بلاتکلیفی اصولگرایان بر سر مذاکره

چالش‌های سند دخل و خرج کشور برای دولت‌های فعلی، اعتصاب غذا نماینده شهر بابک در مجلس، مذاکره با آمریکا از دیدگاه اصولگرایان و بررسی کارنامه قوه قضائیه در کمک به دولت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه ۲۶ آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جدال ادامه دار بر سر آدرس گرانی‌ها» به بررسی اظهارات روز گذشته رئیس مجلس پرداخت و نوشت: گرانی‌ها به پاستور و بهارستان ربط دارد نه به جورجیا و آریزونا» این تیتر صحبت‌های رئیس مجلس است که البته با واکنش رئیس بانک مرکزی همراه شد. به نظر می‌رسد جدال لفظی مجلس و دولت علیرغم تذکرها همچنان ادامه دارد. این در حالی است که اقدامات مجلس نیز طی ماه‌های گذشته نتوانسته تأثیر چندانی بر اقتصاد کشور بگذارد اما همچنان محمد باقر قالیباف مقصر را در دولت می‌داند. هر چند او به پاستور هم اشاره کرد اما درنهایت به نظر می‌رسد طیف اصولگرای مؤثر همچنان معتقدند تأثیر تحریم کمترین میزان اثرگذاری در اقتصاد را داشته است یا معتقدند مذاکرات دولت در نیمه نخست ریاست جمهوری ناکارآمد بوده است. هرچند به وضوح این طیف احتمال تعامل دوباره را نیز منکر نمی‌شوند، اما در صورت به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری امید برای تعامل دارند.

در حال کارشناسان همواره معتقدند که هر چند مشکلات اقتصادی کشور در اصل باید از داخل حل شود اما متغیر تحریم و تعامل نداشتن با کشورهای جهان در تجارت خارجی حتی به تولید داخلی هم آسیب‌های جدی وارد کرده است.

طی روزهای گذشته نیز عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: اصولگرایان در راستای منافع جناحی خودشان نظر می‌دهند و احتمالاً بر این باورند که اگر مذاکره‌ای، صورت می‌گیرد روی انتخابات ۱۴۰۰ تأثیرگذار باشد. بنابراین اصولگرایان می‌گویند مذاکره برای ما خوب است اما برای رقیب و جناح مقابل بد است.

محمد هاشمی رفسنجانی همچنین افزوده بود: تجربه‌ای که بنده از مذاکره دارم این است که مقام معظم رهبری به سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، اجازه مذاکره داده بودند و استراتژی را نیز برد-برد تعیین کرده بودند به بیانی مسئله، برد-برد در مذاکره را، رهبری تعیین کردند و بعدها، دولت روحانی، آن را ادامه داد، منشأ اصلی آن جلیلی بود که می‌خواست مذاکره کند.

وی افزود: در زمان مذاکره جلیلی حضور نداشتیم اما بر اساس اخبار و رسانه‌ها، از آن مذاکرات، تقریباً هیچ حاصلی نصیب کشور نشد که اثراتی نیز به دنبال داشت. البته وقتی ترقی می‌گوید مذاکرات اصلاح طلبان خسارت‌زا بود، باید بگوید چه خساراتی بوده است؟ اگر منظورشان برجام است باید گفت که برجام، بهترین سند بین‌‫المللی است که جمهوری اسلامی، پس از انقلاب داشته است.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعتصاب غذا در طبقه ششم بهارستان!» به بررسی راهکار نماینده اصولگرا در مجلس برای حل مشکلات اقتصادی پرداخت و نوشت: مانور اصولگرایان مجلسی در زمینه نسبت دادن ثمران آمدن جو بایدت به عملکرد خود وقتی جالب‌تر می‌شود که تنها نگاهی به عملکرد مجلس یازدهم در طول مدتی که بر قدرت بوده‌اند بیندازیم.

آنچه در این مدت در مجلس رخ داده بیانگر آن است که در این مدت هیچ موضوع خاصی به تصویب نرسیده و در عوض مجموعه‌ای از حواشی وجود داشته است؛ حواشی‌ای مانند دعواهای قالیباف و مصطفی میرسلیم. ماجرای شهرداری که به کرات از زبان میرسلیم گفته شد، موضوع را به شکایت قالیباف از وی کشانده است. بعد از آن پرداختی ۲۲۰ میلیون تومانی به عنوان اولین حقوق نمایندگی مجلس یازدهم بود و سپس ماجرای تحویل خودروی دنا پلاس به نمایندگان.

