به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سیدجواد حسینی در بیست و سومین نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی که با محوریت ارائه گزارش کارشناسی برنامهریزی آموزشی و درسی دانشآموزان با آسیب بینایی برگزار شد با بیان اینکه ۱۸۷ محتوای آموزشی برای نابینایان تألیف یا مناسب سازی شده است، اظهار کرد: این تعداد محتوای آموزشی شامل ۱۰۳ عنوان کتاب بریل، ۴۳ عنوان کتاب صوتی و ۴۱ عنوان کتاب درشت خط ویژه تمامی دورههای آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: تألیف ۲۰ عنوان راهنمای معلم و هفت دستورالعمل ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا از دیگر محتواهای تولید شده در حوزه دانش آموزان با آسیب بینایی است.
حسینی با ارائه آماری از دانش آموزان آسیب دیده بینایی اظهار کرد: ۶۷۲۰ دانشآموز آسیب دیده بینایی تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند که از این تعداد ۴۵۸۵ دانش آموز در مدارس تلفیقی و۲۱۳۵ دانش آموز آسیب دیده بینایی در ۴۳۲ کلاس درس و ۳۲ مدرسه ویژه نابینایان مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تحول در توسعه رشتههای تحصیلی و تغییر جهت از شاخه نظری به شاخه مهارتی برای دانش آموزان با آسیب بینایی را از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: گسترش رشتههای تحصیلی برای این دانش آموزان از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و تاکنون رشتههای مدیریت خانواده، کامپیوتر و موسیقی مدارس خاص برای این دانش آموزان ایجاد شده است و این دانش آموزان در مدارس عادی نیز میتوانند در تمامی رشتههای مورد علاقه خود تحصیل کنند.
وی افزود: یکی دیگر از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه نابینایان نهضت آموزش خط بریل است که تاکنون ۵۰ درصد این برنامه در استانها اجرا شده است و استانها باید بر اساس سهمیه تعیین شده جهت تحقق صد درصدی این برنامه تلاش کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص توسعه فضاهای ارائه خدمات ویژه به دانش آموزان استثنایی بویژه دانش آموزان با آسیب بینایی اظهار کرد: یک پارک تحرک و جهتیابی ویژه نابینایان در کشور راه اندازی شده است و تعداد این پارکها تا پایان سال جاری به ۲۱ پارک خواهد رسید همچنین دو اتاق چند حسی در سال جاری افتتاح شده است و تا پایان سال ۱۰ اتاق چند حسی دیگر نیز افتتاح میشود.
وی تصریح کرد: ساخت مراکز پیش دبستانی مستقل ویژه نوآموزان با آسیب بینایی یکی از برنامههای جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در استانها است و ساخت یک مرکز مستقل پیش دبستانی برای این نوآموزان در خراسان رضوی آغاز شده است.
حسینی با بیان اینکه برای توسعه زیر ساختها، امکانات، فضا و تجهیزات استاندارد دانش آموزان با نیاز ویژه اقدامات خوبی در آموزش و پرورش استثنایی انجام شده است، اظهار کرد: بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور مورد نیاز است که از این تعداد ۱۰۳ مدرسه در قالب طرح خشت تا بهشت در هفت ماه گذشته کلنگ زنی شده یا به بهره برداری رسیده است.
وی افزود: از این ۱۰۳ مدرسه تاکنون ۵۸ مدرسه افتتاح و ۳۱ مدرسه استثنایی و ۱۴ مدرسه خاص اوتیسم در سال جاری کلنگزنی شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: یکی از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساخت سالنهای درون مدرسهای ۲۰۰ متر مربعی در ۳۶۸ مدرسه استثنایی است که فضای کافی دارند.
وی افزود: ۱۵ استان فاقد سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی هستند که در سال جاری ساخت ۱۳ سالن در این استانها آغاز شده است.
حسینی در ادامه با بیان اینکه مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی در عصر کرونا کارکردهای متعددی علاوه بر خدمات مشاورهای دارند، اظهار کرد: ۴۳ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات خود را به اولیا و دانش آموزان استثنایی ارائه میکنند که ۹ مرکز مشاوره در در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده و ۱۵ مرکز نیز در سال جاری و همزمان با بحران کرونا به بهره برداری رسیده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با ارائه آماری از مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری گفت: ۷۵۲ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که ۵۰۰ مرکز آن دولتی و ۲۵۲ مرکز نیز غیر دولتی است. ۷۱ مرکز در سال ۹۸ و ۱۱ مرکز نیز در سال جاری و در ایام شیوع کرونا افتتاح شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه عامل تحول در هر جامعه و سازمانی نیروی انسانی است، اظهار کرد: سازمانها بیش از هر چیزی به منابع انسانی خود وابسته هستند و منابع انسانی مهمترین عامل تحرک هر سازمانی است.
وی در پایان گفت: سازمانی در تمامی عرصهها موفق است که منابع انسانی آن سازمان عامل رشد و پیشرفت یکدیگر باشند.
نظر شما