شبکه حمل و نقل شهری باید متناسب با بافت تاریخی باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: از آنجا که بافت تاریخی ظرفیت محدود و کالبد ظریف و نحیفی دارد نباید فشار اضافه بر آنها وارد شود و ضروری است از وسایلی با عرض کم و قابلیت مانور بیشتر استفاده شود.

شهاب‌الدین کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امکان مداخله کالبدی در بافت‌های تاریخی وجود ندارد و این بافت‌ها باید حفظ شوند، اظهار کرد: شرایط کالبدی بافت‌های تاریخی برای وسایل نقلیه با مقیاس بزرگ مناسب نیست و بسیاری از بافت‌ها برای تردد خودرو شخصی نیز مناسب نیستند.

وی خاطرنشان کرد: این بافت‌ها نفوذپذیری پایینی دارند و برای حمل و نقل همگانی قابل دسترس نیستند اما از آنجایی که دسترسی خودروهای امدادی به عمق این بافت‌ها ضروری است باید نوع طراحی وسایل نیز تغییر کند.

این کارشناس حمل و نقل تصریح کرد: آماده سازی وسایل به صورت سفارشی به خصوص در شهرهای کشورهای اروپایی مرسوم است و از این وسایل برای ارائه خدمات شهری، حمل زباله، ارائه خدمات اورژانس و آتش نشانی استفاده می‌شود.  این وسایل با عرض کمتر و قابلیت مانور بیشتر و در محل‌هایی نزدیک‌تر به این بافت‌ها قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به ارزش بافت‌های تاریخی، عنوان کرد: یکی از فاکتورهای اساسی ارائه خدمات امدادی در شهرها سرعت بالای وسایل امدادی است تا دسترسی به محل حادثه در کوتاه‌ترین زمان ممکن شود.

این کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: در بافت‌های تاریخی به جای افزایش سرعت وسایل امدادی باید محل‌های ارائه خدمات و ایستگاه‌های اورژانس و آتش نشانی را در فاصله‌ای نزدیک‌تر جانمایی کرد تا دسترسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شود.

سیاست‌های عبور و مرور در این بافت‌ها باید برای ساکنان و غیرساکنان متفاوت باشد

کرمانشاهی گفت: برای خودرو شخصی ساکنان بافت تاریخی نیز در نظر داشتن پارکینگ‌های محلی راهکار مناسبی است تا ساکنان به جای اینکه کاملاً به محل سکونت خود نزدیک شوند در فواصل ۱۰۰ تا ۲۵۰ متر، از پارکینگ‌های محلی استفاده کنند تا فشار از روی شبکه حمل و نقل برداشته شده و شرایط برای بهبود حرکت پیاده و دوچرخه فراهم شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های عبور و مرور در این بافت‌ها باید برای ساکنان و غیرساکنان متفاوت باشد، تاکید کرد: لازم است برای عبور و مرور ساکنان امتیازهایی در نظر گرفته شده و شرایطی فراهم شود زیرا بافت تاریخی تحمل عبور و مرور حجم بالای وسایل نقلیه را ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه حفاظت از میراث فرهنگی و بافت تاریخی یک اصل و ضرورت است و بقیه باید خودشان را با آن سازگار کنند، اظهار کرد: تغییر ابعاد وسیله نقلیه، سفارشی شدن وسایل ارائه خدمات شهری (خدمات امدادی و اضطراری)، تعبیه پارکینگ‌های محله‌ای به دلیل دسترسی نداشتن به همه پلاک‌ها و تفاوت سیاست‌ها در قبال ساکنان بومی بافت و ساکنان غیربومی از جمله روش‌های مدنظر است.

کرمانشاهی افزود: از آنجا که بافت تاریخی ظرفیت محدود و کالبد ظریف و نحیفی دارد، نباید فشار اضافه بر آن وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور بازدید یا اقامت گردشگر و بازدید کننده نیاز است شرایط پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه، همینطور مبلمان شهری و پارکینگ بهبود یابد و کف‌سازی مناسبی در کوچه‌ها انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در آئین نامه طراحی راه‌های شهری نیز مسئله بافت تاریخی از مابقی بافت‌های شهر متمایز شده است و ضوابط میراث فرهنگی را اعلام کرده‌ایم که در بالادست ضوابط طراحی شهری قرار می‌گیرد و بدون استناد به این آئین نامه نمی‌توان برای تعریض معابر در بافت تاریخی اقدام کرد.

کد خبر 455781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.