دلیل ابتلای کمتر کودکان به کرونا چیست؟

یک فوق دکترای علوم اعصاب گفت: آنزیم پروتئاز TMPRSS2 در ورود ویروس به سلول‌های بدن نقش دارد و میزان آن در بدن کودکان کمتر از افراد مسن است، بنابراین ریه کودکان گیرنده کرونای کمتری دارد و دانشمندان تصور می‌کنند شاید مهار این آنزیم با داروها بتواند درصد و شدت ابتلا به کرونا را در افراد مسن کاهش دهد.

‌میرشهرام صفری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه معمای ابتلای کمتر کودکان به کرونا و شدت کمتر بیماری در آن‌ها تا حدودی روشن شده است، اظهار کرد: مقاله‌ای مبنی بر وجود ایمنی ناشی از سرماخوردگی با ویروس‌های کرونای قدیمی در ۴۴ درصد از کودکان گزارش شده است.

وی ادامه داد: یک گروه پژوهشگر میزان بیان دو پروتئین اصلی ACE2 که به عنوان گیرنده کرونا عمل می‌کند و آنزیم پروتئاز TMPRSS۲ که در ورود ویروس به سلول‌های بدن نقش دارد را از نوزادی تا پیری موش‌ها در سلول‌های اپیتلیال ریه بررسی کرده‌اند و طبق روش بررسی شده که قابلیت ارزیابی میزان بیان ژن در کل پروتئین‌های یک سلول را نشان می‌دهد، مشخص شد که میزان تولید هر دو مورد از نوزادی تا پیری افزایش می‌یابد، پس این دو مورد در نوزادان و کودکان کمتر است و احتمال و شدت ابتلای کمتر کودکان به کرونا نیز به همین دلیل است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، توضیح داد: افزایش تولید پروتئین‌های گیرنده کرونا و آنزیم که در ورود ویروس به سلول نقش دارد، سلول‌های اپیتلیال ریه افراد مسن را مستعد ورود ویروس کرونا می‌کند و این افزایش در آنزیم پروتئاز TMPRSS2 شدیدتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بررسی جسد فوت‌شدگان بر اثر ویروس کرونا هم وجود ویروس کرونا را در سه نوع سلول بیان کننده TMPRSS2 ثابت کرده است، تصریح کرد: آنزیم TMPRSS2 نقش مهمی در رشد سلول‌های سرطانی پروستات دارد و به همین دلیل داروی ضد سرطان پروستات که مهار کننده آنزیم مذکور است در کارآزمایی بالینی برای درمان کرونا قرار دارد.

این فوق دکترای علوم اعصاب، با تاکید بر اینکه احتمالاً آنزیم TMPRSS2 در کودکان کمتر است، بنابراین ریه کودکان گیرنده ویروس کرونای کمتری دارد، افزود: دانشمندان تصور می‌کنند شاید مهار آنزیم مذکور با داروها بتواند درصد و شدت ابتلا به کرونا ویروس در افراد مسن را در حد کودکان کاهش دهد.

کد خبر 455689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.