ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین دانش‌آموزان هدف جشنواره دانایی توانایی/اختتامیه  ۲۸ آبان‌ماه

رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان جزئیات برگزاری چهارمین دوره جشنواره دانایی و توانایی و اهداف این جشنواره و اختتامیه آن که از ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه در فضای مجازی و شبکه شاد برگزار می‌شود را تشریح کرد.

مرتضی شکری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برگزاری چهارمین دوره جشنواره دانایی توانایی، اظهار کرد: این جشنواره یک دوره مسابقات کتابخوانی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است که در مراحل آموزشگاهی، ناحیه‌ای و منطقه‌ای، استانی و کشوری برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: مرحله آموزشگاهی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و مرحله استانی این جشنواره تحت نظر آموزش و پرورش استانی و مرحله کشوری زیر نظر وزارتخانه انجام می‌شود.

رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: در مرحله آموزشگاهی دانش آموزان در مدرسه ثبت‌نام کرده و کتاب‌ها را از آموزش و پرورش دریافت می‌کنند. این کتاب‌ها به وسیله آموزش و پرورش و ستاد کتاب استان تأیید و در اختیار دانش آموزان قرار داده می‌شوند. بعد از این مرحله دانش آموزان در مدرسه آزمون می‌دهند و از هر پایه تحصیلی در دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم از مدرسه یک نفر به مرحله ناحیه‌ای و منطقه‌ای راه پیدا می‌کند.

افزایش دو برابری حضور دانش‌آموزان در مرحله آموزشگاهی جشنواره

شکری با تاکید بر اینکه سال گذشته در مرحله آموزشگاهی ۲۰ هزار نفر شرکت کننده داشتیم و امسال با افزایش ۱۸ هزار نفری در این مرحله مواجه شدیم، گفت: در واقع امسال در مرحله آموزشگاهی ۳۸ هزار شرکت کننده داشتیم و سپس دانش آموزان رتبه اول هر پایه از هر مدرسه‌ای وارد مرحله ناحیه‌ای و منطقه‌ای شدند که تعداد شرکت کننده به مراتب کمتر از مرحله اول بود و قریب به ۱۰ هزار نفر به مرحله ناحیه‌ای و منطقه‌ای راه یافتند.

وی ادامه داد: سپس آزمونی برگزار می‌شود و کتاب‌هایی در اختیار دانش آموزان گذاشته می‌شود و بعد از برگزار شدن آزمون قریب به دو هزار نفر وارد مرحله استانی می‌شوند. مرحله استانی سال گذشته به صورت حضوری کارگاه‌هایی برای دانش آموزان تشکیل شد که دانش آموزان با آمدن در این کارگاه‌ها با نویسنده‌های اصفهان از نزدیک دیدار کردند.

رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با اشاره به روند برگزاری جشنواره امسال با توجه به شرایط اپیدمی کرونا، گفت: امسال همه برنامه‌ها به صورت غیرحضوری است. یک روز تعیین شده و دانش آموزان در همان روز در سایت خاصی که به آنها اعلام کردیم و طبق اطلاعات کتاب‌هایی که به آنها ارائه شده است یک آزمون تستی چند گزینه‌ای دادند.

شکری افزود: از هر پایه تحصیلی به غیر از دوره ابتدایی که تا مرحله استانی است و مرحله کشوری برای آن برگزار نمی‌شود، دوره اول ابتدایی تا مرحله ناحیه‌ای و دوره دوم ابتدایی تا مرحله استانی است و دانش آموزان در دوره متوسطه اول و دوم تا مرحله کشوری این جشنواره پیش می‌روند.

رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: نویسنده و نوع کتاب‌های این جشنواره به وسیله آموزش و پرورش انتخاب می‌شوند همچنین غیر از مرحله آموزشگاهی که هنوز شیوع اپیدمی کرونا را نداشتیم و در آبان ماه سال ۹۸ به صورت حضوری این مرحله اجرا شد با شیوع کرونا ویروس همه مراحل ناحیه‌ای و منطقه‌ای و استانی این جشنواره در شبکه شاد برگزار شد.

ترویج فرهنگ کتابخوانی هدف جشنواره دانایی توانایی

وی هدف برگزاری این جشنواره را ترویج فرهنگ کتابخوانی بین دانش‌آموزان دانست و افزود: در حقیقت دانش‌آموزان کتابخوان در مدارس طی برنامه‌های درون مدرسه شناخته می‌شوند و کسانی که به کتابخوانی علاقه مند هستند وارد این حیطه می‌شود. اگر این دانش‌آموزان بخواهند بیرون از مدرسه کتاب‌ها را تهیه کنند باید هزینه‌های سنگین‌تری بپردازند در صورتی که آموزش و پرورش کتاب‌ها را با ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌دهد.

شکری تصریح کرد: در فضای آموزش و پرورش و با مدیریت کارشناسان کارگاه‌هایی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود چنانچه دانش‌آموزی علاقمند به کتابخوانی باشد وقتی وارد این جشنواره می‌شود و حداقل پنج الی شش کتاب به وسیله آموزش و پرورش برای خواندن در اختیار او قرار داده می‌شود و با شرکت در کارگاه‌ها خود به خود در مسیر کتابخوانی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: امسال با شیوع ویروس کرونا تشکیل کارگاه‌های حضوری را نداریم. کتاب‌ها به خوبی معرفی شده که از طریق شبکه شاد در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهیم. علاوه بر این آزمون کتابخوانی نیز برای دانش‌آموزان گذاشته شده است و با دعوت از دانش آموزان کتابخوان، تلاش بر این بوده که علاقمندان وارد این حیطه شوند. امسال با استقبال خوب دانش آموزان در این جشنواره مواجه شدیم و شاهد ریزش شرکت کنندگان نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: اختتامیه این جشنواره از ۲۵ آبان ماه شروع شده و تا ۲۸ آبان ادامه دارد. ۲۵ و ۲۶ و ۲۷ آبان ماه برگزاری آزمون است و روز ۲۸ آبان ماه نیز اختتامیه خواهد بود و از دانش آموزان کتابخوان برتر تجلیل می‌شود و سال گذشته ۱۱ نفر در این زمینه برتر بودند که از آنها تجلیل شد.

کد خبر 455704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.