وضعیت مناطق مرزی ایران پس از آتش بس قره باغ

نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی روایت خود از وضعیت مناطق مرزی ایران پس از آتش بس در قره باغ را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، حسین حاتمی با اشاره به شرایط مناطق مرزی با آذربایجان و ارمنستان پس از انعقاد پیمان آتش بس بین دو کشور و استقرار نیروهای حافظ صلح اظهار کرد: استقرار صلح و آرامش در نزدیکی مرزهای ایران، مطلوب ما و منطقه است و هر دو کشورِ درگیر در قره باغ نیز بی شک از این اتفاق سود خواهند برد، اما مردم به هیچ عنوان حضور هیچ عنصر فرامنطقه‌ای را در مرز و سرزمین خود نمی‌پذیرند و اجازه نقش آفرینی به آن‌ها را نخواهند داد.

وی افزود: امیدواریم آتش بس اخیر در قره باغ منجر به صلح دائمی در منطقه شود و به امنیت پایدار کمک کند، تا ملت مسلمان آذربایجان پس از سال‌ها طعم صلح و آرامش را تجربه کند.

نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس با اشاره به سابقه دیرینه دوستی مردم دو کشور دو سوی ارس گفت: زمینه‌های همکاری گستره اقتصادی و فرهنگی از دیرباز فرصت خوبی بوده که می‌توان از آن به نفع کشورها استفاده کرد و وجود مشترکات فرهنگی و آثار تاریخی نیز به گسترش این همکاری‌ها کمک خواهد کرد.

حاتمی تاکید کرد: از زمان انعقاد قرارداد آتش‌بس، بازدیدهایی از منطقه و نقاط مرزی داشتیم و بر اساس شواهد، هر دو سوی درگیر به توافق پایبند بوده و تاکنون تبادل آتشی گزارش نشده است، همچنین پاسگاه‌های مرزی آذربایجان نیز در حال بازسازی و استقرار نیروهای مرزی هستند و در روستاهای مرزی جمهوری اسلامی ایران نیز آرامش حکمفرما است.

وی با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به بازسازی منطقه، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود زیر ساخت‌های مواصلاتی در مرز ایران و آذربایجان، این توان وجود دارد که در بازسازی مناطق آسیب دیده با کشورهای درگیر مشارکت کنیم و توان مهندسان ایرانی در بهبود اوضاع و زیر ساخت‌های کشورهای همسایه به‌کار گرفته شود.

نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در پایان تصریح کرد: نیروی امنیتی و مرزبانی و بسیج مردمی با آمادگی کامل اوضاع مرز را رصد می‌کنند و با اشراف اطلاعاتی همه تحرکات را زیر نظر دارند و با کوچک‌ترین اقداماتی که مخل امنیت مرزهای کشور باشد مقابله خواهند کرد.

کد خبر 455814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.