تامین مالی از بازار سرمایه ۶ برابر شد

مجموع تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در نیمه نخست سال ۹۹ به ۳۲۶۹.۰ هزار میلیارد ریال رسید که در مدت مشابه سال قبل، ۴۸۴.۵ هزار میلیارد ریال بود.

به گزارش ایمنا به نقل به نقل از ایبِنا، بانک مرکزی در گزارشی، شاخص‌ها و نماگرهای بازار اوراق بهادار تهران را منتشر کرد. بر اساس این آمار، اندازه بازار اوراق بهادار که شامل مجموع ارزش بازار سهام، بدهی و ارزش صندوق‌های قابل معامله است، در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از چهار برابر شد. اندازه این بازار از ۱۵۰۹۶.۳ هزار میلیارد ریال در شش ماهه نخست سال ۹۸ به ۷۸۹۲۲.۱ هزار میلیارد ریال در شش ماهه امسال رسید. اندازه این بازار در ۱۲ ماهه سال ۹۸، حدود ۲۶۱۴۹.۸ هزار میلیارد ریال بود.

همچنین در ۶ ماهه امسال، مجموع تأمین مالی از طریق بازار سرمایه با رشد پنج برابری نسبت به شش ماهه نخست سال ۹۸ مواجه شد. این میزان از فروردین تا شهریور سال ۹۹، به ۳۲۶۹.۰ هزار میلیارد ریال رسید که در مدت مشابه سال قبل، ۴۸۴.۵ هزار میلیارد ریال بود.

ارزش صندوق‌های قابل معامله که شامل ارزش این صندوق در بازارهای بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی است هم رشد ۳۹۸.۵ درصدی را به ثبت رساند که نیمه نخست امسال به ۶۱۹.۶ هزار میلیارد ریال رسید. این میزان در شش ماهه نخست سال ۹۸، حدود ۱۲۴.۳ هزار میلیارد ریال بود.

بر اساس این گزارش شاخص کل در بازار بورس اوراق بهادار تهران در نیمه نخست سال گذشته ۳۰۲ هزار و ۱۰۴ میلیارد واحد را ثبت کرد که نسبت به یک میلیارد و ۵۹۵ میلیون و ۱۶۰ میلیارد واحد مدت مشابه امسال با رشد ۴۲۸.۰ درصدی مواجه شد.

ارزش بازار سهام نیز در این بخش در نیمه نخست امسال با رقم ۶۰ هزار و ۳۵ هزار میلیارد ریال بسته شد و رشد ۴۴۳.۵ درصدی را به ثبت رساند. این میزان در نیمه نخست سال ۹۸ حدود ۱۱۰۴۵.۴ هزار میلیارد ریال بود.

در شش ماهه سال ۹۸، حجم معاملات در بورس ۴۸۶.۶ میلیارد سهم بود که در نیمه نخست امسال به ۱۰۹۰ میلیارد سهم رسید و رشد ۱۲۴.۰ درصدی را ثبت کرد. در این مدت همچنین، میزان ارزش معاملات در این بازار هشت برابر شد به نحوی که از ۱۴۴۵.۶ هزار میلیارد ریال شش ماهه سال ۹۸ به ۱۴ هزار و ۲۰۶ هزار میلیارد ریال در مدت مشابه امسال رسید.

بر اساس این گزارش، شاخص کل در بازار فرابورس در نیمه نخست سال ۹۸ از ۴۰۱۷ میلیارد واحد به ۱۷۵۹۹ میلیارد واحد در نیمه نخست سال ۹۹ رسد و رشد ۳۳۸.۱ درصدی را ثبت کرد.

در مدت مذکور سال ۹۸، ارزش بازار سهام فرابورس با رشد ۴۲۲.۳ درصدی از ۳۱۲۷.۷ میلیارد ریال به ۱۶ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال رسید. همچنین در مقایسه نیمه نخست سال ۹۸ و ۹۹، ارزش بازار بدهی فرابورس نیز رشد ۱۵۸.۰ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد؛ از ۶۹۶.۹ میلیارد ریال به ۱۷۹۸.۰ میلیارد ریال.

کد خبر 455822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.