افزایش ۱۵ درصدی تولید کود کمپوست در اصفهان

معاون فنی و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از افزایش میزان تولید کود کمپوست شهری در شش ماهه نخست سال‌جاری خبر داد.

مجید قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کود کمپوست از مواد آلی موجود در پسماند شهری به دست می‌آید و به عنوان محصول اصلی کارخانه کود آلی که به صورت هوازی و در یک بازه زمانی چهار ماهه با پردازش و انجام عملیات‌های گوناگون روی پسماند تر تولید می‌شود، در نهایت استانداردهای لازم را کسب کرده و به مجموعه‌های مصرف کننده و شهروندان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به مزایای تولید کود کمپوست به عنوان محصول پردازش پسماند تر، تصریح کرد: فرآیند تبدیل پسماند تر به کود آلی علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، جلوگیری از نفوذ شیرابه مواد آلی موجود در پسماند شهری به خاک و پیشگیری از تخریب خاک و آلودگی آب، می‌تواند به عنوان یک محصول پایدار منجر به تولید ارزش افزوده شود.

معاون فنی و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه کود کمپوست تولیدی در اصفهان، از جمله انواع با کیفیت کود به حساب می‌آید، گفت: این سازمان در سال حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تن کود کمپوست مرغوب تولید کرده و در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد که این کود تولیدی دارای گواهینامه استاندارد است.

وی در خصوص کاربرد کود کمپوست تولید شده، اظهار کرد: بخش عمده این محصول توسط شهرداری اصفهان و در فضای سبز پارک‌ها استفاده می‌شود و همچنین در زمان‌های رونق کشاورزی و وجود آب در بستر زاینده رود، از سوی کشاورزان نیز استقبال گسترده‌ای برای تهیه کود کمپوست وجود دارد.

قاسمی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی تولید کود کمپوست در شش ماهه اول سال جاری، تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند به منظور کسب رضایت مشتریان خود و تحویل محصول در زمان مناسب، اقدام به نوسازی تجهیزات و افزایش میزان بهره وری در زمینه پردازش پسماند تر و تولید کود کمپوست کرده است به طوری که در شش ماهه اول سال ۹۹ به میزان ۱۷ هزار تن کود کمپوست در سایزهای ۰.۶ و ۰.۸ تولید شده که در مقایسه با زمان مشابه در سال ۹۸ افزایشی معادل ۱۵ درصد را داشته‌ایم.

وی به تولید بیش از ۱۵ تن ورمی کمپوست در ۳ ماهه دوم سال ۹۹ به عنوان دیگر محصول تولیدی در کارخانه پردازش پسماند شهرداری اصفهان اشاره کرد و افزود: ورمی کمپوست نیز یکی از مرغوب ترین انواع کود طبیعی است و بیشتر از مواد آلی با خلوص بالا، کود حیوانی و یا ترکیبی از این دو و با استفاده از فعالیت زیستی نوعی کرم حلقوی در بستر مناسب تولید می‌شود.

معاون فنی و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: این سازمان از سال ۱۳۹۴ در این زمینه مطالعات گسترده‌ای کرده است که ماحصل آن تولید ورمی کمپوست با کیفیت بالا برای مصارف مختلف است به طوری که این سازمان در سال طی مقاطع زمانی سه ماهه حدود ۶۰ تن ورمی کمپوست تولید کرده و در بسته بندی‌های ۲.۵ و ۱۵ کیلوگرمی به مشتریان عرضه می‌کند.

کد خبر 455711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.