دومین جشنواره "بز مهابادی اردستان" برگزار می‌شود

دومین جشنواره بز مهابادی اردستان، پنجم آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه افزون بر ۵۰ درصد درآمد دامداران مهابادی از پرورش بز کویری تأمین می‌شود، گفت: بز مهابادی در مناطق گرمسیر بیابانی استان مانند شهرستان‌های اصفهان، نطنز، کاشان، اردستان، نائین، ورزنه و میمه و مناطق کوهستانی پرورش می‌یابد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ هزار رأس بز کویری در مهاباد، گفت: نزدیک به ۱۷۰ خانوار در مهاباد این بز را پرورش می‌دهند و از طریق دامداری امرار معاش می‌کنند.‌

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: با وجود اقتصادی بودن پرورش بز کویری و تنوع و کیفیت محصولات آن، در سال اخیر آمیخته‌گری‌های کنترل نشده‌ای بین این گونه زیستی با نژادهای مختلف رخ داده که خطر انقراض و جایگزینی با نژادهای غیربومی را جدی کرده است زیرا دام‌های حاصل از آمیخته‌گری برای پرورش در شرایط اقلیمی و بیابانی کویر مناسب نیستند و به دلیل محدودیت تأمین علوفه و آب باکیفیت در مراتع قشلاقی و ییلاقی از بین می‌روند.

ایراندوست خاطرنشان کرد: به منظور حفظ این توده ژنتیکی ارزشمند و جلب توجه مسئولان دولتی و غیردولتی به حمایت از تولید این گونه دام و حرفه گله داری و دامداران مهابادی و همچنین تشویق و تقدیر پرورش دهندگان برتر این دام، دومین جشنواره بز مهابادی در پنجم آذرماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امسال جشنواره به صورت مجازی و وبینار به آدرس: Vc.iate.ir کانال ۶ برگزار خواهد شد و از همه دامداران و پرورش دهندگان استان و کشور برای حضور مجازی در جشنواره دعوت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین جشنواره "بز مهابادی" آذرماه سال گذشته با حضور مسئولان استانی، دامداران نمونه و مردم محلی به مدت پنج روز در مهاباد از توابع شهرستان اردستان برگزار شده بود و این گونه زیستی به عنوان میراث ملموس این خطه ثبت شد.

بز اهلی نژادهای گوناگونی دارد که در سراسر جهان پراکنده‌اند و به احتمال زیاد منشأ آنها پاژن یا بز وحشی ایران بوده است. امروزه بیش از ۳۰۰ نژاد بز اهلی با ویژگی‌های مختلف در سراسر جهان مشاهده شده است که شماری از آنها از نظر اقتصادی و زندگی انسان اهمیت فراوانی دارد.

یکی از نژادهای بزهای اهلی نژاد بز مهابادی معروف به بز کویری اردستان در استان اصفهان است، حیوان پرطاقتی که در دشت‌های پست بیابان‌ها و مناطقی که دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک هستند و همچنین در مناطق کوهستانی کم علف به خوبی پرورش می‌یابد.

نژاد امروزی بز کویری به رنگ سیاه با موهای بلند است که از موهای آن برای بافت سیاه چادر استفاده می‌شود. بز حیوانی چابک و زرنگ با جثه کوچک، سر مثلثی شکل که به رنگ‌های اصلی آهویی، مرسیاه، دودی، هرگ، چرمی و خلج وجود دارد.

بز مهابادی یا بز کویری یکی از دام‌هایی است که در تأمین گوشت، فرآورده‌های لبنی و اقتصاد خانوار دامداران نقش ارزنده‌ای داشته و توانسته شرایط خشک کویری در مراتع قشلاقی تا شرایط سخت کوهستانی در مناطق ییلاقی را به خوبی تحمل کند.

همچنین شغل گله داری از دیرباز در زمره مشاغل پردرآمد بسیاری از اهالی مهاباد بوده است و هنوز شمار زیادی از مردم از این طریق امرار معاش می‌کنند.

شاید پیشینه حرفه دامداری در مهاباد معادل قدمت آن شهر باشد ولی بر اساس مستندات از سال ۱۲۶۷ پروانه چرای دام برای دامداران مهاباد صادر شده است. در سندهای قدیمی ازدواج زنان مهابادی مشاهده شده است که در مهریه زنان دامداران اغلب بوکن‌ها (در اصطلاح محلی کنده) و تعدادی دام وجود داشته که نشان دهنده اهمیت و قدمت دیرینه حرفه دامداری در مهاباد است.

کد خبر 455905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.