گیلان حتی در مسیر اولیه شهر پایدار قرار نگرفته است

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان این که هیچ یک از ۵۲ شهر گیلان حتی در مسیر اولیه شهر پایدار قرار نگرفته‌اند، گفت: حتی این کلانشهر از یک محله پایدار نیز برخوردار نیست و تنها اقدامات در حد طرح‌های اولیه باقی مانده است.

رضا حسن‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهرهای پایدار در قالب تعاریف و مشخصات گوناگونی نمود می‌یابد، اظهار کرد: شهرهای پایدار به نحوی طراحی و سازماندهی می‌شود که می‌توانند نیاز شهروندان را در ابعاد مختلف پاسخ گفته و توانایی شهری موجود را برای نسل آینده حفظ و انتقال دهد.

وی با بیان اینکه شهرهای پایدار باید در زمینه‌های محیط زیستی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تعریف و بازتعریف شود، تصریح کرد: شهر پایدار با در نظر گرفتن تمامی این مؤلفه‌ها زمینه حیات شهری سالم را فراهم می‌کند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر اینکه در شهرهای پایدار، مناطق و محله‌ها نیز با نگاهی پایدار محور مدیریت می‌شود، اظهار کرد: مدیریت شهری و برنامه‌ریزی شهری باید به کمک پایداری شهر و تاب‌آوری آن در مقابل مسائل و مشکلات متعدد در سطح ملی، محلی و منطقه‌ای گره‌گشا باشد.

وی تعاریف موجود از شهر پایدار را از کشور، شهر و حتی دوره‌ای به دوره‌ای دیگر قابل تعدیل و اصلاح دانست و افزود: با وجود تمام مؤلفه‌های خارجی موجود و ادبیات شهری حاکم، هنوز شهر پایدار به صورت کامل محقق نشده است‌.

حسن‌پور با تاکید بر اینکه شهرهای ایران به ویژه شهرهای گیلان هنوز در رسیدن به شهر پایدار موفق نبوده‌اند، گفت: در مسیر تحقق شهر پایدار مجموعه اقدامات و پروژه‌هایی صورت گرفته، اما نتوانسته‌ایم همسو با برنامه‌های شهر پایدار قرار بگیریم.

وی با بیان اینکه عنوان شهر سالم، اکولوژیک و حتی شهر خلاق تنها مؤلفه‌های رسیدن به شهر پایدار نیست، تصریح کرد: برای رسیدن به یک شهر پایدار باید اجرای پروژه‌هایی مستمر و طولانی در اولویت قرار بگیرد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری با بیان اینکه مدیران شهری و کارشناسان باید در برنامه‌های خود چشم‌انداز دستیابی به شهر پایدار را در اولویت قرار دهند، گفت: هم بخش ملی و فراملی و همچنین بعد اقتصادی و اجتماعی شهروندان در رسیدن به این مهم تأثیرگذار است.

حسن پور با بیان اینکه هیچ کدام از بین ۵۲ شهر گیلان حتی در مسیر اولیه شهر پایدار قرار نگرفته است، افزود: حتی از یک محله پایدار نیز برخوردار نیستیم و تنها اقدامات در حد طرح‌های اولیه باقی مانده است.

کد خبر 455744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.