قالیباف: مجلس نباید با مأموریت‌های اضافی بر کسری بودجه بیفزاید

رئیس مجلس شورای اسلامی، ظرفیت مالیاتی کشور را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: کمیسیون اقتصادی در حوزه «مالیات بر سود سرمایه» کاری را آغاز کرده که گامی در حوزه اصلاح ساختار بودجه باشد و واردات و صادرات را تعیین تکلیف کند، پس مجلس نباید با مأموریت‌های اضافی بر کسری بودجه بیفزاید.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف در دوازدهمین نشست شورای هماهنگی رؤسای کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی که روز دوشنبه برگزار شد با اشاره به پیشنهاد ۵۰ تن از نمایندگان مجلس که روز گذشته تحت عنوان برخی احکام بودجه در صحن علنی به تصویب رسید اشاره و اظهار کرد: این طرح به عنوان احکامی از بودجه سال ۱۴۰۰ نبوده و اصلاح ساختار بودجه نیست بلکه مواد این طرح برای تکمیل احکام سابق در قانون بودجه تدوین شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه احکام بودجه قرار است اصلاح ساختار بودجه را تسهیل کند، افزود: اصلاح ساختار بودجه نیز مبحث مهمی است و بودجه باید بدون کسری، تدوین و تصویب شود تا منابع و هزینه‌ها با هم هماهنگ باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید توجه داشت که در شرایط حاضر، فروش نفت خام و فراورده‌های آن نمی‌تواند به عنوان درآمد مطمئنی باشد که در بودجه کشور لحاظ شود، لذا باید گام‌های جدی در بحث اصلاح ساختار بودجه برداشته شود.

قالیباف ادامه داد: ظرفیت مالیاتی کشور بسیار بالا است و کمیسیون اقتصادی در حوزه CGT کاری را آغاز کرده که می‌تواند به عنوان گامی در حوزه اصلاح ساختار بودجه باشد و واردات و صادرات را تعیین تکلیف کند، پس مجلس نباید خود با قرار دادن مأموریت‌های اضافی در زمان بررسی لایحه بودجه، بر کسری بودجه بیفزاید. در حوزه ارز نیز علیرغم وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی، هیچ تأثیری در تأمین کالاهای اساسی مردم نداشته است و مجلس باید نظارت جدی بر آن داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت نرخ فروش ارز باعث ایجاد درآمدی برای دولت شده که محل هزینه آن را نیز بر اساس اولویت‌های خود تعیین می‌کند که باعث بی‌عدالتی در بخش‌هایی می‌شود که بازنشستگان نمونه آن هستند.

در این نشست رؤسای کمیسیون‌ها و برخی اعضای هیأت رئیسه مجلس نیز به ارائه پیشنهاداتی درباره موضوعات مطرح شده پرداختند.

کد خبر 455792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.