قابل‌تامل‌تر از همه اینکه روز گذشته یکی از نمایندگان برای رفع بحران اقتصادی بزرگ‌ترین راهکارش این بوده که دست به اعتصاب غذا بزند. دیروز یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نطق میان دستور خود از تحصن و اعتصاب غذا در دفتر کاری‌اش خبر داد و گفت: در حمایت از محتاجان به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم‌صداقت برخی مسئولان دست به اعتصاب غذا می‌زنم.

مصطفی رضا حسینی قطب آبادی افزود: امروز در کشور لایه‌لایه سیم‌های خاردار بی‌ارزشی کشیده‌اند تا ارزش‌ها نتوانند از آن عبور کنند. امروز میدان‌های مین تجمل‌گرایی و ثروت کاشته‌اند تا فقرا و وارثان اصلی انقلاب زمین‌گیر شوند.

نماینده شهربابک در مجلس در ادامه نطق خود تحصن و اعتصاب غذای خود را در دفتر کارش در طبقه ششم مجلس اعلام کرد و ضمن عذرخواهی از خانواده‌اش گفت: به عنوان سرباز ولایت در حمایت از محتاجان به نان شب و گرفتاران و به خاطر صداقت نداشتن برخی مسئولان این کار را انجام خواهم داد.

البته او مشخص نکرده که این اعتصاب غذا تا چه زمان قرار است ادامه یابد یا چه دردی از درد محتاجان نان شب دوا می‌کند، جز اینکه یک شوآف تبلیغاتی برای او باشد؟ سوال این است که آنهایی که نه ترامپ، بلکه غیرمستقیم دولت و مجلس اصلاح‌طلب را عامل همه این اتفاقات می‌دانند، تصور می‌کنند با این اوضاع مجلس، اصولگرایان می‌توانند راهکارهایی برای حل مشکلات بدهند؟

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «درگیری شدید بودجه ۱۴۰۰ با کرونا» به بررسی چالش‌های سند دخل و خرج کشور برای دولت‌های فعلی و بعدی پرداخت و نوشت: کرونا حتی بودجه‌ریزی را هم تحت تأثیر قرار داده است و به نظر می‌رسد سند دخل و خرج دولت، امسال با چالش‌های بیشتری در کنار قطع وابستگی به نفت همراه خواهد بود. البته سایه کرونا فقط تنظیم این سند در داخل کشور را تحت تأثیر قرار نداده بلکه کار به جایی رسیده که حتی صندوق بین‌المللی پول نیز رهنمودهایی برای بستن بودجه کشورها در شرایط کرونا ارائه کرده است و حالا مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در تلاش است ضمن بررسی رهنمودهای صندوق بین‌المللی پول برای بودجه‌ریزی در شرایط بحران کرونا، چارچوب‌ها و رهنمودهای موردنظر این نهاد را به‌منظور کاربست در بودجه‌نویسی کشور در دوره کرونا معرفی کند.

نکته قابل‌توجه در تنظیم سند بودجه سال آینده، ارائه کلیات این لایحه در زمان مناسب به مجلس است که با توجه به تجربه سال‌های گذشته که همواره این سند با تأخیر به بهارستان رسیده است و حتی برخی از گمانه‌زنی‌هایی که درباره تکرار این تأخیر در سال جاری وجود دارد، به نظر می‌رسد مشکلات بیشتری در کمین بودجه سال آینده باشد.

احتمال تأخیر در آماده شدن بودجه سال آینده در حالی مطرح است که بسیاری از آگاهان اقتصادی، بودجه‌ریزی امسال را یکی از متفاوت‌ترین سند دخل‌وخرج دولت در سال‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا دانسته و هر گونه تأخیر در آمادگی این سند را مساوی با پیچیده‌تر شدن چالش‌های اقتصادی در شرایط همه‌گیری مطرح می‌کنند.

این نگرانی‌ها در حالی ذهن بسیاری از کارشناسان را درگیر کرده است که چیزی تا موعد رسیدن لایحه بودجه سال آینده به مجلس باقی نمانده است و حالا دیگر جلسات دولتی‌ها و بهارستانی‌ها با اعداد و ارقام درشت مالی گره خورده است. حدود یک هفته پیش بود که معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، درباره آخرین وضعیت سند دخل‌وخرج دولت، گفت: «در مراحل پایانی تدوین بودجه ۱۴۰۰ هستیم و همه همکاران مشغول بررسی هستند تا بودجه عمومی در موعد مقرر، یعنی نیمه دوم آذر تقدیم مجلس شود».

