار کنیم، اما حداقل در یک پنجم شعب می‌توان این کار را انجام داد. "

اما بر اساس آنچه که کدخدایی در یکی از نشست‌های خبری خود اعلام کرده بود، شورای نگهبان هنوز نتوانسته است با مسئولان وزارت کشور به یک مرحله مشخصی برسند که از جهت تضمین امنیت آرا اطمینان ایجاد شود.

حال باید منتظر بود تا دید در خلال زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر سال ۱۴۰۰، از سوی دستگاه‌های متولی در زمینه فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک و همینطور تأمین امنیت آن چه اقداماتی می‌شود.

انتخابات الکترونیک دقت شمارش آرا را افزایش می‌دهد

محمد حسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به خبرنگار ایمنا می‌گوید که بعید است انتخابات ۱۴۰۰ به صورت کامل الکترونیک برگزار شود؛ زیرا وزارت کشور و وزارت ارتباطات هنوز زیر ساخت‌های لازم را برای برگزاری انتخابات الکترونیک فراهم نکرده‌اند و برخی از نقاط کشور هنوز فاقد زیر ساخت‌های ارتباطی از جمله اینترنت و شعبه‌های اخذ رأی الکترونیک است.

به گفته وی، کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی وظیفه‌ای در قبال برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک ندارد؛ زیرا اختیارات لازم نحوه برگزاری انتخابات را به دولت واگذار کرده است.

به گفته این نماینده مجلس، در صورتی که انتخابات ۱۴۰۰ به صورت الکترونیک و با برنامه اجرا شود، می‌تواند هزینه‌های برگزاری انتخابات را کاهش داده و دقت نظر شمارش آرا را افزایش دهد.

انتخابات الکترونیک باید در سراسر کشور اجرا شود

حسین محمد صالحی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک دارای مزایایی چون جلوگیری از هرگونه تقلب و کاهش هزینه‌های انتخاباتی در شمارش آرا است.

به گفته وی، بعید است انتخابات ۱۴۰۰ در تمامی نقاط کشور به صورت الکترونیک برگزار شود؛ زیرا برخی از مناطق فاقد زیر ساخت‌های لازم ارتباطی و اینترنت است.

به گفته این نماینده مجلس، اینکه انتخابات الکترونیک تنها در برخی از نقاط کشور برگزار شود می‌تواند عامل افزایش بروز تخلفات در شمارش آرا شود؛ بنابراین اگر قرار به انجام این کار باشد، باید به صورت کامل و در سراسر کشور اجرا شود. مبحث انتخابات الکترونیک هنوز در کمیسیون شوراهای مجلس یازدهم مطرح نشده است.

محمدصالحی خاطرنشان می‌کند: ناصر مشایخی، مدیرکل مخابرات منطقه اصفهان اخیراً در فضای مجازی اعلام کرد که استان اصفهان برای برگزاری انتخابات الکترونیک در سال ۱۴۰۰ آمادگی کامل دارد.

مردم به بازشماری سنتی آرا اطمینان بیشتری دارند

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور معتقد است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده در صورتی که قوای اجرایی و نظارت برای برگزاری انتخابات الکترونیک به توافق برسند، منع قانونی برای اجرای آن وجود ندارد.

وی ضمن مخالفت با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک می‌گوید که انتخابات ریاست جمهوری به صورت ملی برگزار می‌شود و برای مردم اطمینان بخش‌تر است که آرا به صورت سنتی بازشماری شود.

به گفته این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، بهتر است که تنها انتخابات شوراهای شهر به صورت الکترونیک برگزار شود؛ زیرا این انتخابات‌ به صورت محلی و با حساسیت کمتر و با تعداد زیادی کاندیدا برگزار می‌شود.

ابوترابی خاطرنشان می‌کند: بهتر است انتخابات شوراها مانند سال ۹۶ به صورت الکترونیک در برخی از استان‌هایی که از زیر ساخت‌های لازم برخوردار است برگزار شود.

کد خبر 455913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.