انتقاد به سوءاستفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان، خانه کارگران است، گفت: فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی، دغدغه مشترکی برای خدمت رسانی به جامعه کارگری دارند و این دغدغه مشترک زمینه ساز همکاری و نزدیکی ما و فراکسیون کارگری است.

به گزارش ایمنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر مصطفی سالاری در جلسه با اعضای هیأت رئیسه فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی بر لزوم تبادل نظر مستمر سازمان تأمین اجتماعی و تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضا و هیأت رئیسه فراکسیون کارگری تاکید کرد.

وی اظهار کرد: ما در کوتاه مدت مشکل خاصی برای ایفای تعهدات و استمرار و تأمین منابع برای خدمت نداریم و البته ارزیابی ما نشان دهنده اولویت برخی تغییرات در سازمان تأمین اجتماعی است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: بیمه حمایتی برای گسترش پوشش تأمین اجتماعی اقدام خوبی است اما اگر با تأمین منابع متناسب و دائمی همراه نباشد، شاهد جابجایی منابع در بین اقشار تحت پوشش خواهیم بود که شرعا و اخلاقاً درست نیست.

سالاری افزود: در شرایط فعلی، پوشش بیمه‌ای که از منابع خود افراد برقرار شده است و پوششی که با حمایت دولت برقرار می‌شود، نوعی تبعیض ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در مشاغل سخت و زیان آور نیز هرچند اصل قانون و انگیزه اولیه تصویب و اجرای این قانون کاملاً درست است اما نحوه تصویب قانون و رویه اجرای آن به گونه‌ای است که برخی اصناف و افرادی که واقعاً مستحق نیستند، از این مزایا برخوردار می‌شوند و شاهد نوعی تبعیض و یا سو استفاده هستیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به بازنشستگی افرادی در سنین ۴۰ سالگی و کمتر بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان آور، گفت: در همه دنیا سن افراد ملاک بازنشستگی است نه سنوات کار و هر چه کار بیشتری انجام شود، حقوق بازنشستگی افزایش می‌یابد.

سالاری اصلاح بسیاری از قوانین و رویه‌های جاری سازمان تأمین اجتماعی را نیازمند همفکری و مشورت نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: برخی از صندوق‌های بازنشستگی از بودجه دولت استفاده می‌کنند و دولت به سختی هزینه آنها را تأمین می‌کند و اگر تأمین اجتماعی هم مثل بقیه صندوق‌ها شود، دولت توان پرداخت حقوق را نخواهد داشت.

وی با تاکید بر وجود نگاه بلند مدت و آینده‌نگر برای ایجاد تغییرات بنیادین در برخی قوانین تأمین اجتماعی، گفت: باید این مسائل را برای آینده کشور حل کنیم.

سالاری تاکید کرد: ما برای میان مدت و بلند مدت این صندوق دغدغه داریم و باید به فکر آینده این سازمان و جامعه کارگری باشیم.

علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: فراکسیون کارگری از فعال‌ترین و پر تعدادترین فراکسیون‌های مجلس است و ۱۸۰ عضو دارد که اهمیت کارگران را برای مجلس نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تأمین اجتماعی از مباحث بسیار مهم برای جامعه کارگری است، افزود: مطالبات جامعه کارگری متنوع است و حقوق و معیشت و آموزش و ایمنی محیط کار و روابط کار و تأمین اجتماعی را در برمی‌گیرد.

بابایی کارنامی در ادامه اظهار کرد: درباره استقلال سازمان تأمین اجتماعی انتقاداتی وجود دارد و ما در مجلس شورای اسلامی احیای شورای عالی تأمین اجتماعی را پیگیری می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه بیشتر به سازمان تأمین اجتماعی در زمان بررسی بودجه‌های سالیانه کشور تاکید کرد و گفت: در بودجه سال آینده نهایت همکاری و کمک را به سازمان تأمین اجتماعی خواهیم داشت و انتظار خدمات بیشتر و توسعه خدمات به جامعه داریم.

کد خبر 455848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    چرااینقدرگیردادید به مشاغل سخت وزیان آور این روزها کارخانه ای که به کارگرش نه ماسک ونه سمعک گوش برا آلودگی صدا ونه شیر پاستوریزه میده به کارگرش انتظار نداشته باشید که ازقانون مشاغل سخت استفاده نکنه اگه بخاد 30سال کارکنه که نمیتونه کارکنه سال اول بازنشستگی دراثر آسیب وزیان بدنی جان خود رااز ست می دهد