تاکید سکان‌داران اقتصادی در رساندن لایحه بودجه در موعد مقرر در حالی مطرح است که در سال‌های اخیر کارشناسان همواره درباره تبعات تأخیر در ارسال بودجه به مجلس هشدار داده‌اند و البته تجربه‌های خوبی نیز در این زمینه به یادگار نمانده است.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بلاتکلیفی اصولگرایان بر سر مذاکره» به بررسی مذاکره در دیدگاه اصولگرایان پرداخت و نوشت: حواشی پیش‌آمده بر سر سخنان حمیدرضا ترقی هنوز ادامه دارد. او که چند روز پیش در گفت‌وگویی با انتقاد کامل به برجام گفته بود: «برجام چه فایده‌ای برای جمهوری اسلامی داشته است؟ جز اینکه توافقی بوده که غیر خسارت چیزی نداشته است؟ پایبند بودن به این توافقی که تا امروز جز خسارت دستاوردی برای جمهوری اسلامی نداشته چه فایده‌ای دارد؟ توافقی که نه مانع تحریم‌ها شده و نه توانسته گره‌آی از مشکلات کشور باز کند، چه نتیجه‌ای داشته است؟ آب و نان مردم را به آن گره زدند اما هیچ تأثیری نداشت. حالا فرض کنیم رئیس‌جمهوری در آمریکا روی کار آمده که بخواهد به برجام  بازگشت کند و چند سال دیگر ما را تحت همین عنوان فریب دهد.

ما نیز مجدداً تعهداتی را انجام دهیم ولی چه تضمینی وجود دارد که باز در پایان دوره آن رئیس‌جمهور اتفاقی مشابه آنچه برای برجام افتاد، رخ ندهد؟ به نظر می‌رسد چنین نگاه‌هایی بسیار سطحی و فاقد مبانی علمی و تجربی است اینکه چنین تصوری داشته باشیم که بازگشت بایدن به برجام به نفع کشور است و می‌تواند مشکلات کشور را برطرف کند.»

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت» به بررسی کارنامه قوه قضائیه در کمک به دولت و مردم پرداخت و نوشت: ورود جدی‌تر دستگاه قضائی در دوره جدید به دفاع از حقوق مردم و تلاش برای کمک به دولت برای باز شدن گره‌های اقتصادی و از سوی دیگر مبارزه با فسادهای کلان اقتصادی، ضمن افزایش امید و دلگرمی مردم بازگشت صدها هزار تومان از دارایی کشور به بیت‌المال را در پی داشته است. برای درک بهتر این موضوع نگاهی خواهیم داشت به جزئیات اقدامات اثر بخش قوه قضائیه در این عرصه.

بازگشت ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات معوق به بیت‌المال، معادل ۲۵ میلیون بشکه نفت در دورانی که فروش نفت کشور به واسطه تحریم‌ها با مشکل جدی روبرو شده، گرفتن مالیات برای دولت بسیار مهم است تا بتواند کشور را اداره کند، به خصوص گرفتن مالیات از افراد پردرآمد. قوه قضائیه طی یک سال گذشته با پیگیری‌های مداوم، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از مالیات معوقه افراد دانه درشت و پر درآمد را به نفع دولت و اقتصاد کشور زنده کرده است، اهمیت این کار زمانی مشخص می‌شود که بدانیم این مبلغ یعنی معادل چیزی حدود ۲۵ میلیون بشکه نفت!

بازگشت ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ارزهای ناشی از صادرات به کشور در شرایطی که بازگشت ارز ناشی از صادرات کالا به کشور یک نیاز مهم برای جلوگیری از نوسانات بازار ارز محسوب می‌شود و بروز وقفه و مشکل در بازگشت این ارزها به دلایل مختلف باعث بروز مشکلات زیادی در اقتصاد کشور شده است، قوه قضائیه با پیگیری‌های همین چند ماه اخیر موفق شده سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از این ارزها را به کشور بازگرداند، معادل ریالی این عدد می‌شود چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود یک پنجم بودجه عمومی دولت در سال ۹۹.

کد خبر 455694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.